كان هيثم يتحرك وكان ماسك الهاتف بيده...وفجأه...اتصدم بها...وكادت ان توقع لكنه مسكها بسرعة قبل ان توقع...وهي لم تكن الا "ابتهال"
تنهدت حين عرفته على الفور...وتركها هيثم...لتهتف ابتهال ببرود وجمود : ازيك يا استاذ هيثم..
هيثم : الحمدلله...وبعدين ايه استاذ دي شايفاني مدرس جغرافيا..
ابتهال ببرود وجمود : لا للاسف انا مش بشوف...وياريت حضرتك كمان متشوفنيش عشان عينيك متتوجعش..
هيثم بغيظ وغضب : لا متقلقيش على عينيا..
ابتهال ببرود وجمود : وانا مش قلقانه عليك يا استاذ هيثم..
انهت ابتهال كلامه وكادت ان تتحرك...ليوقفها هيثم بعد ان امسك يدها قبل ان تتحرك...ليردف بحدة : ابتهال انا صبري قرب ينفذ..
هتفت بحدة وعدم تحمل بعد أن كبتت دمعاتها بألم : قولتلك مليون مرة انا منفعكش...ليه مش قادر تفهم..
اجابها بحدة اكبر : مش انتي اللي هتحددي تنفعي ولا لا...انتي عارفه شعوري اتجاهك ومع ذلك بتصديني دايماً...كل مرة نتقابل نتكلم في نفس الموضوع على أمل انك تحسي بشعوري لكن من غير فايده..
تنهدت طويلاً ولم تتحدث...زفر هيثم ليردف بجود يخفي عشقٍ متيم لها : ماشي يا ابتهال...قولتلك لو صبري نفذ هتشوفي وش يُستحسن متشوفيهوش...لكن الظاهر انك هتشوفي اخر العند معايا ايه..
رفع حاجبها بغضب : يعني ايه..
مال قليلا نحوها حتى شعرت به بهمس باذنها بتحدي عاشق : يعني انتي بقيتي ملكي..
قبل رأسها بمكر ثم تخطاها عازماً على تنفيذ ما برأسه...اما ابتهال قد كانت تتنفس بسرعه وقلبها ينبض بسرعة...ووضعت يدها على قائلة بداخلها بحزن وغضب : ايه يا ابتهال هو انتي حبيتيه لا متكدبيش على نفسك انتي عارفه انك بتعشقيه بس انا منفعهوش ولا هينفع نكون مع بعض انا مش هسحمل لو حصله حاجة بسببي وبسبب الحقير اللي مش راضي يسبنى لحد دلوقتي بعد ما عمله فيا وخسرت نور عيوني ولما يعرف ان هيثم بيحبني وعايزني هيقتله من غير تفكير وانا مش هستحمل انه يحصله حاجة يستحسن ان احنا نبعد عن بعض حتى لو هيتكسر قلبه وقلبي بس ميقتلهوش..
تحركت ابتهال ببطء بعد ان مسحت دمعه من عيناها...لكنها اتصدمت في شخص...وابتسمت لما عرفته من ريحه البرفيوم...لكنها حست ان به حاجة...ورفعت حاجبها قائلة بهدوء : مالك يا رامي انت كويس..
نظر لها رامي وهو يحاول ان يمسك نفسه فهو غاضب جداً بعد ان رأى هذه الصور...لكنه لا يلعم لما هو قلقان...زفر رامي بغضب...يجيبها بهدوء مصطنع : انا كويس يا ابتهال..
رفعت ابتهال حاجبها...قد شكت لا بل اتأكدت ان به حاجه...وتنهدت قائلة بهدوء : لا انت فيك حاجة...انت مش طبيعي يا رامي...ومتنساش برضو انك تربيتي...يعني هعرف مالك من صوتك واحس فيه...وقول مالك يا رامي..
اجابها رامي بغضب لم يستطيع ان يكتمه : مفيش يا ابتهال محصلش حاجة..
اتخضت ابتهال من صوته الغاضب...فبلعت ريقها ف رامي عندما يغضب لم يرئ قدامه...وتكلمت ابتهال بسخرية : اه واضح اوي ياخوي ان مفيش حاجة....روح يا رامي اللهي يارب تحب وحده مجنونة وتجننك وتخليك تنامي ع الكنب..
