Bab 18

18 0 0
                                    

   Tiga bulan kemudian...

   "Damn! He's handsome!"
"I know! I hope I get him before anyone else does!"

   Zahrin berasa tidak selesa apabila sekumpulan gadis yang berkerja di situ yang sukakan Zahrin. Lalu, dia mengemaskan bukunya dan terus bergerak ke pejabatnya. Dia berasa tenang apabila melakukan kerja di bilik pejabatnya.

  "Kenapalah aku dipilih untuk berkerja disini.. Aku nak balik. Aku rindu Aurora."
"Why, Zahrin? Is there any problem?"

    Seorang lelaki berkaca mata dan berpakaian yang segak yang muncul secara tiba-tiba.

"Huh? Nothing."
"Are you sure, Zahrin?"
"Yes. I'm sure.."
"You must like working here, right? I know why."
"What?"
"Do you know? Many girls are attracted to you. You are so lucky."
"I'm not.. I know my wife is dead and I don't want to find a replacement for her."
"Untung perempuan itu dapat suami macam kau."

   Terkejut beruk Zahrin apabila lelaki itu bercakap dengan bahasa Melayu. Adakah dia hanya bercakap atau dia juga berasal dari Malaysia?

  "Kau.. boleh bercakap bahasa Melayu?"
"Ya. Ibu dan ayah aku berkahwin disini."
"Faham.."
"Dan.. aku harap kau kuat dan terima hakikatnya. Aku juga melakukan hal yang sama."
"Kau pun..?"
"Ya. 3 tahun yang lepas."
"Ohh.."
"By the way, kau lapar tak?"
"Ya, tapi sekejap lagi aku rehat. Banyak kerja nak selesaikan."
"Kerja tu boleh sambung esok. Jomlah. Aku belanja. Mana tahu kita boleh jadi kawan?"

   Ayat yang sama dengan Aurora. Ketika kali pertama mereka berjumpa. Lalu, Zahrin senyum dan menutup buku-buku kerjanya.

  "Boleh juga!"

    10 tahun kemudian...

   Zahrin tertidur dan kepenatan di meja kerjanya. Tak lama kemudian, dia berada di alam mimpi. Dahinya berkerut. Penampakan manusia yang bercahaya didalam mimpinya. Dan mereka berada di sesuatu tempat.

  "Aku.. dekat mana ni.."
"Zahrin.."

  Zahrin terdengar suara yang sedang memanggil namanya. Dia kenal suara itu. Lalu dia memusingkan badannya. Akhirnya air matanya mengalir.

  "Sayang?"
"Abang.."
"Sayang!"

  Zahrin terus memeluk tubuh isterinya. Berjubah serba putih. Wajahnya yang cantik dan kulitnya sejuk.

  "Abang apa khabar?"
"Alhamdulillah, Abang sihat. Sayang?"
"Alhamdulillah, sama macam Abang. Dulu saya selalu mengadu yang saya sakit. Sekarang, saya tak sakit dah. Aurora macam mana?"
"Alhamdulillah, dia sihat. Tidak pernah menangis. Rambutnya warna putih macam ibu dia."
"Masyaallah.."
"Akhirnya, Abang dapat jumpa Sayang. Abang selalu berdoa agar dapat jumpa Sayang dalam mimpi. Kalau boleh, Abang nak jumpa Sayang tiap hari."
"Sayang bangga ada suami macam Abang. Jom, kita pergi jalan-jalan?"
"Eh, mestilah! Siapa kata taknak?"

  Zahrin terus menarik tangan isterinya. Dalam tidur, dia tersenyum bahagia. Akhirnya, dia mengeluarkan perangai manjanya.

  "Kita duduk sini je, Abang."
"Okey!"
"Abang semakin hensem.."
"Hah? Hensem? Tua-tua macam ni pun hensem?"
"Betul lah.. Berkedut pun saya masih sayangkan Abang."
"Haih, comel aje awak ni."
"Abang.. Abang masih ingat tak zaman sekolah kita?"
"Haa, itu Abang dah mimpi."
"Haa, seriuslah?"
"Iya! Tapi sekejap je.. Aurora kacau."
"Hahahaha. Abang mimpi apa je?"
"Abang mimpi semasa kita berkenalan, rehat sama-sama.. Lepastu, Sayang selamatkan Abang dari terkena ejekan budak-budak kelas kita. Masa itu, Abang noob sangat. Dengan cermin mata sengetnya!"
"Hahahaha! Memang patut pun saya selamatkan Abang."
"Lepastu, kita terpaksa berjauhan sebab nak PT3 sehingga lah SPM. Kalau Sayang nak tahu, Abang selalu intai awak tahu!"
"Gatal!"
"Tengoklah suami siapa ni."
"Amboi.. berlagak nampak?"
"Hahahaha!"
"Dan.. Semasa kita kolej, kita sama-sama tak cam. Padahal, Sayang awal-awal dah cam Abang tahu."
"Seriuslah?"
"Iya. Sebab saya nak tahu yang Abang masih kenal saya ataupun tak."
"Jadi.. Sayang tak pernah lupakan Abang? Sejak habis SPM?"

  Aurora mengangguk kepalanya. Lalu dia bangunkan dirinya dan Zahrin pun sama.

"Abang.. Saya nak pergi ni. Nanti kita jumpa lagi."
"Sekejapnya? Baru je 5 minit.."
"InshaAllah, ada masa, saya datang lagi dalam mimpi Abang. So, Abang datanglah."
"Abang hilang awak, Rora. Salah Abang tak selamatkan awak."
"Abang tak hilang saya. Saya tahu tu bukan apa yang Abang rasa. Abang kena bangun."
"Dan.. Hilang semua ni, Abang taknak hilang awak lagi, Sayang."
"Tapi Abang takkan hilang saya pun. Ingat apa yang Abang rasa pasal semua ini. Ingat apa yang Abang rasa pasal kita."
"Banyak benda yang Abang lupa. Abang lupa semuanya."
"We had really good life, Abang.."
"Tapi.. Abang rindu Sayang.."

  Aurora terharu. Menangis. Lalu dia memeluk suaminya dengan erat. Dan mimpi itu terus hilang. Ada yang kacaunya tidur. Siapa lagi kalau bukan anaknya!

  "Papa?"
"Eh, kamu rupanya.. Pukul berapa dah ni?"
"Pukul 4 petang. Papa penat?"
"Sedikit. Biasalah dah tua."
"Hahahaha kelakarlah Papa ni.. Nah, Rora buatkan coklat panas."
"Terima kasih."
"Papa mimpi apa? Dari tadi berkerut dahi, senyum lepas itu nangis.."
"Entahlah.. Terlalu random mimpi Papa ni."
"Lah? Hahahaha.."
"Rora, Papa nak tanya."
"Ya?"
"Rora pernah tak rasa happy? Lepas itu, tiba-tiba Rora jadi risau. Risau yang Rora akan hilang perasaan itu. Lepas itu, jadi depression."
"Papa banyak fikir sangat ni. Penat tahu Rora nak layan!"
"Haihh dia ini.."
"But, Rora rasa.. Papa just need a happy place. Papa tahu kalau Papa sedih ataupun depresi.. Papa just go to that happy place. Rora selalu macam itu."
"Kalau macam itu, mana happy place yang Rora selalu pergi?"
"Papa lah tempatnya."
"Sayangnya Papa dekat kamu. Kalaulah Mama masih hidup lagi, tentu dia happy."
"That's right, Papa.."
"Dah, jom kita sama-sama solat Asar."
"Jom!"

   Hari sabtu adalah hari melawat kubur Aurora. Zahrin ditemani oleh anaknya, Aurora dan sahabat baiknya iaitu Hirfan dan isterinya, Ariana. Mereka telahpun selesai membaca Yassin. Aurora dan Ariana mengemas kubur Aurora dengan bersih.

"Assalamualaikum sayang. Abang datang ni. Aurora ada sekali. Hirfan dan Ariana pun ada. Sayang, Aurora dapat sambung belajar di universiti kegemaran awak. Paris Dauphine University. Dia ambil kos peguam. Macam awak, Sayang."

     Hirfan menahan sebak apabila mendengar Zahrin memberitahu tentang anaknya. Hirfan merasakan bahawa Zahrin bangga dengan kejayaan anaknya. 

"Rora, aku datang ni. Aku rindu kau, Rora. Aku rindu nak makan masakan kau. Walaupun aku tengok resepi yang kau bagi, tapi rasanya tak sama dengan apa yang aku buat. Aku rindu nak bagi ubat ikut masa. Aku rindu nak bergaduh manja dengan kau. Aurabella pun dah pindah ke tempat lain. Kami taktahu dekat mana dia berada."

  Zahrin keliru. Kenapa tiba-tiba sahaja Aurabella pindah?

   "Pindah? Sejak bila?"
"Sejak Aurora dikebumikan. Selepas beberapa hari itu, dia dah pergi. Dia tak inform apa-apa pun dekat kami."
"Seriously? Aku rasa Zaanur tahu."
"Hah? Zaanur?"
"Kau pun tahu kan, Hirfan? Diaorang rapat sangat sejak aku dengan Aurora berbaik."
"Aunty Ari tak cuba call dia ke?"
"Tak, Sayang. Mungkin dia dah tukar nombornya. Tapi, Aunty harap-harap dia selamat. Itu aje."

  Masing-masing pulang ke rumah. Manakala, Zahrin yang sedang duduk di tempat yang selalu Aurora datang. Dia merenung ke arah matahari. Lalu, anaknya datang sambil membawa aiskrim dan secawan Teh O Ais.

  "Papa. Teh O Ais."
"Terima kasih, Sayang."
"Papa okey?"
"Iya, Papa okey. Aurora."
"Ya?"
"Papa dah fikir masak-masak."
"Kenapa?"
"Papa dah tua. Jadi, Papa nak kamu berkahwin dengan orang yang ikhlas menjaga kamu."
"Papa.."

  Aurora segera memeluk ayahnya. Dia tidak mahu menamatkan zaman bujangnya sebelum ayahnya pergi. Dia tidak mahu meninggalkan ayahnya seorang diri dirumah ketika dia sudah berkahwin. 

"Rora taknak kahwin lagi.. Takkan lah nak biarkan Papa seorang diri?"

"Rora, Papa dah tak larat nak jaga anak Papa. Biarlah orang yang betul-betul ikhlas dengan kamu itu yang jaga. Hari-hari Papa sakit. Rora pula selalu bawa Papa ke klinik. Dan Papa tahu kamu penat."

"No, Papa. It's not true. Rora bawa Papa pun, Rora tak pernah merungut."
"Tidak apa lah.. Tiada bantahan. Kamu kena kahwin. Boleh?"
"Papa.."
"Demi Papa dan Mama."

   Aurora berasa berat untuk meninggalkan bapanya. Dia ingin memeluk bapanya dengan lama. 

"Baiklah, kalau itu yang Papa nak, Aurora kahwin. Tapi.."
"Tapi apa?"
"Papa kena tengok anak kesayangan Papa duduk di atas pelamin. Janji?"
"Insha Allah.."

    Hati Zahrin lega. Dia memang pandai memujuk anaknya. Zahrin menyuruh anaknya berkahwin kerana hidup Zahrin tidak lama. Dia berfikir bahawa adakah dia berjaya tunaikan perjanjian anaknya. 

Cinta dan Benci (COMPLETE)Where stories live. Discover now