رفع جاكسون سلاحه في وجه يحيى
يحيى: ~سالم~.
جاكسون:أنت ايه اللي جابك دلوقتي.
يحيى:جيت أكشف خيانتك لينا.
جاكسون:أنت شكلك عايز تلحق صاحبك. يحيى:هنشوف مين اللي هيلحقه يا جاك الخاين. جاكسون:ايه الثقة دي فين سلاحك يا فوهرر. يحيى مشيراً إلى عقله: موجود.
جاكسون معمراً سلاحه:عندك أمنية اخيرة.
يحيى: أنت عملت كده ليه.
جاكسون: أنتم أغبيه للدرجة اللي خليتكم مفكرين اني هقف معاكم بالسهولة دي وصحبكم ده كشفني فقلت أخلص عليه قبل ما يقول لحد و زي ما أنت شايف غير كده أنا وقفت معاكم ضد أيرو عشان أخد الحكم و لقيت دعم كبير من الديمقراطيات الغربية وعلى رأسهم الولايات المتحدة فلقيت وجودي بينكم هيساعدها كتير الأمريكيين وعدوني بالحكم والسلطة الكاملة فكان لازم اساعدكم عشان تنهوا أنتوا وأيرو علي بعض لولا الخاين التابع للرايخ الي ساعدكم كتير.
يحيى: دم شعبك وجنودك مش مهم. جاكسون:الشعب لازم يضحي عشان وطنه ويتبع الحاكم للموت وحتي للجحيم.
يحيى:أنت فاهم الحكم غلط خالص.
جاكسون:أنت الي فاهم غلط.
يحيى: حيدر كان معاه حق في قلقه من نحيتك أنت متستهلش الثقة.
بدأ جاكسون يسهو بالكلام فباغته يحيى برفع سلاحه وتعميره بسرعة كبيرة فظهر الارتباك جالياً علي وجه جاكسون عقب تلك النظرة دوي إطلاق نار في الأجواء ليستيقظ الجميع مفذوعين ليجدوا الثلاثة علي الارض فبدأوا بعلاج يحيى وجاكسون من اصابة الرصاصة في كتفه بينما وجدوا سالم ميت استيقظ يحيى فجراً ليجد أشرقت تبكي بجانبه
يحيى: سالم.
أشرقت:سالم مات يا يحيى ايه اللي حصل.
يحيى: جاكسون مات.
أشرقت: لأ.
يحيى:أشرقت عايز أشوفه.
أشرقت: مينفعش من غير اذن الدكتور.
يحيى: نقيب أشرقت أحنا في حرب لازم تنفذي الأوامر يلا.
أسندته أشرقت علي مضض وذهبا إلي خيمة جاكسون
يحيى:أشرقت روحي نادي علي حيدر ويامن وقوليلهم يجمعوا أفراد جيش جاكسون كلهم منغير سلاح في مكان واحد ومحدش يجي هنا. أشرقت: ليه.
يحيى:نفذي الأوامر حالاً.
ذهبت أشرقت وهي تشعر بالقلق ماذا سيفعل يحيى وماذا حدث في الليلة الماضية اختفى جاكسون ولم يعد له أثر وكأنه لم يكن من الاثاث باك
يحيى: احنا قفلنا الموضوع من زمان.
يامن: لأ يا يحيى الموضوع مش هيتقفل غير لما نعرف أنت عملت فيه ايه.
يحيى: اديته حقنة فلور مسال.
يامن:يحيى متنساش أن اليوم ده ثار جنود جاكسون علينا وحربنهم وفقدنا معدات كتير. يحيى:أنا فاهم بس هو قتل سالم وخان ثقتنا فيه. حيدر: وطبعاً بعديها أجبرت أشرقت وشروق يرجعوا أنترتلكس.
يحيى:اه.
حيدر: يحيى احنا معاك مش عليك.
يحيى محاولاً تدارك الموقف: معاي واضح جداً بأمره الاخ (مشيراً إلى يامن)العاشق الي كان بيتريق عليا احنا في حرب.
يامن: طب ما أنت اتجوزت واحنا في نفس الحرب. يحيى: في اختلاف بين الحالتين بس خلينا في المهم هتروح تتقدم بطلب الجواز امتى.
حيدر: يخربيت غبائكم انتوا الاتنين.
