|هوية منسية|
"الحلقة الأربعين_يلعبون على صغيرة!""____"
عزيزي القاريء هل تعلم إن العمر يمر في غمضة عين؟
في لمح البصر فُلان يموت، وعِلَّان يُولد!
طفل يخطي خطواته الأولىٰ، وعجوز يجلس جلوس دائم!
واليوم يمر في ثانية حتى السنة تركض في سباق لا ينتهي!
يمر العمر وأنت يا مسكين هُنا!
لا تعلم ضلتك! والدنيا أغوتك!
لاعبتك، عركلتك!
طار الوقت! وأنت تقف تنظر بتيه وتسأل كيف جئت لهُنا!
العمر فنى، وفي لحظة اكتشفت إنك لم تقدم شيء في حياتك!
تلك الحياة فلا تبتئس، أنت لم تفهمها فقط.مرَّ ست أشهر على الأحداث الماضية، الكل ملتهي في حياته، الكل يعافر في تلك الدنيا، بعض عليها بأسنانه، ويتمسك بها بقوة.
_أنا قولت لحضرتك يا مدام رودينا طالما الأدوية مش جايبة نتيجة معاكي يبقا ملهاش فايدة، حضرتك متابعة من أربع شهور وبتهلكي نفسك أدوية بس، دا قبل ما هيكون خطر على الرحم هيكون خطر على بقيت جسمك، البراشيم دي مليانة أعراض جانبية، وحضرتك عارفة من الأول إن نسبة الحمل ضعيفة بكم الهرمونات والرحم إللي شبه اتدمروا.
كانت تحدثها الطبيبة بالحقيقة المُرة التي تعلمها لكن منقذ كان مصمم أنها مجرد شيء طبيعي وسيزول مع الوقت بالعلاج، تدخل منقذ في الحديث يسألها باستغراب
_بس هي سقطت مرتين بس، في ناس بيسقطوا أكتر من تلات مرات وبيحملوا عادي._لاء مشكلة مدام رودينا مش في الإجهاض بس، هي قالت كانت بتاخد برشام منع حمل بيعملها نزيف حاد مش طبيعي، وبيوجع منطقة الصدر والرحم ودا طبعًا ليه أعراض جانبية غير دي، وفي كل مرة كانت بتسقط بطريقة وحشية، وكانت بتاخد برشام بيعمل للرحم تشوهات وطبعًا البرشام كان أثناء الإجهاض والحمل ودا خطر، جسمها كله هرمونات وكل الهرمونات متلغبطة بدليل إن العذر الشهري مش منتظم، وممكن يجي مرة كل ست شهور، أو مرتين في شهر، بس إن شاء الله الأمر دا هيتعالج.
بعد دقائق خرجوا من عيادتها، سارت بجانبه رودينا وهي تتحدث بمرحٍ"بقولك إيه ما تيجي نجيب شاورما سوري من عند كرم الشام أحسن طول ما أنا قاعدة في العيادة بتوحم عليه."
ابتسم نصف بسمة وتحدث بموافقة هادئة"حاضر من عيوني".
_تسلم عيونك يا عيوني أنت، عارف؟ قبل ما تيجي تاخدني كنت بتفرج أنا ومامتك على فيلم مصري ينهاري خطير، البطل في الآخر مطلعش هو البطل، وحبيبته الولية الحربوقة كانت مبدلاه.
قالتها بتحمس شديد، وهو استغرب بسؤاله"إزاي يعني!"إلتوى فاهها بسخرية مع حديثها"أنت لسة هتسأل إزاي؟ أنا نفسي معرفش، بس ماما كانت مندمجة فيه موت وقاعدة بتشتم الممثلة وبتقولها تنقطع روحك لك ما بتستحي على حالك وبتكلمها كدا."
ضحك على عباراتها، وهي تحدثت بعد صمت دام لدقائق كلاهما لا يعلمون ماذا يقولون_:
_أنا آسفة، بس أنا فهمتك، وقولتلك هتبقا عايز تكون أب وأنت إللي صممت تتجوزني، قولتلك إن مفيش مني أمل وأنت إللي صممت، قولتلك مصيرنا يا أنا هطلق يا أما أنت هتتجوز واحدة تانية، أنت إللي صممت.
أنت تقرأ
هويَّة منسيَّة.
قصص عامةهل يُمكن أن تُنسى هَويَّتك؟؟ هل يمكن أن تفقد جزء أنت منهُ وهو منكَ!؟؟ عندما تُكرِه كونَك أنت فـتُفقد هَويَّتك عن قصد، وتعيش قصة وحياة ليست بقصتك وليست بحياتك! وتُرغم أن تُرسم البسمة، والبسمة قاتلة تُخفي ألم الماضي، وتقول بصدرٍ رَحب إنك وبلا فخر حققت...