انهت كلامها ثم تحركت وتركته...تحت انظار رامي...الذي تحرك بغضب..
**************
كانت قدر واقفه في المطبخ وهي تطبخ وتتخانق مع أسد الذي انضطر ان يفضل معها في المطبخ...وكانت قدر كل ما تتكلم وتتخانق...كان يرد عليها ببرود..وهذه ما زود غيظها وعصبيتها..وتكلمت قدر بغيظ وعصبيه وهي تقطع الطماطم : انا نفسي اعرف انت ايه اللي جابك في المطبخ ما كنت مرزوع في الصاله..
أسد ببرود واستفزاز : والله دا بيتي اجي وقت ما انا عاوز واتزرع في الصاله وقت ما عاوز..ومش هتجي وحدة زيك تتحكم فيا على اخر الزمن..
قدر بعصبية : نعم نعم ياروح امك...بص بقا ياخوي...يا تتخرس...يا تغور برأ...وما عن محدش يتحكم فيك ف انا اتولد من اساسه عشان اتحكم فيك..
أسد ببرود : لا هتخرس ولا هغور...يا قطة...انتي امرتي...وانا بنفذ عكس الاوامر...وبظن انك في الساعات اللي قعديهم هنا ومعايا...عرفتي اني مضاد للاوامر...يــا...قدر..
نظرت له قدر بغيظ قائلة بعصبية : عااااا...واحد مستفز وبارد..
ابتسم أسد ابتسامة باردة فهو لا ينكر بداخه انه قد استمتع في عصبيتها..لذا اتحرك واتجه نحيت قدر التي واقفه وما ان رأته امامها رفعت السكين في وجهه...وابتسم أسد بخبث وامسك السكين الذي في ايدها وتركه...ثم مال عليها وهمس بجانب اذنها بمكر وبرود : عارف يا قطة..وخدي بالك يا حلوة من البارد والمستفز دا عشان هو بنفس الوقت خبيث وماكر جداً..
ثم ابتعد عنها ورجع للخلف خطوتين وغمر لها بخبث...فنظرت له قدر بغيظ وصدمة وعصبية...ثم امسكت السيكن...وبدأت تقطع الطماطم بعصبية وهي تتخيل ان جبل البرود والاستفزاز كما سمته متمدد مكان الطماطم وهي تقطع فيه بغيظ وعصبيه...اما أسد كان ينظر لها وهو يكتم ضحكته بصعوبة على ملامح وجهه....ودخل مازن عليهم قائلا بمرح وصوت عالي : انا سوف اسئلكما سؤالين...هل في اكل هنا لانني اموت من الجوع...وهل شفتو ادم ام لا..
اتخضو الاثنين من صوته العالي ثم نظرو له بغيظ وعصبية وتكلمو بصوت واحد : تعرف يا مازن ياخوي لو مغرتش دلوقتي...هيكون يومك مهبب على دماغك..
مازن : ياعم اتنين انت وهي......ثم نظر الى قدر قائلا : قدور هو في اكل هنا ولا لا..
قدر : لا ياخوي مفيش ولو جوعان انتظر لحد ما اخلص الاكل..
نظر لها مازن ثم نظر اليهم قائلا لهم : طب هو في حد منكم شاف ادم..
"راح يلف بالعربيه يا مازن"
استدار مازن فوجد رامي واقف وكان ملامح الغضب باينه على وجهه...نظر له أسد ومازن باستغراب وقبل ان يتكلم احد منهم...تكلم رامي ببرود وهو يتحرك نحيت باب المطبخ : أسد ومازن تعالو عايزكم في موضوع..
انهى رامي كلامه ثم خرج من المطبخ...نظر الاثنان الى بعضهم...ثم تحركو وخرجو من المطبخ...تحت انظار قدر التي نظرت لهم ثم رجعت تكمل تقطيعها..
******************
كان نادر يركض وراء رزان التي تركض بخوف قائلة : اهدى يا نارد يا حبيب قلبي هي مكانتش حتة مقلب..
