رفعت حاجبها بغيظ وهيا تقول بهدوء ما قبل العاصفه : بقا انا "قدر" يتقال لي اني وحده بيئة وجعفر..
انهت كلامها ثم كادت ان تهجم عليها لكن "ديانا" امسكتها بسرعة وتكلمت قدر بغيظ وصوت عالي : نهارك اسود بقا انا جعفر يا معفنه يا عديمة الربايه يا سرير من غير ملاية يا تسريحه من غير مرايا يا ابره مصديه في كوم زباله مرميه يا معفنه ياللي أصغر واحد في عيلتك بينام في درج التسريحة..
"جميلة" بتصفيق : الله عليكي يا قدر ولعيها متسيبهاش المعفنه دي..
"حبيبه" بفخر وغرور مصطنع : تربيتي..
الفتاه بتكبر وغرور : اي البيئة دي انا مش هنزل مستواي ليكم انتو اصلا متستاهلوش اني ارد على ناس بيئة زيكم..
نظرت لها ديانا ثم تركت قدر وشمرت اكمامها قائلة لها بغيظ وصوت عالي : طيب...دا انتي هتشوفي البيئة دي على اصوله تعلالي..
ثم نطت عليها وامسكتها من شعرها واليد الثانيه بتضرب فيها....والبنات بيشجعو ويصفقو بحماس...وقالت قدر بصوت عالي : اديها يا ديانا متسيبهاش المعفنه دي عايزين وشها شوارع..
ديانا بصوت عالي : متقلقيش دا هي هتبات في المستشفى النهاردة..
حبيبه بتصفيق : اتوصلي فيها يا بت..
ديانا : في عنيا..
... بعد ساعة ...
*في قسم الشرطة*
كانت الفتاه جالسه على الكرسي ورأسها ملفوف بشاش......وكانت قدر وجملية وديانا وحبيبه واقفين ينظرو الى الضابط التي ينظر لهم قائلا لهم : بقا كل دا تعملوه في المسكينه دي...انتو ايه؟؟...انتو بنات لا اشك انكم بنات..
ديانا ببرود : اولاً احنا بنات....وثاناً البت دي متكبره اوي ومش متربية وقلت اعلمها الادب عشان اللي من نوعية البت دي محتاج لهم حد يربيهم وانا اللي هربيهم..
الضابط بغيظ ودهشه : تربية؟...دا انتي فتحتي دماغها ووشها مبقاش ليه ملامح وكسرتي يدها ورجلها وبالأخير تقولي تربية..
قدر بغيظ : البت دي المفروض تبات في المستشفى ويجيلها ارتجاج في المخ ونزيف داخلي وتتكسر اعضاء جسمها المفروض....بس احنا ايه رحمنها دي بس والضرب دا اللي اكلته صغير اوي..
نظر الضابط إلى الفتاة التي تدعي البراءة قائلا لها : عملو ايه تاني معاكي..
الفتاة ببراءة وحزن مصطنع : دولا شتموني وسبوني وفتحو دماغي وكسروني مش انت شايف انا عامله ايه..
نظر الضابط الى البنات قائلا لهم : شفتو دي متكبره؟؟....دي طيبة دي شكل وحده يتعمل فيها كدا..
حبيبه بغيظ : طيبة....اه الله يرحم ايام زمان لما كنا بنكسر الواحد تكسير ويبات شهر في المستشفى..
دخل الشباب بهيبتهم المرعبة وبرودهم المعتاد...تحركو ووقفو...وتكلم "قاسم" ببرود : عملو ايه يا عبدالله..
نظر له عبدالله قائلا له بغيظ : كسرو البت ياخوي..
"نايف" ببرود : طب ممكن نتكلم احنا والبت اللي متكسره شوية..
وقف عبدالله قائلا له بغيظ : تعرف يالا اني لو مكنتش اعرفكم مكنتش سبتكم دقيقة وحده بس نعمل ايه حظي المنيل اني بعرفكم..
"مروان" ببرود : طب دلوقتي خلصت ممكن تسيبنا..
تحرك عبدالله نحيت الباب وفتح الباب قائلا لهم : 10 دقايق بس من بعد 10 دقايق ابقا ادخل تمام..
خرج عبدالله من المكتب واغلق الباب....ثم نظر الشباب إلى الفتاة....تكلم "محمد" ببرود : طب ممكن اعرف عملو ايه..
نظرت لهم الفتاة باعجاب وتكلمت قائلا بانوثه : اكيد هتعرفو كل حاجة..
نظرت لها قدر ثم كادت ان تهجم عليها لكن ديانا امسكتها بسرعة قائلة لها : اهدى يا بت انتي يخربيتك..
قدر بغيظ : انتي مش شايفه ازاي عيونها بتخرج قلوب دي بدها اا..
نظر لها قاسم وكتم غضبه وقاطعها قائلا : هتسكتو ولا اقوم انا اسكتم بطريقتي..
نظرو له البنات بغيظ وسكتو..
... بعد ساعتين ...
كانت البنات بيركضو ووراهم الشباب اللي بيركضو بغيظ بعد ان تنازلت الفتاة على المحضر....صرخت حبيبه بعد ما مروان رمى عليها الحذاء قائلا بغيظ وعصبية : انتو ايه؟؟...انا نفسي اعرف هو انتو بتحبو المصايب ليه؟
ديانا ببرود : ماهي البت محتاجه تربية وقلنا نربيها..
قدر بغيظ : دا هي تحمد ربها اننا مقتلنهاش..
قاسم بغيظ وعصبية : عشان كنت قلتلكم فيها..
جميلة بغيظ : الله بقا....ما البت مغروره ومتكبره وانتو عارفين ان احنا مبنحبش المغرورين والمتكبرين فمحتاج لها تربية..
محمد بغيظ وعصبية : دا انا اللي هربيكم يا البنات ال...
ثم رمى عليهم الوسادة بغيظ...وطبعاً البنات رمو عليهم الوسادة بغيظ...واي حاجة يشوفها حذاء وساده اي حاجة يرموها....وكانت اصواتهم عاليه...بس بالاخير تعبو وتمددو اثنين ع الارض واحد ع الاريكة فكان المنزل فوقاني وتحتاني...وكانو بيشتمو ببعض..
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
ودا الاقتباس اهو....وقولو رأيكم ايه في الاقتباس...وتفاعلو...واتمنى يعجبكم...ودلوقتي اقول..
♡♡سلام عليكم♡♡
أنت تقرأ
قدر الاسد
Misterio / Suspensoاشخاص بسيطه طيبة....لكنهم لديهم ماضي وألم وجروح....لكنهم يحبو الخير....ما يضلمو احد وهم طيبين....لكنهم اقوياء ما يتركو حقهم....فهم وقد الجد لا يعرفوهم مطلقاً....فهم اصدقاء منذ طفولتهم....لكن ماذا يخبي لهم القدر....وكيف سيكون قصة الاسد والمازن الادم...