يامن: لسه معرفش.
حيدر: اخدلك معاد معاه.
يامن: ياريت تبقى عملت معايا واجب مش هنسهولك طول اليوم.
حيدر: أنا بتريق يا غبي وكمان طول اليوم يعني مش اسبوع حتى بس بقى خلينا نتكلم جد شوية. يحيى ويامن: كلنا اذان صاغية.
حيدر: لازم نبعت حملة استكشافية تعرف طريق أمن لجورجيا.
يحيى: عندي فكره زي ما أستغلينا أشرقت قبل كده نستغل هي اسمها ايه.
يامن:مين.
يحيى:الحته الشمال.
يامن: اسمها مطبوع في قلبي بسنون الحب. يحيى:أخلص اسمها ايه.
يامن: روح.
حيدر: ياروحي.
يامن: اظبط ياض.
يحيى:خلاص ياعم خليه في روحه براحته المهم نطلب منها تعرفنا الممرات الجبلية الكوسية و وأنت تروح معها.
يامن: مين ده الي يروح معها.
يحيى: حيدر.
يامن: حيدر مين ده.
يحيى: أنا القائد.
يامن: قائد علي نفسك( برومانسية)مش علي الحب.
حيدر:في ايه يا عم مرات صحبي اشوفها. يامن:تشوف مين ياض.
يحيى: رائد حيدر اتحرك دلوقتي.
يامن: مين ده اللي يتحرك.
غادر حيدر وتبعه يامن بسخط عليهما
يحيى: فاضل حيدر وهبقي أنتقمت منهم هما الاتنين.
اتصل يحيى بأشرقت
يحيى: عاملة ايه يا شوشو.
أشرقت: الحمد لله أنت عامل ايه.
يحيى: يارب دايما احنا هنا كويسين وبقالنا كام يوم محصلش اي اشتباك.
أشرقت:كويس بس خدوا بالكم من نفسكم.
يحيى: في ايه يا شروقي احنا في حرب وأكيد هيكون في خسائر.
أشرقت: متخوفنيش عليك مش كفاية اتجوزتني ورجعتني أنترتلكس ورحت بلاد العدو. يحيى:خايف عليكِ يا روحي.
أشرقت:أنا كمان خايفة عليك.
في واشنطن بيجان مع مسؤولين عسكريين بيجان: مش عارف ليه الاغبيه دول متحركوش لحد دلوقتي.
جورج[وزير الدفاع ]: طبيعي ان القلق يسيطر عليهم وهم في بلد أقوى أعداءهم.
بيجان: لو نجحنا في تدمير قواتهم هنكسر شوكت استريا لو كلام جاكسون صح.
جورج: هتلاقي كلامه صح لان الناس الطماعه طبيعي انهم يعملوا اي حاجة عشان الحكم.
بيجان: زي ما أنت قلت ممكن يعملوا اي حاجة عشان الحكم زي أنهم يوصلولنا معلومات غلط. جورج: معاك حق بس.
بيجان:بس ايه.
جورج: اكيد جاكسون مكدبش علينا.
بيجان:يا جورج أنت عارف اني بحبك اوي وطالما جاكسون اتقتل يبقى هاخد حقي منك أنت أو أخته الي تبقى مراتك يا جورج.
قاطع حديثهما اتصال من هنري ملك بريطانيا هنري: بيجان محتجين دعم منكم جيش تيرا بقاله شهور بيحارب ولسه متهزش.
بيجان:بس أحنا لسه بنحارب استريا وظروفنا متسمحش بالدخول معاكم.
هنري مقاطعاً: وإن يكن لازم تدخلوا معنا المعركة دي مهمة جداً واستريا عمرها ما تعرف تغزو الولايات المتحدة.
بيجان:أنا مسمحلكش تتهم الولايات المتحدة بالتقصير.
هنري: لا وأنت صادق الولايات المتحدة لولا بريطانيا مكنش زمانها بتشحت من كل بلد شوية كان زمانكم ازلهالدعم فضلاً وليس أمراً
أنت تقرأ
حروب الشرق
Randomكان يمكن تجنب كل هذه الفوضى لكن الانسان بطابعه طماع الطمع والبعد عن الله قد يوصلنا لما هو اسوء حروب الشرق