نادر بغضب وهو يرمي الوساده عليها : اه حتة مقلب...حتة الملقب دي كان هيموتني..
رزان : يومتك ايه هو انا حاطيت ع العصير شطه عشان يموتك...دا انا حطيت ع العصير ملح سكر بهارات ليمون كشتب بس...محطيتش شطه وفلفل عشانك عشان عندك حساسه من الحارق..
نادر بغضب : اه لو انتي شربتي العصير دا كان زمانك تتنططي يا كلبة البحر انتي..
ركضت رزان للصاله ودخلت فجأه واتخض الكل من صوتها العالي...فنظرت حولها ف رأت دانه واقفه وهي ماسكه التلفون...ركضت نحيتها بسرعة واستخبت خلف ضهر دانه وامسك ضهرها بقوة...ونظرت لها دانه باستغراب...ثم سمع صوته وعلمت انها عملت مقلب به...ودخل نادر الى الصاله بغضب...وهو يدور بعيناه عليها...ف رأى...انها مستخبيه في ضهر دانه...واقترب منهم ووقف امام دانه قائلا لها وهو يأشر على رزان : ابعد يا دانه عشان متموتيش مع كلبة البحر دي..
نظرت له دانه ورفعت حاجبها قائلة : اه اموت معاها بقا...طب عناد فيك مش هبعد عنها ومش هتقرب لها..
نادر بغضب : ابعد يا دانه بالزوق عشان ما اتغبى عليكي..
رفعت دانه حاجبها بغيظ وعصيبة...ف نادر ينجح دايماً في استفزازها...اما رزان ابتسمت بخبث عندما نظرت الى دانه المغتاظه...فاحبت ان تولع بينهم...وتكمت بهمس لدانه لكي لا يسمعها نادر قائلة : هو الاسد هيتغابى ع الموت لا انا بسمع ان الموت هو اللي هيتغابى ع الناس من قبل الاسد طبعاً بس اهو اخويا نادر اجى وعكس القانون..
نظرت لها بغيظ ثم نظرت الى نادر بيعون لا تبشر في الخير قائلة بعصبية : نعم نعم ياروح امك...تتغابى على مين يا ابن امنية لا فوقلي كده ياروح امك...دا انا دانه الرفاعي انا الموت اللي بتقتل اي حد بدم بارد...بقا على اخر الزمن تجي انت تتغابى عليا يا ابن امنية........ثم قالت بصوت عالي لامنية التي جالسه ع الاريكة وماسكه الهاتف قائلة بصوت عالي : لا مؤاخده يا امنية..
امنية ببرود : عادي ولايهمك براحتك..
نادر بعصبية : نعم يختي...دا انا لو نفخت فيكي هتطيري..
دانه بعصبية : نعم ياخوي مين دي اللي تطير...دا انا لو نفخت فيك انت واهلك هتختفو من ع الوش الكرة الارضيه........ثم قالت بصوت عالي : لا مؤاخده يا امنية..
امنية ببرود : ولايهمك..
نادر بعصبية : تصدقي يختي انك عيله عاوزه القتل..
نظرت له رزان باستغراب قائلة بسرها : هي مش كانت الحرق ولا انا بتهيألي..
دانه بعصبية : نعم ياخوي من دي اللي عيله...دا انت اللي عيل وعاوز الحرق انت واللي خلفوك......ثم قالت بصوت عالي : ولا مؤاخده يا امنية..
امنية ببرود : ولايهمك..
نادر بعصبية : نعم يختي..
دانه بعصبية : نعم الله عليك ياخوي..
وقفت ملاك وصفق قائلة بمرح وتشجيع ل دانه : اديله يا دانه متسكتيش يا موت دا انتي الموت..
وقف جواد بمرح وصفق بمرح وتشجيع قائلا ل نادر : متسكتش يا نادر دا انت الاسد اللي ينقض على فريسته..
