Penerokaan

3.6K 45 0
                                    

Walaupun masih merasa bersalah terhadap Mak Lang Timah,Azhar tetap teruja untuk mengetahui keadaan hubungan antara MakLang Timah dan Pak lang Daud terutama setelah mendapati Mak Lang nya itu berlagak seperti biasa ketika bertemu dan berkomunukasi dengan nya. Azhar juga merasakan bukan sahaja mak Lang nya yang berubah dalammelayani nya ,Mbek Lily dan Sabrina juga turut menunjukan perubahan .Sabrina kini meminta Azhar untuk menunjuk ajar nya pada setiap malam selepas waktu makan hingga jam 10.30 di ruang tamu tingkat atas tempat transit keluarga itu.SAbrina juga meyakinkan Azhar bahawa ibunya mak Lang Timah telahmemberi kebenaran untuk tujuan tersebut.

Bagi Mbak Lily  pula sejak Azhar memulangkan gambar dia dan Pak Didi,menjadikanny alebih mesra dan memanjakan Azhar mungkin untuk mempastikan Azhar tidak menceritakan pada sesiapa mengenai hubungan nya dengan Pak Didi.Setiap pagi ketika menyediakan sarapan Mbak Lily akan menyediakan dua biji telor setengah masak sebagai hidangan kepada Azhar disamping air milo panas .yang membuatkan Azhar merasa kehairanan .Bila di tanya Mbak Lily hanya menjawab itu arahan Mak Lang kerana kerja Azhar makin bertambah termasuk penghantaran barang ke rumah pelanggan.

Kemuncak kepada perubahan itu ialah apabila  Azhar 'di kunjungi'oleh Mak Lang Timah pada jam 11.30 malam berikut nya  ketika dia baru sahaja berbaring untuk tidur.Mak Lang Timah yang memakai baju tidur gaun labuh tanpa lengan yang agak nipis terus duduk di hujung katil bujang itu sambil tersenyum memandang Azhar yang masih terkejut." Az takut ke tenguk Mak Lang masuk ni"ujar Mak LAng Timah."Tak lah takut cuma terkejut jer,apa hal nya ni Mak Lang" balas Azhar.   

" Mak Lang nak minta pertolongan Az dan Az memang kena tolong Mak Lang kalau Az kesiankan atau sayangkan mak Lang "ujar Mak Lang Timah denganwajah yang agak sayu."Pertolongan apa mak Lang  kalau waktu lewat malam macam ni?" soal Azhar lagi." memang lah ini waktu nya mak Lang perlukan pertolongan Az"jawab Mak Lang yangmembuat Azhar makin keliru dan tertanya tanya. " MAcam ni Az,kalau Az perasan hubungan Mak Lang dengsn Pak LAng kamu memang tak sama sepeprti dulu,sejak dia berkahwin lagi. Mak Lang memang masih memprotes keputusan dia tu walau pun makLang menolak permintaan nya untuk kahwin lagi menyebabkan mereka berkahwin lari di Thailand,sampai sekarang Mak Langmasih tak tahu apa sebab sebenar atau salah Mak Lang yang buat dia berkahwin lagi"jelas Mak Lang dengan nada yang agak sebak.

"Apa yang AZ boleh tolong Mak Lang? "soal Azhar spontan."Az dah tolong banyak di mini market ni dan berjaya,ini Mak LAng nak minta tolong hal peribadi mak Lang pulak kalau Az sudi lah"jawab Mak LAng dengan suara agak perlahan dan wajah yang sayu dan membuat Azhar makin terharu." Kalau Az mampu ,Az akan tolong Mak Lang"balas Azhar jujur." Mak LAng tahu Az boleh tolong ,  Mak Lang makin terasa tidak di perlukan oleh Pak LAng ,dia lebih mengutamakan isteri barunya,walau pun dia ada balik mengikut jadual giliran tapi hati dan perasaan mak LAng dah tawar,kalau kami bersama pun itu sekadar menunaikan tanggungjawab,tak de feeling langsung "jelas Mak Lang agak panjang dan membuat Azhar bagai tercengang mendengar nya.

"MAcamana Az nak tolong Mak LAng?"soal AZhar agak dungu dan naif."Mak LAng mahu Az layan nafsu Mak LAng macamana biasa seorang lelaki melayan seorang perempaun di segi keperluan bathin"balas Mak LAng dengan suara yang agak tersekat sekat ,agak sukar dia menajawab soalan polos si Azhar itu." MAksud nya Mak Lang mahu Az mensetubuhi Mak LAng macam Pak LAng buat kat Mak LAng tu" soal Azhar lagi."Iya macam itu lah ,mak LAng masih muda dan masih memerlukan kasih sayang dan belaian seorang lelaki ,jadi sekarang Mak LAng harapkan Azhar sebagai ganti Pak Lang lah" ujar Mak LAng Timah.

"Az,sanggup tapi takut kalau Pak LAng tahu habis semua kita nanti"balas Azhar. "kalau kitatak beritahu sesiapa.tiadalah orang yang tahu,kita buat waktu malam macam ni terutama bila Pak LAng tak balik kesini ,kalau tak dapat buat hari hari pun tak pe,tapi MAk Lang tahu Az boleh tolong bila Mak LAng perlukan nya." ujar Mak LAng Timah lagi." Tapi Az tak ade penagalaman ,Mak LAng kena lah ajar Az,setakat teori dari tenguk blue film tu ajelah yang Az tahu"jawab Az."Mak LAng tahu Az budak baik dan masih teruna lagi ,kalau Az tak bersedia untuk buat sekarang ,Mak LAng faham dan bagi masa untuk Az,asalkan jangan lama sangat,kesian lah Mak LAng ni"ujar MkLang Timah dengan nada nerayu. Az hanya berdiam dan segera berfikir akan satu penerokaan yang baru dalam kehidupan nya . 



C 1: Tuah TerunaWhere stories live. Discover now