Pada sebelah petang ketika pelanggan agak kurang,Mak Lang mengajar Azhar mengunakan mesin cash register bagi penerimaan wang jualan. Agak mudah bagi Azhar memahami sistem yang di guna termasuk sistem inventory stock barang barang jualan samada di di ruang niaga atau stock di setor.Dia melihat Mak Lang masih menggunkan kaedah lama dan bergantung kepada daya ingatan nya dalam mengira dan mencongak stock barang barang julan dan juga harga julan bagi barang barang keperluan .Bagi Azhar 'kemahiran'Mak LAng ny aitu mempunyai risiko yang tinggi kerana daya ingatan boleh terganggu jika keadaan Mak Lang bertukar kerana faktor kesihatan atau sebagai nya .
Azhar terus mempeljari sistem inventory dan harga barangan menggunkan applikasi dan pranti yang telah di beli tapi kurang di guna kan kerana Pak Didi dan Mak Lang yang merupkan old school dalam mengendalikan operasi mini market ,Bagi Azhar itu antara penyumbang kepada kelemahan pengurusan terutama dari segi pembelian dan penyimpanan stock yang tidak seimbang dan prokduktif. Selama seminggu dia di situ,Azhar mengodam segala file dan data dalam komputer yang ada di mini markeyt yang kurang di gunakan oleh mak Lang melainkan anak nya Sabrina yang membantu membuat "Book keeping" dan Invoicing serta Purchasing. Selepas seminggu ,barulah Azhar memahami dan menguasai sistem rekod yang ada dan di mampu untuk memperbetulkan sistem yang di gunapakai oleh Mak Lang .
Peluang untuk Azhar memperbaiki sistem operasi tiba bila Pak Lang datang untuk melihat perkembangan dan kemajuan Azhar sejak dia mula bekerja. Dari penyampaian disegi pengunaan sistem dan aplikasi peranti yang ada Azhar telah mengenalpasti kelemahan yang ada dan cadanagan yang membuat Pak Lang dan Mak Lang terkedu kerana selama ini mereka di beri maklumat yang tidak tepat oleh Pak Didi. " Mulai sekarang ,kamu buatlah apa yang perlu secepat yang mungkin untuk membaiki kelemahan pengurusan min market ini" ujar Pak Lang dan di persetujui oleh Mak Lang.
Cabaran bagi Azhar ialah dia terpaksa membuat dua kerja bagi urusan yang sama iaitu membaiki sistem pengurusan dan juga menunjuk ajar Mak Lang terutama penggunaan peranti dan aplikasi yang sedia ada .Hanya pada waktu malam sahaja Azhar boleh dan berpeluang untuk mengajar Mak Llang nya. Bagi mak lang pula kesempatan untuk mendaat tunjuk ajar digunakan untuk dia mengelak dari melayan suami nya .Azhar pun pada mulanya tidak perasan kecuali setelah di maklumkan oleh Mbak Lily akan tingkah laku Mak Lang Timah itu. patut lah dia tidak kesah untuk belajar dengan tekun hingga jam 11 malam walau pun tersengut sengut menahan mata nya yang keletihan.
Bagi Azhar walau pun agak letih,dia tetap menunjukan kesungguhan kerana bukan sahaja mak Lang yang ada bersama na tetapi Mbak Lily dan Sabrina pun turut di ajak bersama menemani ny abelajar yang menurut Mbak Lily ituAzhar tektik Mka Lang Timah untuk membuat Pak Lang Daud jadi bosan untuk pulang ke rumah kerana tidak di beri layanan oleh mak Lang Timah .Mbak Lily terpaksa menyediakan kudapan dan minuman sepanjang sesi pembelajaran. Azhar semakin selesa dengan suasana dimana sesi itu di buat secara santai di ruang tamu atas kedai yang jug amenjadi 'kediaman 'transit Mak lang ,Sabrina dan Mbka Lily .Walau pun pada mulany aAzhar merasa kekok denga 'pemandangan'yang di lihat mengenai pemakaian Mak Lang yan hanya memakai baju tidur samada baju jelawar atau kemeja T yang labuh tanpa lengan begiyu juga dengan Mbak Lily yang memakai kemeja T yang sendat dan berkain batik serta junit ayang memakai pyjama yang agak nipis ,namu dengan cepat Azhar menjadi kan pemandangan itu suatu yang membuat nya seronok.
Azhar pun mula mersa bosan bila Pak Lang Daud berada di kediaman itu bia giliran Mak Lang nya tiba dan terpaksa menamatkan sesi pembelajaran ya setakat jam 10,00 malam atas permintaan Pak Lang Daud untuk dia menunaikan tanggungjawab memberi nafkah batin pada Mak Lang walau pun Mak Lang tidak pernah meminta nya sejak dia berkahwin lagi. Mbak Lily juga lah yang memaklumkan kedua Mak Lang dan Pak lang sering bertengkar sebelum tidur kerana Mak Lang agak keberatan untuk melayan kehendak bathin Pak Lang . Azhar hanya mampu menjadi pendengar kisah rumahtangga yangndilapurkan olejh Mbak Lily.
Walau pun Azhar cuba untuk tidak memikirkan perihal Pak Lang dan Mak Lang nya itu,emosi is dan pemikiran nya ,turut terganggu kerana mereka berdua punya pertalian keluarga dengan keluarga nya dan dia menjadi lelaki tunggal yang ada di mini market tersebut setiap hari.Hanya keletihan fizikal yang membuat kannya boleh tidur di bilik bawah belakang mini market tersebut .
Rutin Azhar diteruskan sepeprti biasa dengan membersihkan kawasan dalam dan luar mini arket seawal jam 7,30 dan membuka kedai tepat jam 8 pagi sementara menanti Mbek Lily menyiapkan sarapan untuk mereka bertiga kerana Sabrina telah pun pergi ke sekolah dengan menaiki van sekolah . Mak Lang Timah hanya turun pada jam 8.30 pagi untuk membuka kaunter cashier sebelum menjamah sarapan di pantry di belakang mini market berdekatan dengan Azhar.
Azhar kini telah menyiapkan senarai inventory stock barang jualan untuk di beri kepada mak Lang sepeprti yang di minta dan di arahkan oleh Pak Lang dan Mak Lang nya minggu lalu.Azhar juga telah menyiapkan tag dan tanda harga mengunakan bar code bagi memudahkanpembayaran di proses di kaunter cashier.Sambil bersarapan Mak Lang Timah sempat melihat hasil kerja Azhar dan dia amat gembira denga nya." Terima kasih Azhar,cepat kau belajar dan buat kerja yang kami hendak ,mesti Pak Lang akan gembira ."ujar Mak Lang Timah .Azhar hanya mempau tersenyum memandang wajah Mak Lang Timah yang kini di lihat makin manis dengan penampilan yang agak berlainan.
YOU ARE READING
C 1: Tuah Teruna
RomanceAZHAR (Har)remaja yangbaru tamat sekolah menengah mencari kerja samblan sementara menunggu keputusan peperiksaan SPM. Walau pun ramai kawan kawan nya bekerja di bandar samada di rangkaian kedai makanan segera atau hypermarket Azhar memeilih untuk be...