نظرت بين الاثنان تكاد ان تولع المكان...اما رزان ابتسمت بسعادة فخطتها نجحت...ف هي كانت تريد ان نادر ودانه يتخانقو...لكي تعرف تهرب من نادر الذي ان رأى فريسته سوف يصتادها...تركت رزان ضهر دانه ببطء...ورجعت للخلف ببطء...لحد ما وصلت للباب وبعدها خدت رجلها وركضت...ولمحها نادر وفهم لعبتها...فترك دانه...وركض وراها بعصبية وهو يصرخ ب اسمها....اما دانه كانت واقفه ورافعه حاجبها بعد ان علمت ان تم العب عليها وسيله للهروب...وصرخت باسم رزان...وركضت وراهم بعصبية..تحت انظار الكل اللي بيضحكو عليهم...وتكلمت نرمين بضحك : يخرب بيتهم بقا دانه يتلعب عليها..
حمزة بضحك : دي دانه هتعملها بطاطس محمره..
امنية بضحك : هنعمل ايه ياخوي مفيش بايدنا غير ندعيلها..
***********
دخلت رزان غرفة نادر بسرعة واغلقت الباب بالمفتاح...ذهب الاثنان مسرعاً حتى وقفو امام الباب ولم يلحقوها...وطرق نادر على يده بغضب وعصبية قائلا : افتحي يا رزان..
رزان : مش فاتحه..
طرقت دانه ع الباب بغضب وعصبية قائلة بصوت عالي وعصبية افزعت رزان : افتحي يا رزان بالزوق احسن ما اكسر الباب على دماغك..
وضعت رزان ايدها على قلبها بفزرع وكادت ان تتكلم لكن خطرت ببالها فكره....ونظر الى الباب بخبث...واختبأت خلف الباب وفتحت الباب ببطء...ما ان فتحت الباب...حتى انقضو الاثنان الى الداخل بغضب وكلهم ينادون باسمها بصوت واحد...وخرجت رزان من الغرفة بسرعة بعد ان اخدت مفتاح الغرفة...وغلقت الباب بقوة بالمفتاح...نظر الاثنان الى الباب بصدمة...ثم اتحركو ووقو امام الباب بغضب...وطرقو ع الباب وتكلمو بغضب وعصبية وصوت عالي : رزااااااااااااااان..
رزان بضحك : اهدو شويه العصبية غلط عليكم..
نادر بغضب وعصبية : افتحي يا رزان...ومتزوديش حسابك..
رزان بضحك وسخرية : هو اصلا نقص عشان ازوده..
دانه بغضب وعصبية : افتحي يا رزان..
رزان : لا مش فاتحه...عشان لو فتحت هتنقضو على فريستكم زي الاسود يا اسد وبعدها هموت يا موت...وانا ملاك وبريئة وكيوت..
تكلم نادر ودانه بغضب وعصبية وصوت واحد : يا راجل..
رزان بضحك : اه يا جدعان...ودلوقتي اسيبكم كده مع بعض...تولعو...او...تقتلو بعض...ايهما اقرب...وانا بقا هلحق اهرب في اي داهيه...تشاو يا قطط..
انهت رزان كلامها ثم تحركت وهي...تاركه الاثنين اللي لو يكاو يوصلو لها هيولعو فيها..
★**★**★**★**★**★**★**★**★**★**★**★
كان قيس جالس على الكرسي بابتسامة شر...وكانت نايا جالسه على الكرسي ببرود...ودخل احد من رجاله قائلا لقيس : قيس باشا...واحد من وحوش اليل تقريباً اسمه ادهم او ادم عمل حادثة عربيه...والمهمه تمت بنجاح..
ابتسم قيس بخبث وشر قائلا : اخيراً...اتخلصت من اكتر عقبيه في حياتي الا هو ادم اخيراً...وقتها هتخلص من مازن الاول...وبعدها أسد...وبعدها رامي..
نايا : ثانيه كده يا قيس هو المفروض تخلص على رامي الاول لانك عارفه ان ادم اقرب حد ليه ولو ادم مات يبقى هو هيضعف..
قيس ببرود : ومين قالك انه هيضعف لا دا لو عرف هيقلبها جحيم علينا..وهيقوى اكتر من الاول...وبعدها هيبقى صعب ان احنا نقتل...رامي ومازن وأسد...لانهم هيبقو حذرين اوي..
