Boboiboy season 3
______________Yang tidak mereka ketahui adalah ... Ejo Jo-- Si pemilik kapal angkasa-- Sudah keluar guna melawan Boboiboy menggunakan jam kuasa mereka.
Di luar, Boboiboy dan Ochobot mendongak keatas. Menatap kearah Ejo Jo yang berdiri sambil menyeringai kearah mereka dari atas kapal angkasanya.
"Itu jam kuase Ying, Yaya, Aleah dan Gopal." Ucap Ochobot.
Ejo Jo yang sudah memakai set armor lengkap pun melompat turun.
Angin dan debu berhembus secara bersamaan. Tak lupa tanah yang retak akibat sentakannya, Ejo Jo.
"Ape yang kau buat kat kawan-kawan aku hah?!"
Ejo Jo tertawa. "Jangan risau tentang kawan-kawan kau."
"Ape kau dah buat ngan mereka?!" Tangan Boboiboy terkepal kuat. "Jawab!"
Mari kembali ke dalam kapal angkasa Ejo Jo, melihat reaksi mereka yang sedang dalan kurungan itu.
"Hahaha." Papa Zola tertawa, tertawa bangga. "Garangnye anak muridku~ "
"Selamatkan kami Boboiboy!" - Yaya.
"Iye! Kalahkan Ejo Jo tu!" - Ying.
"Ha'a! Kalau bisa cincang sekalian kepala kotak die tu!" - Aleah.
Kembali keluar, tepatnya ditempat pembuangan sampah. Tempat pertarungan sebelumnya.
Boboiboy dan Ejo Jo saling berpandangan sengit.
"Jangan kau berani ape-ape kan kawan-kawan aku."
"Hm~ Memang patut kau ni Bobooboy. Dah macem ni pun masih pikirkan kawan-kawan kau lagi?" Ejo Jo berjalan mendekat.
"Ape kau nak buat dengan jam kuase mereka hah?!"
"Ha- Hahaha!" Tertawa lagi, untuk kesekian kian kalinya. "Ape aku nak buat? Aku akan ajar kau kuase sebenar dari jam kuase ni. Rasekan kuase ni, kuase Manipulasi Graviti!"
Sedetik kemudian, batu-batu yang ada pada tanah tempat Boboiboy berpijak pun perlahan melayang. Termasuk dirinya bersama Fang yang masih terbaring pingsan. Gaya gravitasi ditempatnya berdiri pun seakan-akan menjadi ringan dan tak normal.
"Kuase ape ni?" Pertanyaan bingung terlontar oleh Boboiboy.
"Die gunakan kuase Yaya."
Yaya yang ikut mendengarkan hal itu pun tersentak kaget. "Hah? Itu kuase aku?"
"Jam kuase ini sebenarnya membolehkan pemakainya memanipuladi graviti sehingga diameter 50 meter."
"Woah!" Aleah berseru kagum saat mendengar penjelasan dari Komputer Ejo Jo mengenai kuasa Yaya yang sebenarnya.
"Hebatnye ...." Puji Gopal.
Komputer Ejo Jo pun kembali melanjutkan. "Semua yang berada pada lingkungan jarak ini akan terkena kesan manipulasi graviti kecuali pemakainya sendiri."
"Macam mane aku tak tau tentang ni?" Tanya Yaya.
"Itu lah~ Masih kicik-kicik tak nak belajar." Papa Zola menimpali.
"Itu lah, saye dah nasihat die ni cikgu, belajar rajin-rajin." Tambah Gopal.
Secara serentak dan kompak semuanya (Kecuali Komputer Ejo Jo tentu saja) langsung memandang mereka dengan datar, tersirat kekesalan kepada dua orang yang berstatus guru dan murid itu.
"Hehe, gurau je, gurau je."
Eleh.
"Graviti boleh ditambah menjadi berat ataupun dikurangkan menjadi ringan. Namun tiada sembarang kecedaraan akan berlaku." Sambung Komputer.
KAMU SEDANG MEMBACA
[1] Childhood II Boboiboy x Reader OC
FanfictionYou as Aleah. _________________ Ingin ikut serta dalam petualangan? Mari mampir terlebih dahulu. Cowonya malu-malu kucing. Cewenya kurang peka sikit. _______________________ Boboiboy dan kawan-kawan hanya milik Monsta, sementara OC adalah milik saya...