Renungan itu sendiri tajam seperti mata pisau yang baru di asah, depan matanya tetap kukuh. Sepeti iman di dada seseorang yang baru mengenal Allah berjuang seorang diri.
Tangan yang halus sedang kecil terus mengapai di peha Sraf. Sraf mendesis kuat di hujung bibir.
"Allahuakbarrr.... sakit!" pertama yang meluncur di mulut beliau adalah Allahuakbar. Betapa sayangnya hamba Allah ini kepada Allah ikhlas dan cintanya terhadap sang pencipta serta Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
Sraf hanya memandang ke arah Jelita sambil mengosok peha yang perih. Wanita itu hanya diam dengan anak mata yang meraung dalam. Seperti ingin memakan mangsa.
"Padanlah muka abang. Siapa suruh usik Jelita. Suka buat Jelita rasa tak selesakan tu makan diaa.." kerlih sungguh ayat adiknya ini dendam kesumat ke?
Tertawa Sraf dengan tingkah laku adik perempuan beliau ini. Ada sahaja mulut kalau di bicarakan sepantas kilat. Betapa bahagia kehidupan mereka. Sehingga berpisahan itu tidak terasa. Hidup atau kematian sudah pasti mati itu selalu berhampiri diri kita.
"Dahlah nak tidur mengantuk Jelita layan abang ni." adakah ini satu sindiran atau bershaja? Kaki wanita itu bangun dari sofa di mana Sraf pun berada di sebelahnya.
Diri yang hampir berdepan dengan anak tangga. Jelita yang berada di tengah pelamin yang berwarna hitam. Konsep hitam adalah Kesukaan Nur Jelita mustahil dirinya akan ambil warna lain selain hitam.
Sampai hendak menapak sahaja. Sepasang suara menyapa di telinga. Jam di gerling 3:30 pagi. Sabar dari separuh iman.
"Siapa nama perempuan tu?" tanya Sraf selamba sahaja. Jelita toleh ke arah belakang. Tubuh itu di tegapkan dan berdiri di tengah-tengah.
"Yang mana?" soal Jelita balik. Enggan untuk memahami soalan abang dia ini. Jauh sekali soalan itu. Tidak mungkin Jelita faham.
Wanita itu berfikir secara dalam di dalam minda. Tertanya-tanya dia siapa wanita yang baru Sraf ini tanya? Adakah dia kenal. Muncul satu ingatan di dalam minda fikir.
"Khansa?" jawab Jelita meluru. Adakah betul jawapan beliau ini?
"Siapa nama penuh sahabat adik tu?" Kalau apa yang Sraf ingin tahu. Sungguh mendalam. Setiap bicara beliau.
"Khansa Cairen.." jelas sebutan nama itu sebaris nafas sahaja.
Khansa? Nama yang terdiri Kata Kanza ini terdapat sebuah ayat di Al Quran, yakni di Surah Al Kahfi ayat 82 luar biasa nama wanita ini.
PhetNiran? Nama anak lelaki dalam bahasa thailand. Maknanya pun membawa sesuatu yang mustahil tidak bertuah. Mualafkah?
"Mualaf?" halus pertanyaan Sraf. Nampak kerding sekali soalan itu. Cantas segala ada itulah sifat tersembunyi Muhammad Yusraf Mukim bin Muhammad Ibnu.
"Mualaf satu keluarga." sepantas kilat jawapan beliau berikan kepada Sraf.
Sraf hanya diam tidak berbagi pandangan wajahnya. Jelita sedang memerhati walaupun dia juga rasa sesuatu dengan abangnya sendiri. Jarang sekali Sraf ini ingin bertanya wanita lain. Selain umi dan dirinya sendiri. Tidak mungkinlah ada perasaan cinta manusia di dalam hati Sraf. Sedangkan beliau memang cinta Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
Merenung hingga tembus anak mata itu. Hilang rasa jantungnya ketika dengar perkataan mualaf. Hanya Allah sahaja yang tahu hidayah itu milik Allah sungguh besar kekuasaanmu Ya Rabb.
Wanita itu tinggalkan Sraf seorang diri biarlah lelaki itu sendiri berfikir. Hingga ke subuh mungkin. Lihat sahaja apa terbuku di hati seorang hamba Allah yang bernama Sraf.
YOU ARE READING
Surat Terakhir Dari Aku Version 1 (Complete)
Cerita PendekKarya ke 5 In sya Allah ada sambungan akan datang. Walaupun cerita ni dah tamat, tapi tetap ada sambungan. Nantikan sambungan cerita ni. Saya mohon siapa yang lalu atau pun sudah baca. Tolonglah baca sampai habis kisah cerita ini. In shaa Allah mem...