نايا : طب ليه مازن بالذات اللي هتقتله بعد ادم لو مات...كلنا عارفين قد ايه مازن ذكي وخبيث...ولو احنا بجد بدأنا في مازن بعد ادم لما يموت...متنساش تؤامه نادر...وبظن كلنا عارفين بجبروت نادر...هو اتعامل معانا كتير وخسرنا صفقات كتير بسببه...وقبض على اكبر مافيا بالتاريخ اللي كان صعب على ضباط المخابرات يقبضو ع المافيا دي..بس نادر عملها...وياريت كان قبض عليهم بصعوبة...دا قبض عليهم بعد ما نفذ فكرته المجنونة دي...وبكل سهوله..
قيس ببرود : نادر دا ليه حساب معايا بسبب الصفقه اللي ضيعها لنا بس بعد ما اتخلص من الوحوش...واما مازن ليه بالذات فهو هيبقى في ضغط عليه بعد ما تتخطف اخته وموت صاحبه...فهيبقى سهل علينا نقتله...ولو مازن وقع ومات...يبقى أسد هيوقع وراه وهيبقى سهل ان نقتله بعد ما كان صعب قتله...وبعدها رامي اللي هيكون خلاص جاب اخره وهيبقى سهل علينا برضو ان نقتله هو كمان...وبعدها هفضى ل نادر اللي هيبقى صعب عليا اوي اني اقتله بعد ما اخت الملفات..
نايا : طب ودانه اللي نسيتها دي..
قيس ببرود : الاول اتخلص من نادر وبعدها هي عشان هي عارفه كل حاجة بس معاد وشنا..
نايا بسخرية : دا اول ما أسد يموت هتهجم علينا ومش هنلحق نفرح...وقتها هنشوف الموت على ايديها...ومتنساش ان هي موت المخابرات...وهتبقى بجد اسم على مسمى..
قيس ببرود : وانا عاوزها تهجم عشان دانه وحده متهوره اوي...ولو هجمت لوحدها هيبقى موتها على ايديا...واتخلص منها بسهولة...بس لو مهجمتش...يبقى اتخلص من نادر الاول...وبعدها هي..
نايا : طب والمثلث الرباعي..
قيس ببرود : لا دول لمصطفى وسراج والباشا الكبير يعملو فيهم اللي هيعملوه...بس دا ميمنعش ان لو وقفو بطريقي اني أذيهم...انا مهمتي اخلص على الوحوش..
الراجل : قيس باشا في حاجة حصلت..
قيس : حاجة ايه..
الراجل : انت كلفتني بمراقبه ادم عشان لو عمل حادثة اقولك...بس في حاجة حصلت...ان في شاحنة اجت وصدمت عربيه ادم...وفي واحد برضو ضرب النار على ادم...وفي بنت انقتذه قبل ما تنفجر العربيه..
قيس ببرود : اي دا ازاي حصل كدا انا معملتش حاجة انا اللي كل اللي عملته اني قلت ل نايا تقولك فق الفرامل عربيته...بس بظن ان مصطفي او الكبير اللي عملوها ملناش فيه..
نايا ببرود : البنت دي خدت ادم ف اي مستشفى..
الراجل : معرفش انا حاولت الحقها...بس هي شكلها كانت عارفه ان في حد يراقبها...وكانت بتسرع في العربيه سرعة جنونيه...وكان ممكن تعمل حادث في اي لحظه...بس شكلها متدربه في السواقه وخاصة السرعة...وانا مقدرتش الحقها...وتهت..
قيس ببرود : طب عايزك تعرفلي اي مستشفى موجود فيه ادم وعشان تعرف فين تراقبلي واحد من الوحوش او اخواتهم عشان لما يعرفو هيروحو للمستشفى...وانت بقا مهمتك ان لو ادم لسه بيتنفس تخلص عليه..
الراجل : تمام يا باشا..
انهى الراجل كلامه ثم تحرك وخرج من المكتب تحت انظار الاثنين اللي ابتسمو بخبث وشر وبعدها اكملو كلامهم..
★**★**★**★**★**★**★**★**★**★**★**★
" نـــــــــعـــــــــــم "
هتف بها أسد ومازن بغضب وهم ينظرون الى رامي الذي لا يقل غضباً عنهم...وتكلم رامي بغضب جحيمي : دا اللي حصل يا أسد ومازن وتعصبتو اومال لو شفتو الصورتين هتعملو ايه..
