اقتباس♥♥

1K 20 5
                                    

دخل شاب مشاغب الى غرفته اخيه وكان ماسك بديده الدلو...وينظر الى اخيه النايم...اقترب منه ببطئ ثم وقف بجانب السرير ونظر اليه بخبث ثم سكب عليه الدلوين من المياه الباردة....فقام هو بفزع ثم نظر له واستوعب اللي عمله قائلا بغضب وصراخ : "حــــــمـــــــزة "..
نظر له حمزة ثم ركض الى خارج الغرفة....ولحقه اخيه وركض وراه بغضب قائلا له بغضب وصراخ : دا انــــت يــــومـــك اســــود ومـــهــــبــــب عــلـــى دمـــاغـــك..
صعد حمزة على الطاولة الطعام...ونظر الى اخيه قائلا بضحك : اهدى شوية كدا...أسودي...احسن ما تنجلط..
نظر له.." أسد " ورفع حاجبه قائلا بغضب : نعم..يا روح امك...هو مين دا اللي أسودي...يالاا..
حمزة بضحك : انت يا أسودي..
أسد بغيظ : دا انا هوريك أسودك...دا هيعمل فيك ايه....انزل يالااا..
حمزة بضحك : لا يا أسودي..
أسد بغيظ : طب انزل يا روح أسودي..
حمزة بسخرية واستفزاز : اه بدك ياني انزل عشان تقتلني...انسى..
أسد بغيظ : ما انت اللي جبته لنفسك...انزل ياض..
حمزة باستفزاز : ما انت بتستاهل الصراحة يعني..
أسد رفع حاجبه وكاد انت يتكلم ليقاطعه دخلو تلك الفتاه الغضبانه والنعسانه قائلا بغيظ : ايه في ايه على الصبح...ما تتهدو شوية حرام عليكم....اعمل معاكم ايه ما تتهدو بقا...من وش الفجر...وانتو خناق ما ترحمونا شوية...
نظر أسد وحمزة الى بعض ثم نظرو لها قائلا بغيظ وصوت واحد : ما تنامي يا اخت دانه...ادخلي نامي يختي..
نظرت لهم " دانه " بغيظ..وكادت ان تتكلم...ليقاطعها دخول "ريان" قائلا لهم بغيظ ونعاس : ايه...ما تتهدو شوية...حرام عليكم....صوتكم موصل الى فرنسا..
نظر له أسد قائلا بغيظ : ما هو اللي بدا الاول..
حمزة بغيظ : الله...بقا...اعمل ايه يعني...ما انا كنت قاعد وطفشان وزهقان وقلت اقومك..
نظر له أسد قائلا بغيظ : وتقومني...ب...جردل ماء..
نظرت لهم دانه قائلا لهم بغيظ : اقلكم ايه دلوقتي اتهدو شوية احنا عايزين ننام حرام عليكم دا لسه الساعة 4 ولسه ما اذن...واتهدو بقا..
دخل "اسر" ونظر لهم قائلا بنعاس : ما تتهدو بقا..انا عاوز انام...يا جدعان..حرام عليكم...احنا عندنا مليون شغله والجامعه والمحاضرات...وانا عايز انام ولا اقول انا اليوم مش رايح الجامعة اليوم...ودلوقتي اقول...لقد تم اغلاق الجهاز ويقول لكم سلامو عليكم..
انهى كلامه وتحرك ودخل غرفته....تحت انظار حمزة...اللى نظر الى أسد قائلا بابتسامة صفراء : وبينما انا ساقول لكم...لقد تم كسر الجهاز...وسالحق بصاحبي اسر وساقول لكم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
انهى حمزة كلامه ثم نط ونزل من الطاولة وركض ودخل غرفة اسر واقفل الباب...
تحت انظار أسد ودانه وريان...نظر لهم ريان قائلا بنعاس : طب بما انهم دخلو نامو فانا كمان ساقول...لقد تم فصل الجهاز ويحتاح نوم كثيرا وسوف يطير ينام...وسيقول لكم ساعود بعد قليل..
انهى ريان كلامه واتحرك واتجه نحيت الغرفة...تحت انظار دانه وأسد...ونظر لها أسد قائلا بسخرية : بما انو كل واحد فيهم يقول الاول.. اغلاق...والتاني...اتكسر...والتالت...فصل...وانتي ايتها الرابعه..
دانه بضحك : لا يخوي انا النوم طار من عيوني ومش هنام وانت بقا..
أسد بسخرية : وانا اللي هنام ما انتي شايفاني وانا غرقان....من فين هيجي النوم..
دانه بضحك : والله معاك حق...انا لو مكانك لزمانه كان ميت..
ثم اكملت بجدية وهدوء : طب ادخل دلوقتي وغير هدومك عشان ما تاخد برد...وانا هقعد هنا..
اوما أسد وتحرك ودخل الغرفة..
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
دا اقتباس للفصل الاول وقولو رأيكم في الاقتباس دا....وفي الرواية....واما عن الرواية امتى هينزل الفصل الاول بصراحه لسه محددت....بس اللي اعرفه انه هينزل اقتباسات للرواية....واتفاعلو ياريت....وفي اقتباس هينزل دلوقتي....وكدا اقول....سلام عليكم..

قدر الاسد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن