"Ustazah Ai kenapa tak balik lagi?" tanya Sraf.
Wanita itu sendiri berganjak sedikit lalu kedua mereka saling membuang wajah masing-masing. Seperti ini bertemuan dua insan hamba Allah ini.
Adakah di panggil jodoh atau maut yang akan menjemput. Apa kesudahan mereka?!
"Belum ustaz saya masih ada kelas terkahir." jawab Ai dengan santai dan tenang.
Kaki itu ingin melangkah jauh dari lelaki itu. Sraf dengan secara sarkastik memberi soalan cabar kepada ustazah.
"Ustazah saya bukan ustaz. Panggil sahaja nama saya. Sraf ya."
"Saya ada perkaralah nak bagitahu ustazah tapi jika tidak keberatanlah." ujar seleroh di bibir Sraf.
Wanita itu menarik nafas bukan tidak suka. Bagaimana kalau murid lain dan guru-guru melihat? Pasti menimbulkan fitnah buruk padahnya nanti.
Walaupun tempat ini terbuka di jalan raya berteduhkan petang senja apa pun boleh berlaku.
"Ustazah saya tahu saya bukan yang sempurna buat ustazah tetapi saya niat ingin halalkan ustazah. Mungkin kalau saya dan ustazah cakap dekat sini tak manis. Apa boleh saya datang rumah ustazah? Maksud saya taaruf."
Buaian bunyi suara itu membuatkan wanita itu terdiam di sebalik kain yang tertutup itu. Dia pergi begitu sahaja meninggalkan Sraf lelaki itu tahu wanita itu pasti tidak selesa dan lebih tepat tidak akan di jawab.
Dia tertawa sendiri inilah ujian yang paling indah. Ujian Allah itu adakala sakit, adakala gembira terbagi pelbagai bentuk dan jenis ujian.
"Ya Allah wafatkan aku dalam keadaan sebaik-baiknya ya Allah. Matikan aku dalam keadaan Engkau redha diriku Ya Allah. Puas aku mencari di mana jalan dan arah pulang kepadaMu Ya Rabb." gerangan itu berdoa di dalam hati duduk di masjid seorang diri. Tanpa ada seorang pun yang berada di dalam masjid itu kecuali dia seorang sahaja.
Duduknya mengikuti sunnah baginda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam Ketika duduk di dalam masjid. Rasulullah memiliki tiga cara duduk.
Sraf mengikuti cara kedua Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam duduk di dalam masjid. Rasululullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam duduk dengan lutut menempel ke perut.
Maka Sraf pun mengikut setelah satu jam duduknya begitu. Beliau pun berganti-ganti cara duduk yang pasti mengikut cara sunnah Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam semuanya.
Tasbih di genggam tatkala lafaz bibir selalu bergetar kalimah Allah. Dia menangis kerana mengingatkan dosa-dosanya terlampau banyak sehingga tidak terkira.
Menggigil perlahan mulut itu seolah berat melafazkan kalimah kalam Allah yang hebat. Mata di pejam serapat yang boleh. Ayat zikir kalam Allah di ucapkan.
"Astaghfirullah al-aziim."
"Astaghfirullah al-aziim.."
"Astaghfirullah al-aziim..." sebanyak yang boleh dia mengucap hingga bibir itu berhenti sendiri.
Mata di pejam nafas di tarik. Mengalir air mata sakitnya hidup beliau semua tak kena kepada dirinya. Mengapa adakah hamba Allah ini merindukan AllahNya dan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
Mampu ke jalani tanpa Allah. Mampu ke angkat keranda keluarga sendiri. Mampu ke terima ujian seterusnya. Apa persediaan dirinya sendiri saat ini.
Biarlah menyesal di kemudian hari daripada menyesal setelah itu pun tiada guna buat diri. Kuat bukan kerana dunia fana tetapi kuat kerana Allah sentiasa bersama Hamba-hambaNya selalu.
YOU ARE READING
Surat Terakhir Dari Aku Version 1 (Complete)
Short StoryKarya ke 5 In sya Allah ada sambungan akan datang. Walaupun cerita ni dah tamat, tapi tetap ada sambungan. Nantikan sambungan cerita ni. Saya mohon siapa yang lalu atau pun sudah baca. Tolonglah baca sampai habis kisah cerita ini. In shaa Allah mem...