أسد بغضب : هقتلهم من غير تفكير..
رامي بغضب : اقولك ايه انت كمان امسك اعصابك شويه متعملش زي ادم..
مازن بغضب : ياخي دا ادم معاه حق لو راح يقتلهم انا مش عارف انت ازاي ماسك نفسك دا انا بتخيلهم قدامي وانا بقطع فيهم..
رامي بغضب : وانا اكتر منك يا مازن بس احنا لو اتهورنا وعملنا حاجة ممكن تمنها روح..
أسد بغضب : في حاجة غلط يا رامي..انت قلت الزفت اللي اسمه مصطفى رن على ادم وهدده...والنهاردة بعتله صورتين لشبابين ميتين...واكيد هو مش هيبعت الصور الا وراه مصيبة..
اجابه رامي بغضب وقد ظهرت معالم القلق على وجهه : معرفش يا أسد...بس انا مش مطمن حاسه ان في حاجة حصلت هي ايه الله واعلم..
كاد ان يتكلم أسد ليقاطعه رن هاتف مازن فاخرج مازن هاتفه ونظر الى المتصل ورد بسرعة وكاد ان يتلكم...لكن سبقه الفتاة قائلة بخوف ودموعها تنزل على وجهها : مازن..
رفع مازن حاجبه فاستغراب وقلق قائلا : في ايه يا ديانا حصل حاجه..
ديانا : صاحبك ادم عمل حادثة عربيه والحادثه دي كانت مقصوده بفعل فاعل..
وقع كلامها على مسامعه صدمة هز مازن رأسه برفض قائلا بصوت عالي : انتي بتقولي ايه انتي بتهزري..
جلست ديانا ع الكرسي واغمضت عيناها قائلة : وانا عمري مبهزرش بحاحة زي كده وانا اصلا معرفكش الا من كام ساعة عشان اهزر معاك..وقول لصحابك يجو ع المستشفى (-------) واللي حصل النهاردة وحادث ادم اللي شفته بعيني مينفعش يتسكت عليه ابداً..
انهت ديانا كلامها ثم اغلقت الهاتف..
اما أسد ورامي كانو ينظرون وقلقو من هيئته...واقترب رامي منه ومسك كتفه قائلا : في ايه يا مازن..
نظر لهم مازن وفاق من صدمته قائلا له : ادم عمل حادثة يا رامي والحادثه دي كانت بفعل فاعل..
################################
البت مرام هي والبت صاحبتي يمنى بيدعو عليا مليون دعاء بسبب الفصل التالت لاني ولعته وبسبب ادم اللي ياعيني من اول تلات فصول وهو بين الحياة والموت 😂😂😂
دي يمنى يا جماعة اول ما شافت خلقتي يوم الاحد بعد ما نزلت الفصل يوم الجمعه..هجمت عليا وكانت هتقتلني بس لولا اسيل صحابتي الجدعه لحقتني منها كنت هكون في خبر تام وكنت هتعلن في التلفزيون ان لقد تم قتل اطياف حسين على ايد صاحبتها يمنى وبسبب رواية 😂😂
واما لو نزلت الفصل الخامس اللي هيبقى مولع هتعمل فيا ايه لو قريته😂
سيبكم يا جدعان من يمنى اللي بعد الفصل دا هطحن منها..وتوقاتكم في الفصل الخامس ايه اللي هيحصل يا جدعان اللي هيبقى معظمه مولع..اسيبكم دلوقتي تقرو الفصل...والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
أنت تقرأ
قدر الاسد
Mystery / Thrillerاشخاص بسيطه طيبة....لكنهم لديهم ماضي وألم وجروح....لكنهم يحبو الخير....ما يضلمو احد وهم طيبين....لكنهم اقوياء ما يتركو حقهم....فهم وقد الجد لا يعرفوهم مطلقاً....فهم اصدقاء منذ طفولتهم....لكن ماذا يخبي لهم القدر....وكيف سيكون قصة الاسد والمازن الادم...