الفصل الخامس

58 13 0
                                    

كان مصطفى واقف بينظر الى النافذة بشر وابتاسمة شر وانتصار بعد ما اجى الراجل واخبره ان المهمة تمت بنجاح فقد كان يتمنى ان يقتله ويمحيه من وجهه الارض وقطع سعادة صوت رن هاتفه فاخرج الهاتف ورأى المتصل ورد قائلا : خير..
الراجل بخوف وتوتر : مـ. مـ. مصطفى بــ. باشا فـ في ا اخبار و وحشه..
مصطفى : انجز وقول ايه هي..
الراجل بخوف : في بنت انقذت ادم في اخر لحظه قبل ما العربيه تنفجر..
جحطت عينان مصطفى بغضب ثم نظر الى النافذة قائلا بغضب جحيمي : تقتله لو كان فيه نفسه تخلص عليه واذا معملتش كده يبقى اترحم على نفسك..
انهى مصطفى كلامه ثم اغلق الهاتف بغضب ورماه ع الارض وبدأ يكسر اي شيء في امامه قائلا بغضب جحيمي : قسما بالله هقتلك يا ادم هقتلك المرة دي وهخلص عليك ولو كنت لسه بتتفس هقتلك ومش هتنفذ زي كل مرة يا ابن اختي..
انهى كلامه ثم مال وامسك الهاتف واتصل على الراجل وما ان رد هتف مصطفى بغضب : هو في اي مستشفى..
الراجل بخوف : في مستشفى (-----)..
مصطفى بغضب جحيمي : خلاص تمام خليك انت تراقبهم وانا جاي..
الراجل : جاي؟جاي ليه؟
مصطفى بغضب جحيمي : جاي اخلص عليه في ايدي واضمن انه هيموت..
انهى مصطفى كلامه ثم اغلق الهاتف في وجهه بغضب ثم خرج من المنزل وركب السيارة وانطلق بها بغضب..
☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆_☆
*في المستشفى*
كانت العائلة قد وصلت المستشفى بعد ما اخبر مازن العائلة على حادثة ادم...وصلو الكل الى الغرفة العمليات التي بها ادم واقترب الكل من ديانا ونظرت لهم ديانا ببرود واقتربت منها ايلاف التي كادت ان تنهار لكنها ماسكه نفسها عشان جواد الذي كان حابس دموعه وتكلمت ايلاف بحزن قائلة ل ديانا : ديانا هو كيف حالته دلوقتي..
ديانا بهدوء : معرفش يا ايلاف لسه الدكتور مطلعش بس اللي بعرفه ان حالته خطيره..
نظرت لها ايلاف وهي تحاول ان لا تبكي لكنها لم تقدر لتنفجر بالبكاء ونظرت لها ديانا ثم حضنتها بهدوء وملست على رأسها قائلة بهدوء : ادعيله يا ايلاف البكاء دلوقتي مش هينفعك بحاجة انتي دلوقتي مفيش بايدك غير الدعاء..
نظرو لها الكل وهم يحاولون ان لا يبكون...ونظرت ديانا الى الوحوش نظرة فهموها...وابعدت ايلاف عن ديانا وجلست ايلاف ع الكرسي وهي تدعي لصيدقها وابوها واخوها...نظرو لها الوحوش...وأومات رأسها ببرود ثم تحرك بعد ان قالت لهم انها هتروح الحمام وبعد ان مشيت لحقو بها أسد ومازن ورامي...ووقفت ديانا في مكان ووراها الوحوش...وتكلم رامي ببرود يوحي قدوم عاصفه شديدة سوف تهد الدنيا ان عرف من هو : ايه اللي حصل يا ديانا..
زفرت ديانا ثم سردت لهم كل ما حصل...ونظرت اليهم وقلقت من منظرهم وكان عيناهم حمراء من كثر الغضب وتكلمت ديانا ببرود : انا دلوقتي قولتلكم ايه اللي حصل واكيد انهم هيحاولو يخلصو عليه وانتو بقا مهمتكم تعرفو مين هو..
رامي بغضب جحيمي : انا دلوقتي عرفت مين هو السبب في الحادثه دي ورحمة امي لهد الدنيا فوقه ومش هرحمه..
كاد رامي ان يتحرك لكن امسك مازن يده قائلا : اهدى يا رامي متعملش حاجه توديك في داهيه..
رامي بغضب جحيمي : لا هدوء دا ايه دول مينفعش معاهم الهدوء..
أسد بغضب جحيمي : مازن معاه حق يا رامي اهدى دلوقتي لحد ما نطمن على ادم وقتها هيشوفو مين وحوش اليل..
