24

89 12 4
                                    

Adudu menggeram, ia terlihat sangat kesal. Bagaimana tidak, ternyata ucapannya sedari tadi itu sama sekali tak berguna karena Boboiboy Air yang malah enak-enak tidur.

Dengan segera, Adudu pun melompat keatas bola air tempat Boboiboy Air tertidur. "Kau telah tidur rupanye?!"

"Hah? Ape ... Ape jadi ni?" Boboiboy Air terbangun, ia terlihat linglung. Yah, wajar aja sih.

Namun, tiba-tiba saja-- "Ha, nah bantal nak." -- Makcik Kantin datang sembari membawa bantal dan menyerahkannya ke Boboiboy Air.

"Terima kasih, Makcik." Boboiboy Air tersenyum sembari menerima bantal pemberian Makcik Kantin. Sesaat setelah Boboiboy Air menerima bantal itu, ia baru tersadar akan sesuatu, yaitu keberadaan Adudu. "Eh, siape kau ni?"

Adudu menggeram, tangannya terkepal. "Siape aku?! Aku-- Iii! Aku Adudu lah!"

"Sabar, Incik Bos." Boboibot langsung menenangkan Adudu. Wih, robot berbakti ni.

"Iii, 2.0 betul lah." Pada akhirnya, Adudu pun berhasil meredam kekesalannya. Tahan dulu, meledaknya kemudian.

Gopal terkekeh, anak Pakcik Kumar ini mulai bersiap sedia untuk mengejek. "Hehe, mubazir je air liur kau tadi." Seperti saat ini.

"Hihi~ " Dan Aleah, ikut terkekeh sembari membuat origami kertas. Katanya buat jaga-jaga, atau nggak sih buat hiasan. "Lebih baik aku bantu kau je hiaskan Markas Kotak kau tu."

Kembali ke Boboiboy Air. Sekarang ia kembali berbaring di atas bola airnya, bedanya sekarang udah ada bantal, kalau tadi nggak ada. "Ape kau nak buat pagi-pagi buta ni?" Tentu saja, pertanyaan ini dilontarkan untuk Adudu. "Kacau aku tidur je."

"Pagi buta ape? Dah tengah hari buta lah!"

"Eee, tenang, tenang. Cakap elok-elok, kite bawa bebincang." Kata Boboiboy Air dengan tenang.

Adudu tercengang. "Ber-Berbincang? Boboibot nak cincang kau ade lah!"

"Eee, jangalah cakap macam tu. Bak kata pepatah 'Air yang dicincang, tak akan putus." Balas Boboiboy Air dengan tenang, lagi.

Boboibot menengok kearah Adudu, robot itu terlihat bingung. "Ape die cakap ni, Incik Bos? Saye tak paham lah."

"Aku pun tak paham!" Adudu berbalik menengok kearah Boboibot. "Aku alien lah! Mane ade pepatah-pepatah ni!"

'Mak aku alien, tapi paham pun.'

Dengan masih berada di atas bola airnya, Boboiboy Air mendekat kearah Adudu. "Ha, coba kau cerite, ape kau nak sebenarnye?"

"Kau ni bia betul?"

"Betul lah, aku ni ingat-ingat lupe lah." Jawab Boboiboy Air.

Makcik Kantin pun melangkah maju untuk yang kedua kalinya. "Macam ni nak. Si Adudu ni klon kan kau."

"Hah? Iye ke?"

"Iye nak, die buatkan si Boboibot dan ambil tugas kau sebagai superhero." Jelas Makcik Kantin.

Boboiboy Air pun menunjuk ke Boboibot. "Ni? Budak ni?"

"Iye nak." Makcik Kantin mengangguk sedikit. "Makcik ingat die baik budaknye, ikhlas tolong orang ramai. Tapi rupa-rupanye ... Ya ampun! Penyamuk pemeras ugut rupanye."

"Ish, ish, ish. Tak patut, tak patut." Boboiboy Air menggelengkan kepalanya, ia bersedekap sembari melirik ke Boboibot.

"Iye, habis satu bandar ni die porandak-porandakan. Kami ingat dah tak ada harapan dah nak, tapi untung kau muncul nak! Kau saje lah yang boleh tolong kami kalahkan diorang berdue ni." Makcik Kantin melirik kearah Adudu dan Boboibot.

[1] Childhood II Boboiboy x Reader OCTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang