Fabian satte på sig sina jackor och mössor, fast det var augusti och skinande sol ute. Utomhus gick det inte så mycket bussar, fast det var Lördag. Det går aldrig lika mycket bussar de dagarna. Fabian kollade ut för att se om det kommer en buss som han kunde hoppa på. Och det kom en. Men han behövde springa för att hinna på den. Han behövde springa från Actura ner till Ica Maxi via den stora bron. På tid behövdes det 1 minut minimalt. Och det kanske inte skulle räcka. Han sprang snabbt ner för den stora bron och såg hur det var Sveriges längsta kö sedan alla olika protester runt om i Sverige. Och då kunde man hinna på. Fabian kunde till och med gå hela vägen. Han kom precis fram till bussen när den skulle åka.
"Hej, nu var du nära på att missa bussen som vanligt.", sa busschauffören. Fabian kände igen honom.
"Käften din äckliga tjocka gubbe.", sa Fabian. Han gick in i bussen och började kolla efter platser. Eftersom hela Arabiska halvön skulle på bussen så fanns det inga platser. Eller det fanns en, och det var bredvid den där kokesboller' tanten. Fabian fick väl sitta bredvid henne igen.
"Ja de' e' ju du ien'. Jag va' in pa' Ika ock köpte mere kokesboller. 3k paket. Ock vill du unge man kanske ha en boll. Ja elle' nej?", frågade tanten. Fabian satte in en spruta i hennes arm. Han hade hittat den på golvet. Men han visste inte heller vad som fanns i. Det som faktiskt fanns i var sömnmedel. Så tanten somnade.
"Chauffören stanna bussen, jag tror den här tanten dog nu. Hon fick typ hjärtproblems någon.", sa Fabian. Bussen stannade och dörrarna öppnades. Fabian tog tanten och kastade ut henne så hon fick ligga ute på gatan. Bussen fortsatte att köra neråt mot staden. Snabbt ner för vägarna, hackit och dåligt. Det var som om buss chaufförren inte hade körkort. Och det inte Fabian visste i det momentet var att han faktiskt inte hade ett körkort. Det skulle dröja, en lång dröja. Dröjan för att inse att de bara var vid Jamtli.
"KÖR FORTARE DIN SKADADE JÄVEL, KÖR FUCKING SNABBARE.", skrek Fabian. Han gick fram till körar kabinen och slog han som körde med en flaska i glas. Fabian tog hans säte och fick på tre sekunder lära sig hur man körde buss. 1. gas, 2 broms och 3 akta sig för andra. Folk kollade på fabian skrämmande. De satt i sina stolar rädda för han skulle köra rakt in i en annan bil. Bussen brummade 210 km i timmen genom Östersunds stad. Folk var påväg att ringa polisen.
"OM DU INTE STANNAR BUSSEN INNAN DU OFFAR OSS SÅ RINGER VI POLISEN, VI RINGER. 9 1 1 POLISEN.", skrek en person som satt på bussen. Fabian kollade bara på de. Sedan öppnade han dörren till ena sidan av bussen, tog sats. 3. 2. 1. Sprang allt han kunde, och hoppade sedan ut. Han gjorde en rull och landade på nacken.
"A shit, det där gjorde ont.", sa Fabian. Han drog fingrarna över nacken och hade sedan blod över händerna. Han drog av blodet på busskuren i Kyrkparken. Sedan tog han upp sin telefon och skrev upp på mord listan. Detta var det den 24 personen som dött i Fabians närhet.
"Varför är jag här nu igen, juste, jag ska in på ICA och köpa godis inför i övermorgon.", tänkte Fabian i sitt huvud. han gick in genom gliddörrarna. Sedan igenom affären. I affären fanns det många hyllor, ofta många ungdomar för att man kunde köpa energidricka utan att bli leggad. Det luktade ingenting i affären, det brukade lukta grönsaker men inte idag. Hyllorna var höga, Fabian var faktiskt bara 1,35 lång. Efter man har speedrunnat affären så kommer man fram till godiset. Fabian tog upp en plastspade och en papperspåse. Sedan började han plocka olika sorters av det goda godiset. Fizzy Pop, hallonbåtar, någon random lakrits, och lite annat smått och gott. Det blev tillsammans 35kg, och skulle kosta runt 3600kr. Som tur hade Fabian innan han gått hittat någons pengar på marken. Det var runt 20 miljoner på sedlar. Han tog sedlarna i bakfickan när han hittade. Det fabian hade glömt bort var att han skulle köpa lite andra grejer också. Han ställde sig i kön och märkte en bit papper i runpfickan. På den stod det: Bananer, fil, blod på burk, batterier, snacks och något som du vill ha. Även om du vill ha kan du gå på den hemliga VHS butiken.
"JÄVLA KNARKADE FUCKING AFFÄR, DEN SOM TAR MINA GREJER DÖR!!!!!!",sa Fabian. Han ställde ner sina grejer på golvet. Sedan speedrunnade han affären igen. Tog några påsar med chips. En saltade, en gräslok och dill, en sourcream and onion och en påse med ostbollar. Sedan tog han en kartong med päronfil, sedan AA batterier och sist en burk med rent blod. Kön hade stannat helt. Fabian gick tillbaka till sin plats som han hade i kön. Varorna började han lasta upp på bandet. De rullade till kassören som skannade de.
"Ska Tjockis ha något mer?", sa Kassören.
"Vad fuck kallade du mig, kalla du mig tjockis en gång till hemsöker jag dig.", sa Fabian.
"Ok, en burk med blod, Päronfil, AA batterier, 4 chipspåsar och 35kg godis. Det blir drygt 3957kr, 23 Öre och 54 Mark, har du så mycket pengar din tjocka gris.", sa kassören. Fabian la pengarna på sidan så att han inte nådde de. Sedan började han att packa sina varor i påsar. Sedan gick han ut från affären. Han gick över gatan upp mot parken. Då kände han en liten vind. Det kan ju alltid vara bra att kolla bak. 15 meter bakom stod kassören. Rörde sig Fabian ett steg så gjorde han också det...
ESTÁS LEYENDO
Diamond League - Mörkret reser sig
AventuraDen här boken handlar om Fabian Nissilä som tidigare har besegrat Muminpappan. Den handlar även om Felix och Theo som är bröder. De tre börjar på en skola i Sundsvall. Skolan heter Diamond League, skola för krafter och stridskonst.