Bab 7: Bermulanya puasa

1.5K 23 3
                                    

"Abang, bangun. Dah pukul 5 ni."

Akasyah menepis tanganku lalu selubung dirinya dengan selimut.

"Ya Allah, abang ni." Aku mengambil jam digital lalu membunyikan loceng dan letak di tepi telinga Akasyah.

"Oh mak kau hijau!" Akasyah melatah dan terus duduk di atas katil.

"Hahaha, kelakar lah abang ni."

"Amboi amboi. Dah lah, jom sahur." Akasyah menarik tanganku.

"Sayang masak apa hari ni?" Tanya Akasyah lalu melabuhkan punggung di kerusi.

"Simple je. Ayam kicap and sayur. It's okay to you?"

"It's okay darling. Jom kita makan."

________________________________________

"Apa yang kau buat ni?" Tanya Akasyah lalu mencampakkan fail tersebut di depan mejanya.

Aku hanya memasang telinga sambil membuat kerja.

"Kau dah setahun kerja kat sini. Takkan tak reti lagi." Akasyah memandang tajam ke arah wajah wanita itu.

Dia hanya menundukkan kepala kerana takut.

"Pandang aku! Yang kau pandang lantai tu kenapa?!"

Wanita itu memandang ke arah Akasyah. Matanya sedaya upaya cuba untuk menahan air mata yang bakal keluar.

"Aku tak nak marah-marah sebab bulan puasa. Jadi, kau buat balik kerja kau ni sampai lengkap. Kau boleh tanya PA aku kalau kau tak faham." Kata Akasyah sambil memandang ke arah ku. Wanita itu juga turut memandang ku.

Aku hanya senyum dan kembali membuat tugasan ku.

Sebaik sahaja wanita itu keluar dari bilik kerja Akasyah, aku menghampirinya.

"Are you okay?" Kataku sambil mengusap kepalanya.

Akasyah mengambil tangan ku di atas kepalanya lalu mencium telapak tangan ku.

"Abang tak tahu lah kenapa hari ni. I'm stress."

Aku melihat jam di pergelangan tangan.

"Jom kita rehat kejap. Sepatutnya sekarang lunch tapi disebabkan puasa, kita rehat je dekat bilik tu." Aku menunjukkan bilik tidur kecil yang berada di dalam office suamiku.

"Alright darling. Let's go."

****
Agak lama juga kami tidur tadi. Kalau PA kedua Akasyah tidak kejutkan kami, rasanya lebih lama lagi kami akan tidur dan kerja tak siap.

"Akhirnya, selesai juga." Aku menyandarkan tubuhku di kerusi.

"Darling, jom balik."

"Awal lagi ni. Baru pukul 5." Kataku sambil tengok jam.

"For your information darling, bulan puasa ni balik awal. Pukul 5 dah boleh balik."

"Ohh." Aku menggaru kepala yang tidak gatal.

Akasyah senyum melihat ku. "Jom pergi bazar."

Bersinar-sinar mataku. Bazar!

"Jom!"

_________________________________________

Selepas keluar dari kereta, kami berpegangan tangan. Tak nak aku hilang kata Akasyah. Kitonya pendek, 151 cm je. Akasyah pula, 180 cm.

"Abang, nak tu." Aku menunjukkan nasi beriani.

"Alright darling."

"Abang, nasi beriani dua ya." Kata Akasyah. Tangannya masih menggenggam erat tanganku.

Dalam diam aku tersenyum.

Selesai membeli nasi beriani, kami mencari air pula.

"Abang, nak air vanilla blue."

"Okay darling."

Selepas membayar, aku memegang air itu di sebelah tangan.

"Darling, kita singgah situ kejap ya. Abang nak air teh ais."

"Okay abang."

****
Selesai membeli juadah berbuka puasa, kami pulang ke rumah. Tapi Kali ni aku yang drive. Aku kesian tengok Akasyah. Dari tadi nampak berat je mata dia. Sah-sah mengantuk.

Jadi, aku ambil keputusan untuk drive dan Akasyah tidur di sebelah ku. Nasib baiklah Akasyah ada ajar aku macam mana nak drive kereta auto. Yang aku pandai kereta manual je.

"Abang, mama ajak kita berbuka kat rumah dia esok."

"Ohh ok. Kirim salam kat mama." Kata Akasyah lalu kembali menghadap laptop.

_________________________________________

"Assalamualaikum mama, papa." Aku menyalami tangan mentua ku.

"Anak mama." Marsya memeluk Akasyah dengan erat.

Aku hanya tersenyum melihatnya.

"Nurin!" Sapa Farisha.

"Kak Farisha!" Aku memeluknya dengan erat.

"Mari kita duduk kat dapur. Dah nak berbuka ni." Kata Marsya.

Azan maghrib berkumandang menandakan waktu berbuka puasa. Abang Amin membaca doa lalu kami menjamu selera bersama.

_________________________________________

Setelah beberapa hari puasa, aku dan Akasyah mengambil keputusan untuk membeli baju raya. Tema tahun ni ialah maroon. Hari raya kedua pula bebas. Nak pakai apa pun, pakai lah.

"Darling nak baju yang macam mana? Baju kurung? Kebaya?" Tanya Akasyah sambil membelek baju yang berada di tangannya.

"Darling tak suka lah pakai kebaya. Ketat." Kataku setelah meneliti baju kebaya ni. Ketatnya Ya Allah. Bahagian punggung terutamanya. Huh!

"Hmm, abang pun tak suka. Dekat punggung ni ketat. Abang tak suka lelaki lain tengok. Abang je yang boleh tengok. Understand darling?" Akasyah memegang dagu ku.

"Faham, abang."

Akasyah mencium dahi ku. "Good girl."

"Abang! Puasa lah."

"I'm just kiss. Tak batal puasa pun kan."

"Apa-apa lah abang. Saya pergi bayar ya." Aku mengambil baju kurung di tangannya lalu pergi membayar.

****
"Darling ada nak beli apa-apa lagi?" Tanya Akasyah.

"Heels for raya nanti, make up dengan skincare."

"Okay darling."

****
Selepas puas shopping, kami balik ke rumah dahulu dan meletakkan barang yang kami beli tadi. Kemudian, kami terus bergerak ke rumah ibu ku.

"Assalamualaikum ibu." Aku menyalami tangan ibu lalu memeluknya.

"Waalaikumussalam anak ibu. Sihat?"

"Alhamdulillah sihat." Kataku lalu menyalami tangan ayah pula.

"Nurin." Panggil Naim Noah; abangku.

"Abang!" Aku memeluknya dengan erat.

"Lamanya tak jumpa abang. Rindu nak manja-manja dengan abang."

"Hehe, kau tu dah ada suami. Kau manja-manja je lah dengan dia." Kata Naim lalu mengenyitkan matanya ke arah Akasyah.

Akasyah hanya senyum.

"Dah. Mari kita pergi dapur. Dah nak berbuka ni." Kata ibu.

Kami semua turun ke dapur untuk berbuka.

_________________________________________

Hi readers. Bab ni tak ada noty2. Hopefully you guys like it 😊.

My innocent wife Where stories live. Discover now