ديانا ببرود : كلام أسد صح اهدى دلوقتي لحد ما تطمن على ادم وقتها تعمل فيهم اللي انت عايزة...واستأذن انا بقا..
انهت ديانا كلامها ثم تحرك وتركتهم...نظر لهم رامي واغمض عيناه وهو يحاول ان يتحكم في غضبه ثم تحرك ولحق ب ديانا تحت انظار أسد ومازن اللي لحقو بهم..
وصلت ديانا لعندهم ونظرت لها قدر نظرة فهمتها وأومات ديانا رأسها انها سوف تحكي لها ماذا حدث لكن بعدين...ثم اقتربت وجلست على الكرسي ونظرو الكل الى الوحوش الذين اجو وهما ينظرون الى الى غرفة العمليات...وخرج الدكتو من الغرفة ونظر لهم واقتربو الكل منهم واولهم كان جواد وايلاف الذين تكلمو بقلق وصوت واحد : هو عامل ايه يا دكتور..
دكتور : للاسف حالت المريض خطيرة جداً والحادثه كانت قوية وخسر دم كتير وفصيلة دمه نادرة ومش متوفره في المستشفى..
ديانا ببرود : فصيلة دمه ايه يا دكتور..
دكتور : Bسالب..
ديانا : انا هتبرعله انا نفس الفصيلة..
أوما الدكتو وتحركو الغرفة واتبرعت ديانا في الدم...وخرجت من الغرفة وجلست ع الكرسي ببرود وهي تشرب العصير...اما رامي كان ينظر لهم وهو حابس دموعه واغمض عيناه بألم وهو يدعي لصديقه....وفجأة اتفتح باب غرفة العمليات وركض بعض الممرضات الى خارج غرفة العمليات ينادوا بسرعة وفزع على اسماء طبيبان مختلفان حتى جاءا يركضان من بعيد ثم دخلو سريعا الى الغرفة مرة اخرى وقبل ان تتحرك احدى الممرضات اوقفها مازن بذعر شديد : في ايه اللي بيحصل؟
اجابته بارتباك وهي تتابع ركضها للداخل : المريض قلبه وقف فجأة وبنحاول نلحقه..
_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_
كان نادر متمدد على الفراش ببرود وملل...وهو ينظر الى دانه التي تضرب الباب بيدها بغضب...فهم الان محبوسين في الغرفة ولا يعلمون ماذا حدث...ولقد نسيت رزان امرهم تماماً بعد ان علمت بحادث ادم ونسيت ان تفتح لهم الباب...ف ان اردو ان يتصلو على احد من المنزل لم يقدرو فقد نسيت دانه هاتفها في الصاله...ونادر هاتفه مطفي وقد نسي الشاحن مع مازن...استدارت له دانه بغضب قائلة بصراخ : يا برودك ياخي تعال اكسر الباب دا ولا فكر ب اي حاجة نعرف نطلع من الاوضه المنيلة دي..
اغمض نادر عيناه بممل فهي قالت الجمله هذه اكتر من 10 مرات : اولا يختي الباب لو اتكسر مهند مش هيرحمنا زي المرة اللي عدت...وثانياً يختي مفيش حل قدامنا غير ننط من الشباك بس لا مش هننط لان الشباك بعيد اوي على الارض وممكن لو نطينا نموت...وثالثاً اتخرسي يا دانه..
دانه بغضب : يعني هقعد معاك في بنفس الاوضه وهنضطر استحمل برودك اللي مبحبهوش ولا بحبك انت شخصياً..
نادر بغيظ : لا وانا اللي واقع في دباديب غرامك..ما تغوري او تولعي..
دانه بغضب وهي تضرب الباب بيده : عااااا...واحد مستفز..
نادر ببرود : ارحمي الباب يختي دا لو الباب بيتكلم كان مسح في كرامتك الارض..
نظرت له دانه بغضب وغيظ فهو دايماً ينجح في استفزازها قائلة بغضب : عاااا...اتخرس يا نادر عشان ما اقتلكش..
نادر ببرود واستفزاز : بالاول لو عرفتي تكسري الباب اللي بقالك ساعة بتحاولي فيه يبقى اقتليني..
دانه بغضب وغيظ وصوت عالي : عاااا...متعصبنيش يا نادر ببرودك دا واستفزازك ليا وكأنك مصدقش لقيت فرصه عشان تزفزني..
