صباح يوم الثاني..
* في المشفى *
كان ادم جالس بغيظ وعصبية على الفراش وعاقد ذراعية بغيظ ينظر الى أسد ومازن ونادر الذين نايمين نعمق لاول مرة ولم يسمعون شيء من المشاجرة الذي قد حدث فهو قد تشاجر مع رامي لكي يطلع من المشفى فهو يطيق العمى ولا يطيق ان يجلس يوم كامل في المشفى والان ينتظر الكل يأتي...لكي تقرر نرمين والدكتور ان يرجع للمنزل..ام ان يفضل ليلة كاملة في المشفى...ثم نظر الى رامي بغيظ الذي جالس على كرسي وهو يمسك هاتفه يتابع به ببرود غير..
وقاطع تفكيره دخول ايلاف الى الغرفة...وركضت نحوة بفرح وهي تفرد ذراعيها ورجع ادم للخلف بخضه عندما حضنه ايلاف بقوة قائلة بفرح وسعادة : دددددددووووووومممممممييييييي
الــــــــــــحــــــــــــمــــــــدلــــــــــــلــــــــه عــــــــــــلــــــــــــى الــــــــــــســــــــــــلامــــــــــــه يــــــــا اخــــــــــــويــــــــــــا الــــــــــــعــــــــــــزيــــــــــــز..
صرخ بها ادم بألم وغيظ : ااااااااااااااه
يــــــــــــخــــــــــــرب بــــــــــــيــــــــــــتــــــــــــك يــــــــــــا ايــــــــــــــــــــلاف الــــــــــــكــــــــــــلــــــــب...كــــــــتــــــــفــــــــي..
ابدعت عنه ايلاف ثم غمزت له قائلة بمرح : اوبس اعذرني يا دومي مخدتش بالي من كتفك..
كاد ادم ان يتكلم لكن قاطعه دخول جواد بمرح وهو ماسك كيس وركض نحيت ادم بفرح ورمى الكيس لايلاف التي امسكته بسرعة...وعانق بمرح وقوة صارخاً بفرح ومرح : ددددوووومممميييي...وحــــــــــــشــــــــــــتــــــــــــنــــــــــــي يــــــــا غــــــــــــااااااالــــــــــــي..
ضحك رامي عليهم...وصرخ ادم بغيظ وألم : اااااااااه...كــــــــتــــــــفــــــــي...يــــــــخــــــــرب بــــــــيــــــــتــــــــك يــــــــا جــــــــواد الــــــــكــــــــلــــــــب.._ اتــــــــــــــــخــــــــــــــــرســــــــــــــــو يــــــــا زفــــــــــــــــت مــــــــــــــــنــــــــــــــــك لــــــــــــــــيــــــــــــــــه عــــــــــــــــاوز انــــــــــــــــام يــــــــا كــــــــــــــــلاب الــــــــــــــــبــــــــــــــــحــــــــــــــــر انــــــــــــــــتــــــــــــــــو مــــــــــــــــش كـــــــــــــــفــــــــــــــــايــــــــــــــــة انــــــــي مــــــــــــــــعــــــــــــــــرفــــــــــــــــش انــــــــــــــــام مــــــــــــــــن وش الــــــــــــــــفــــــــــــــــجــــــــــــــــر بــــــــــــــــســــــــــــــــبــــــــــــــــب الــــــــــــــــزفــــــــــــــــت ادم ورامــــــــــــــــي يــــــــــــــــالــــــــــــــــي بـــــــــيــــــــتــــــــخــــــــانــــــقـــــــو مــــــــــــــــن وش الــــــــــــــــفــــــــــــــــجــــــــــــــــر اتــــــــــــــــخــــــــــــــــرســــــــــــو مـــــــــســـــــــــــمـــــــــــــعـــــــــش نــــــــــــفــــــــــــس حــــــــــــد فــــــــــــــــيــــــــــــــــكــــــــــــــــم..
هتف بها أسد ومازن بغيظ وعصبية فهم لم ينامون منذ امس ولم يستطيعون ان ينامون الفجر بسبب ادم ورامي..وهم نومهم خفيف..
نظرت لهم ايلاف وجواد وادم ورامي وهم يكتمون ضحكتهم عليهم..
وبنفس الحظه دخل الكل الى ادم وكادو ان يتكلمون لكن اشأر لهم جواد ورامي ان يصمتو....ونظرو الكل الى أسد ومازن ونادر النائمون...وابتسمت قدر بشر وهي تنظر الى أسد ثم الى علبه الماء الذي في ايدها والتي كانت بشرب منها ثم الى أسد وعلى وجهها ابتسامة خبث ومكر...فنظرو لها الكل وعلمو ما الذي ستفعله وحاولو ان يمنعوها لكن هيهات اقتربت قدر بسرعة من أسد وفتحت الماء وسكبته على وجهها بسرعة ثم شدت دانه من يديها واعطتها العلبة بسرعة ووقفت خلفها وجلس أسد بخضه وفزع عندما انسكب عليه الماء وضيق عيناه بغضب وشر ثم نظر الى دانه التي كان تمسك علبه الماء وتنظر الى أسد بابتسامة صفراء فهي تعلم ان تؤامها سوف يركض بها المشفى ولم يتركها الا وقد خد حقه فتلك الفتاة الحمقاء عملت المصيبة ودبستها فيها لكن حسناً يا قدر لقد اخترتي الشخص الخطأ فلست انا من تصمت على حقها وسوف ارد لكي المقلب هذا بمقلب اقوى منه..
وهتفت بابتسامة صفراء : طبعاً انا لو حلفت من دلوقتي للفجر ان مش انا اللي عملتها مش هتصدقني..
أوما لها أسد بابتسامة تعلم دانه جيداً ولم تنتظر ثانية واحده الا وركضت بسرعة ووقف أسد من مكانه ثم ركض وراها وهو يتوعد لها بغيظ وعصبية..
اما قدر كانت تضحك بانتصار ما ان خرجو من الغرفة وانفجر الكل من الضحك..
فاعتدل مازن بجلسه ثم ضحك حتى ادمعت عيناه من الضحك قائلا : رغم اني كنت معصب من شوية الا اني هفطس من الضحك...بقا يا قدر تسكبي عليه المية وتدبسيها في دانه ملقيتيش حد في الدنيا دي كلها غير دانه ياللي هترد التدبسيه الواحده ب 10 تدبيسات وربنا يكون في عونك يا اختاه..
قدر بمرح وضحك : حظها نحس يا مزون اصلها هي اللي كانت قريبه مني وقولت لنفسي ما ادبسها مصيبة تفرفش على نفسها شوية..
ضحكو الكل عليها...ونظر مازن بصدمة الى نادر النائم بعمق قائلا وهو يأشر عليه : هو نادر نايم ولا انا بيتهيألي اصل هو نومه زينا خفيف..
هتفت رزان بمرح : ياعم سيبك منه م انت عارف انه بينام بسرعة..
وقف مازن بغيظ وهو يتجه نحيت تؤامه النائم قائلا : طب اشمعنا هو ينام وانا لا..ده يبقى ظلم وانا لا اسمح فيه..
انهى اخر كلامه وهو يقف بجانب الاركية الذي ينام فيها نادر ثم هز بقوة صارخاً : ناااااااااااااااااااااااااااااااااادر..
افتح نادر عيناه بعصبية ثم لكمه بوكس على وجهه بكل ما يملك صارخاً بعصبية : نـــــــــــعــــــــــــم عــــــــــــــــاوز ايـــــــــــه يــــــــا زفــــــــــــــــت..
نظر له مازن بغيظ ثم لكمه بوكس على كتفه بقوة قائلا بغيظ : قوم ياخوي ده انت نمت بما فيه الكفايه..
اعتدل نادر في جلسته قائلا بغيظ وعصبية وهو يأشر على ادم ورامي الذين ابتسمو ابتسامه بلهاء : نمت ده ايه ياخوي ده في حد هيعرف ينام من اصواتهم العالية دي وهم بيتخانقو من وش الفجر ده انا كنت بمسك اعصابي عليهم بالعافيه ده انا كل ما انام هلاقي حاجه فوقتني تاني..
جلس مازن بجانبه ثم ربت على كتفه بحزن مصطنع قائلا : مش لوحدك يا تؤامي ده كلنا منمناش..
اجابه نادر بحزن مصطنع وهو يضع يديه على كتفه بحزن مصطنع : ده احنا مظلومين اوي يا تؤامي بس هنعمل ايه غير الصبر..
نظرت لهم رزان قائلة : هم دول مش كانو بيضربو بعض من شوية ولا انا بيتهيألي..
تمارة بمرح : سيبيكي منهم يا اختاه.........ثم نظرت الى ادم قائلة بمرح : اعذرنا يا أستاذ ادم ف احنا قد نسيناك....الحمدلله ع السلامه يا دومي..
ادم بغيظ : دومي..
رامي بضحك : بقيت دومي على اخر الزمن يا وحش..
ايلاف بمرح وهي تمد يديها التي تمسك الكيس له : اه صح يا دومي...بص كده انا جبتلك معايا ايه ده انا جبتلك هديه من اللي قلبك يحبه..
نظر له ادم وامسك الكيس قائلا : ربنا يستر..
اخرج ادم اللي في الكيس لكن جحطت عيناه بصدمة وهو ينتظر الى الرواية الذي يمسكها بل يقلبها بصدمة ثم نظر الى الروايتين الذي تركهم ع الفراش ثم نظر الى الرواية الذي في يديه ثم الى ايلاف التي هتفت بابتسامة تكاد ان تجلط ادم : ايه رأيك في الهديه دي يا دومي ده انا اشتريت لك رواية خوف وكل اجزاءها...اكيد هتعجبتك يا دومي..
مازن بمرح وضحك : متقلقيش يا ايفو هتعجبه اكيد..
نادر بضحك : بس متنساش يا دومي تقرأ الرواية وتقول لنا..
قدر بضحك ومرح : ده انت هتشكر اليوم ياللي قريت فيه رواية خوف مع ان كنت هقول لايفو تشتري لك رواية في قلبي انثى عبرية بس غيرت رأي اصل انا عارف ان وحوش اليل مبيحبوش الرومانسيه والاشياء دي وقولت نشتري لك رواية رعب يا دومي...واقراها ياخوي عشان منزعلش من بعض..
ديانا ببرود وهي تكتم ضحكتها : ربنا يعينك ياخوي صعبان عليا اوي...بس بصراحه انا هبقى معاهم لو مقريتهاش وهنخليك تقراها بالغصب..
ربت رامي على كتف ادم المصدوم قائلا بضحك : على اخر الزمن تبقى دومي لا وكمان تقرأ رواية بالغصب عجباً لك يا زمن..
****************************************
كان أسد يركض وراء دانه التي تحاول ان تهدي تؤامها الذي ان مسكلها سوف يمسح بها بلاط الارض...رأت كرسي متحرك امسكت به بسرعة ووجهتها نحيت أسد الذي صدمت به بقوة ثم ركضت ووراها أسد وهو يتوعد لها بغيظ...وصدمت دانه عجوز صاحب 70 سنة ويدعى "منتصر" والذي كاد ان يصرخ بها لكنه انصدم عندما اتخفت وراء ضهره وتمسك في سترته وراء أسد امامه قائلا بعصبية : لو سمحت يا عجوز انت ممكن تبعد ع الاخت دانه دي شوية..
منتصر بصدمة : عجوز..
دانه بلطف وحزن مصطنع : لا يا عمو متبعدش ده واحد مفتري وظالم ده عاوز يجوزني لواحد اكبر مني وعاوز يضربني ياعمو..
منتصر بصدمة : عمر..
ابتسم أسد بغضب من تمثيل تؤامته الخبيثه فهو يقسم ان لم يكن يعلم دانه جيداً لكان صدقها صارخاً بعصبية وتوعد : نعععععععم يختي...بقاا انا ظااااالم ومفتررري لا وكمان عااااااوز اجوزك لوااااااحد اكبر منك...لااااا انا لو مكنتش اعرفك كنت صدقتك...تصدقي يختي ان انا دلوقتي عرفت بس ليه نادر اتعصب وكان هيقتلك ده انا مش هلومه لو قتلك يا دانه الكلب..
دانه بغيظ : ياعم اتنيل ده بس اتعصب لما اديته بوكس على وشه...ده انا لو وقفت على جذور شعره عشان اعصبه او استفزة مش هعرف لا ده هو اللي هيستفزتي....ومش ثم يا اخويا مش انا اللي سكبت عليك المية دي قدر الكلب..
أسد بعصبية : وهي قدر هتلحق تتدبسك ياها يا دانه الكلب...ومن ثم هربتي ليه ان كنتي مش عملتيها..
دانه بغيظ : طب احلفلك ب ايه عشان تصدقني....ومن ثم اكيد هرب يا أسد ما انا اه مش على اخر الزمن اتعلق على حاجه انا معملتهاش..
أسد بعصبية : طب ايه رأيك النهارده انك هتتعلقي النهارده بالبلكونه وتتهوي شوية اصل انتي موت المخابرات يعني مش هتتأثر خالص في التعليقه..
دانه بغيظ : لا ياخوي شكرا لك على اعترافك الجميل هذا..
أسد بعصبية : طب انت ياللي معرفش اسمك ايه ابعد عن البنيه دي..
دانه بخبث ومكر : لا متبعدش يا عمو ده انت لسه سامعه بيقول ايه ده بيقول انه هيعلقني في البلكونة وانا بنت غلابانه وضعيفة..
- جداً ده انتي بنت غلابانه اوي وضعيفة اوي لدرجه ان لو حد ادكي قلم بس هتيجيله ارتجاج في المخ ده كلمه الدموية متقدرش توصفك يا موت..
هتف نادر ببرود بعد ما ان رأهم يتشاجرون ثم تحرك نحيت الكافتيريا قائلا ببرود يكاد ان يجلط أسد ودانه : روحو الحقى الاستاذ ادم الاخت ايلاف وقدر وديانا ورزان متفيقين على ادم ياللي هيقرأ الرواية بغصب عنه...واجلو خناقكم ده لبعدين ده في مستشفى ومكان عام وهيبقى عيب بحقكم انكم تتخانقو زي الاطفال..
##################################
عاملين ايه يا جدعان..خدو بقا ياللي في قلبي ده كله..
خالتي الحرباية ياللي مصدقتش انا والحج طفشناها والفضل كله يرجع للست يمنى جايه السعودية وهتقعد معانا شهر والمصيبة ان مش هي لوحدها لا ده كل خالاتي معاها وعماتي ياللي في مصر جاين السعودية لما ازواجاتهم يخلصو شغلهم وهيقعدو هم برضو معانا شهر وام مها ومها ومرام هيقعدو في بيتنا برضو وبيتهم الرجال يعني الحج هينام في بيتهم وانا لم اقبل ان الحج ينام بعيد عني اصل انا بقطع للحج للحظه الرؤمانسيه مع الولية ما انا غيرانه ع الحج لدرجه اني بنام بحضنه عشان الولية متقربش منه شفتو بقا غرتي الجميلة دي ف ما بالكم انه هيبعد عني شهر واحتمال اشوفه واحتمال لا
وانا مش طاقيه نفسي ومشغولة اوي في ام الشقه والعبش ده.
ده انا لسه شاريه روايات جديده ومش عاوزه خالتي تحرقهم عليا زي ما عملت من قبل وكنت هموت من القهر..
والمصيبة الكبرى ان الست يمنى واسيل سافرو اليمن فترة وهيرجعو ومش هيبقى عندهم نت الا نادراً.
فمين بقا ياللي هيواسيني او هيديني فكر شيطانية لاطفشهم..وانا عارفه ان الفترة دي بقيت اتأخر عليكم ومبنزلش الا الساعة 1 وبرضو بقسم الفصل الى جزئين بس عاوزكم تعرفو ان انا مشغوله اوي الفترة دي ومش عاوزه انزل اقتباسات لا انا عاوزه انزل فصول وحتى لو كانت جزئين وانا مش عاوزه اتاخر في الرواية وانزل اقتباسات لا انا عاوزه استمر في الفصول حتى لو كانت جزئين..
ف اعذوني يا جدعان اصل خلاتي وعماتي كلهم جاين للبيت ده مش هيوسعو فيها رغم انها كبيره شويه وليها تسريحه ومكتبه خاصه ليا ووسعه الا ان عددهم كبير اوي فبجد انا ببقى الفترة دي مشغوله اوي ف اعذوني..
واه صح اما بخصوص رواية وجع القلب ياللي منزلتش لا اقتباس ولا فصل يوم الاحد بحب ابشركم اني نسيتها اه والله نسيت اكتب فصل ولا اقتباس..
بجد ببقى مضغوطه اوي يعني في البيت وفي الكاتبة تلات روايات مع بعض بالاول كان سهل وعادي بس دلوقتي لما نطت المصيبه دي على دماغي بقيت مضغوطه اوي فبجد اعذوني..
أنت تقرأ
قدر الاسد
Mystery / Thrillerاشخاص بسيطه طيبة....لكنهم لديهم ماضي وألم وجروح....لكنهم يحبو الخير....ما يضلمو احد وهم طيبين....لكنهم اقوياء ما يتركو حقهم....فهم وقد الجد لا يعرفوهم مطلقاً....فهم اصدقاء منذ طفولتهم....لكن ماذا يخبي لهم القدر....وكيف سيكون قصة الاسد والمازن الادم...