|19|_حامل!!

1.9K 122 158
                                    

|هويَّة منسيَّة|
"الحلقة التاسعة عشر_حامل!"

"_____"

هدده! هدد الأكبر والأخطر منه! وقبل أن يتحدث بشيء الثاني كان لحقه، وخفض نبرة صوته يحدثه بجدية"اسمع يا باشا أنا ربنا يعلم إني مش عايزة ألمس بنتك لمسة بسيطة حتى، ربنا عالم أنا بنتك دي حبتها إزاي، يا باشا أنا مش عايز اتفق معاك غير على حاجة واحدة بس، اسمعها".

_قول يا عمير.
قالها بنفاذ صبر، هو يعلم إن ابنه لا يقدر أن يقف أمامه، سيمحيه، والثاني تنهد بقلة حيلة، وقال بجدية"اعترف بيا قدام عيالك، أنا مكتوب في البطاقة على اسمك، سهل أطلع البطاقة لسما، بس أنا عايز أنت إللي تقولهم إني أنا ابنك، أنا كدا كدا متسجل باسمك، عرفني على أخواتي."

"ولو قولت لاء؟"استفهم منه بحدة، والثاني رمى حديثه"يبقا أقسم بالله عليا وعلى أعدائي ويومها بنتك حبيبتك دي هتكون أكبر عدوة ليك، وربنا يا بدر بيه لو معرفتنيش على أخواتي وقولت إن أنا ابنك الكبير لا عليا وعلى أعدائي."

_عمير أنا معترف بيك إنك ابني، أنت مكتوب على اسمي، يبقا إيه اللازمة؟ أنت نسيت إنك أنت إللي من ست سنين بعدت؟ وإنت إللي قولت إنك مش عايز تعرف حد؟ وخدت بعضك وهربت من الحارة إللي كنت فيها؟ مش أنت إللي هربت عشان منعرفش مكانك؟ ليه عايز دلوقتي تعرف أخواتك؟

كان مستغرب، ابنه لم يهتم في يومٍ أن يتعرف على أشقائه، وترك الجميع هارب هو ورفيقه، وتبرى منهم! هو الذي تبرى!

والثاني ابتلع لعابه بمرارة، واخبره ببسمة ساخرة"معترف بيا بس ولادك ليه مش قايلهم؟ عرفني عليهم، دا أنا حلو حتى ويمكن أحلى من ابنك أدهم، أنا مش فارق معايا غير إن سما تعرف إني أخوها."

والثاني زفر بضيقٍ، وتساءل بعصبية
_عشان كدا بتستغلها وبتروح وتيجي عليها؟
لحق جملته بقلة حيلة ممتزجة بعصبيته"استغل إيه؟ أنا لو كنت عايز استغلها كنت استغلتها لما سابت البيت عندكم ومشيت، كنت قادر أجيبها منطقتي، وكنت قادر ألففك عليها، أنا ياباشا إللي جبتلها الشقة إللي في الزمالك دي، أنا إللي روحت اتفقت، وأنا إللي سلمتها الشقة، واللهِ مكنش صعب عليا إني أجرها منطقتنا وساعتها سما بنتك كانت هتبقا لعبة في إيدي ويوم ما أزهق منها أرميها لكلاب الشوارع وإنت مش هتدرى، إيش عرفك إن عمير ظهر في حياتها؟ إيش عرفك إن ابن ال***** هي تعرفه ولا شافته؟ كنت هخليك تلف عليها شرق وغرب وإنت متعرفش إني أنا إللي وراها، وولا حتى تعرف أنا فين ولا في أنهي منطقة، استغلها قدامك وأنا عارف بعد ما أقولك إنك تقدر تموتني؟ دا أنا أكتر واحد عارف إنك جبار، أنا كل إللي طالبه منك تعرفني على أخواتي، عشان سما بس، لكن أنا محدش فارق معايا."

_عمير أنا لو هعرفهم عليك مش عشان الكام كلمة العُبط دول، لاء عادي هعرفهم عليك لإني معترف بيك، أنت إللي مجنون وهربت من المكان إللي كنت معيشك فيه، بس متزعلش بقا لو حد منهم مرديش يعترف إنك أخوه، وخصوصًا سما.
استفزه بحديثه، والثاني همهم بلا مبالاة"ماشي ماشي، اقفل بقا وأما نشوف هتعمل إيه."

هويَّة منسيَّة.حيث تعيش القصص. اكتشف الآن