نادر ببرود واستفزاز : هو كل دا وانتي متعصبنيش دا انتي قربتي تولعي وتشدي بشعرك من العصبية..
نظرت له دانه بعصبية ف امسكت الوسادة وحدفتها على نادر الذي مسكها ببرود وحدفها عليها وامسكتها دانه بسرعة بغيظ وعصبية ورمتها ع الارض بغضب...تحت انظار نادر الذي كان يكتم ضحكته بصعوبة من منظرها...اما دانه جلست ع الارض بعصبية وربعت قدمها وتمتمت بغيظ وعصبية : واحد بارد ومستفز...بس حليوه ومز..
سمعها نادر ولم يقدر ان يكتم ضحكته اكثر وضحك بقوة حتى ادمعت عيناه من الضحك...ونظرت له دانه بعصبية قائلة : بتضحك على ايه يا زفت..
اجابها نادر بصعوبة وضحك : اصل منظرك يفطس من الضحك وانتي تشتميني وبنفس الوقت بتتغزلي فيا..
جحطت عيناها بغضب وامسك الوسادة وحدفتها على نادر قائلة بعصبية : عااااا...مستفز وغلس..
غمز لها نادر بضحك ومكر : عارف ومتنسيش اني مز..
نظرت له دانه بعصبية ووقفت ودخلت البلكونة تحت انظار نادر الذي تمالك نفسه ووقف وتحرك ودخل البلكونة ونظرو للاجواء التي بدأت تمطر ثم نظر الى دانه التي كان فرحانه وهبطت الامطار بشده لتنغرق ملابسها من الامطار ودات حول نفسها بفرح وضحك وكانها طفله...تحت انظار نادر المبتسم بهدوء وهو يراقب حركاتها الطفولية...زفر نادر وهو يرجع خصلات شعره المبللة للخلف وهو ينظر الى السماء بعيناه الزقاء كالبحر ولا يعلم لما هو قلقان جداً...وانتبهت له دانه ونظرت له باستغراب من هيئته قائلة : مالك يا نادر..
اتنبه لها نادر وابتسم بهدوء قائلا : مفيش يا دانه بس سرحت شوية ويلا بقا يا طفلة ادخلي عشان ما تاخديش برد..
نظرت له دانه بعصبية وغيظ قائلة : نعم ياخوي مين دي اللي طفله..
نادر ببرود : انتي..
دانه بعصبية : نعم..
نادر ببرود : ادخلي يا دانه ادخلي يختي..
نظرت له دانه بغيظ ثم خرجت من البكلونة بعصبية وجلست ع الفراش بغيظ وملل وعصبية من هذا النادر الذي ينجح في استفزازها...ومرت عدة دقائق وهي تسب فيه...لاكن لاحظت ان نادر تأخر فوقفت ودخلت البلكونة ونظرت الى نادر الذي واقف بهدوء ومربع يديه وهو ينظر للسماء بشرود...واقتربت منه دانه ووقفت خلفه وربعت يدها قائلة بغيظ تخرجه من شروده : بقا انا ياخوي تحرمني من الاجواء دي وانت لا..
التفت نادر ببرود يسند ظهره على سور وخصلاته المبللة التي تدلت على طرف عينيه بفعل الرياح والامطار...وتكلمت دانه ببرود : مالك ايه اللي حولك بالسرعة دي..
نظر لها نادر ورجع خصلات شعره المبللة للخلف قائلا : معرفش بس مش عارف انا قلقان كده ليه حاسس ان في حاجة حصلت..
دانه ببرود : وانا برضو حاسه في حاجة حصلت و بحاول اتجاهل احساسي اللي بيقولي ان في كارثه حصلت بس طلعت مش لوحدي اللي انا حاسه..
نظر لها نادر ثم التفت بضهره ينظر الى السماء قائلا ببرود : ادخلي يا دانه عشان متخديش برد وحاولي بقا تفتحي الباب ب اي طريقه عشان مكسرهوش..
نظرت له دانه ثم تحرك وخرجت من البلكونة...ونظرت الى الباب ووضعت ايدها على رأسها بغيظ وحيره لكنها لمحت دبوس شعر صغير جدا ولونه اسود نظرت له ثم اقتربت وامسكت الدبوس ثم نظرت الى الباب بابتسامة مكر..
_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_♛_
كان نايف واقف بغضب جحيمي يود ان ينقض عليه لكن كان يمسكه محمد ومروان بقوة وغضب وهم ينظرو الى الشخص الذي واقف امامهم ببرود قائلا : ازيكم يا أسود..
نظر له نايف بغضب ثم نظر الى محمد ومران الذين تركوه بغضب ثم نظر نايف الى الذي واقف امامه قائلا : عايز ايه يا سراج..
ابتسم سراج بمكر قائلا : ايه يا ابن اختي هو دا السلام بتاعك على خالك..
محمد بسخرية :قصدك سلامك بالقتل يا سراج..
سراج بمكر : طب ابعدو عن طريقي عشان انا سلامي كله بالقتل..
شمر مروان اكمامه ثم مسكه من ملابسه قائلا بغضب جحيمي : لا ياروح امك مش هنبعد عن طريقك ولا طريق شغلك ومش هنرتاح الا واحنا ملبسينكم الكبشات..
سراج بمكر وضحك وابعد ايده ببرود : تؤ تؤ تؤ دا انتو شكلكم مش عارفين مين احنا ولا احنا في ايدنا ايه..
نظر له نايف بغضب ثم اقترب منه و صفعه بغضب وامسكه من ملابسه والصق ضهره بالحائط قائلا بغضب : لا دا انت اللي شكلك متعرفش مين احنا كويس...يـا...خالي..
نظر له سراج بغضب وتوعد ثم اخرج سيكنه صغيره مين غير ما احد ينتبهى عليها ثم غرز السكين بقوة بكتف نايف الايسر بغضب...وكتم نايف صرخته ونظر له بغضب جحيمي...وجحطت عينان محمد ومران بغضب وكادو ان يقتربو لينظر لهم نايف نظرة فهموها جيدا...فاخرج سراج السكين من كتفه بقوة وكتم نايف ألمه...ونظر الى سراج بغضب...وتكلم سراج بمكر وبرود : دا حق الاقلم اللي اديتهولي دلوقتي يا ابن اختي..
نايف بغضب : عايز ايه يا سراج..
سراج بمكر وبرود : عايز انكم تبعدو عن طريقي وشغلي..
نايف بغضب وسخرية : شغلك الحرام اللي مش عايزنا نخربه..
سراج بمكر وبرود : حرام او حلال ميهمنيش اهم حاجة انكم تبعدو عن شغلي..
نايف بغضب : دا في احلامك...يـا...سراج..
ابتسم سراج بمكر ورفع السكين من غير ما نايف ينتبهى وغرزها بقوة على كتف نايف الايسر ف اغمض نايف عيناه بألم وكتم صرخته...وهتف سراج بمكر : تمام انتو اللي اخترتو ومتندموش لما تبقو بين الحياة والموت زيه..
افتح نايف عيناه بغضب ورفع حاجبه قائلا بغضب : قصدك ايه؟
سراج بمكر وهمس : قصدي واحد من فريقك وحوش اليل بين الحياة والموت..
نظر له نايف بصدمة...وابتسم سراج بمكر واخرج السكين من كتفه بقوة وغمز له قائلا : انا قولت اللي عندي وانتو رفضو تبعدو يبقى متندموش على اللي هيحصل في الاخر...يـا...أسود..
انهى سراج كلامه ثم تحرك وخرج من العمارة تحت انظار نايف المنصدم الذي مسك كتفه بألم...اقترب منه محمد ومروان قائلا بصوت واحد : نايف انت كويس..
أوما لهم نايف بصدمة...وتكلم محمد : الزفت دا قالك ايه لتنصدم..
نظر لهم نايف بغضب بعد ان استوعب قائلا : قال ان واحد من وحوش اليل بين الحياة والموت..
################################
احم احم يا جدعان طبعا انا حاسه اني ولعت في الفصل بس مش كتير بس عاوزكم تقروا الفاتحه عليا عشان البت يمنى مش هترحمنى وهتقتلني قتل بسبب ادم حبيب قلبي اللي ممرمطني ونايف المز الحليوه اللي بسببه هطحن😂😂😂

وقولو يا بنات ايه رأيكم في الفصل دا وتوقعاتكم ايه اللي هيحصل في الفصل الجاي..

ودلوقتي اسيبكم يا بنات تقرو الرواية وانا بقا اهرب بقا في اي داهيه قبل ما تقرى البت يمنى الفصل وتجيلي اصل بيتها قريب اوي من بيتي وانا وقتها مش هعرف اهروح وانا جسمي مش مستحمل مرمطه😂😂

دلوقتي سوف اقول..

❤السلام عليكم ورحمة الله وبركاته❤

قدر الاسد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن