Aku menatap kali terakhir rumah sederhana keluargaku sebelum berjalan kaki menujuh kereta api di kaki gunung.
Aku memeluk badan mungil mamaku yang kian membongkok kerana usia sudah memasuki senja.
Air mata mamaku tak henti henti mengalir kerana Harus berlapang dada menerima anaknya merantau di luar negara demi sesuap nasi kerana di kampung mengalami kemarau panjang yang membuat petani susah menanam padi.Bapakku disebelah mama hanya terdiam sambil sesekali mengusap air mata yang turun,hatinya sayu menerima anak sulung perempuannya Harus merantau di luar negara demi sesuap nasi.
Adik-adikku yang berjumlah lima orang berdiri di belakang kedua ibubapaku dengan tatapan sendu,mata mereka semua membengkak mungkin terlalu menangis semalam menerima fakta kakak kesayangan pergi merantau.
Aku melepaskan pelukan mama dan beralih memeluk bapa yang kian berkereput dengan kulit yang berubah hitam kerana ia seorang petani yang selalu berdiri di bawah matahari.
Setelah itu aku memanggil adik-adikku tiga orang lelaki dan tiga orang perempuan termasuk aku.
Kami semua menangis dengan berpelukan untuk kali terakhir sebelum aku berjalan kaki menuruni atas gunung ini."Aku berjanji akan balik suatu hari nanti dan aku berjanji selama aku di luar aku akan membuat surat untuk dikirim sini kampung"ujarku dengan suara serak aku terlalu banyak menangis semalam hingga Suara ku terdengar serak.
Ucapanku di balas angguk kan kepala oleh kedua ibubapaku dan juga kelima adikku.
Aku melepaskan pelukan dan menatap sendu keluargaku aku berbalik dan berjalan menjauh,aku tak ingin melihat belakang kerana aku jenis pandai berubah fikiran.
Bayangan aku menghilang diantara hutan-hutan yang menjulang tinggi di atas gunung.
Oh hai lupa memperkenalkan diri,nama aku Elena yong,kenapa ada letak yong belakang?kerana yong adalah marga cina dikeluarga aku.
Aku seorang perempuan berumur 20tahun,anak sulung dari mama bapaku,dan kakak sulung dari kelima adikku.Adik-beradikku sangat unik,kerana tiga orang lelaki dan tiga orang perempuan kami semua mempunyai team gender hahaha.
Adik kedua ku perempuan Bernama Elina yong dia berumur 18tahun,dan adik ketiga ku seorang lelaki bernama Xuang yong berumur17tahun.
Adikku keempat perempuan bernama xuan yong berumur 17tahun,Xuang yong dan Xuan yong adalah kembar beza minit.begitu juga kedua adik bungsuku kembar, yang kelima perempuan bernama xin yong dan terakhir xen yong lelaki.mereka berdua berumur 12tahunUnik bukan?
Ok sekarang aku perkenalkan kedua ibubapaku.
Mamaku bernama oyong yong dan bapaku bernama xeang.Keluarga kami dulu di pandang atas kerana mamaku orang yang terpandang berkahwin dengan seorang petani yang membuat keluarganya membuang mamaku.
Hanya aku dan elina bukan kembar.
Mereka semua bersekolah di bawah kaki gunung ini jadi tiap hari mereka semua harus berjalan kaki turun dari gunung.Mereka semua termasuk aku atlet di sekolah,atlet merentas desa dan juga lomba lari dan lompat tinggi.
Kami semua popular di sekolah kerana seorang atlet yang tiap tahun membuat sekolah kami dikenal seluruh sekolah di kampung.Ok sampai disitu kerana sekarang ini aku dalam perjalanan merantau tujuan utamaku adakah negara Rusia,ini semua berkat sahabat aku yang juga berkerja di sebuah kerajaan rusia.sahabat aku bernama memeng dia cukup dikenali kerana ia seorang hakim peribadi di kerajaan Patrick.
YOU ARE READING
Elena yong Maid
General Fictioncerita ini menceritakan seorang maid bernama Elena yong Yang baru menjadi maid di sebuah istana Rusia. di istana Rusia ada seorang anak raja Patrick bernama Puteri Hana seorang yang pendiam dan tidak pernah tertawa setelah kematian sang ratu,sang ra...