الفصل الثاني والعشرون

98 7 0
                                    

زفرت جنة براحة وقالت

جنة: "اححح استعنا علي الشقا بالله فهمتوا هتعملوا ايه".

أدهم:" معلش يا أختي استفسار صغير دلوقتي عمك ومراته متخنقين نصالحهم مش نموتها ويتعدم".

جنة: "ولا انت بدأت تتراخم هقول تاني محمد رجع لبتاع زمان الصايع الضايع  بتاع النسوان لامؤاخذة يابا".

عمر:" ولا يهمك كملي ".

جنة:" تشكر يامعلمي المهم احنا هنربيه لانه مزعل دودو حبيبتنا ".

زياد:" انا مش موافق علي المهزلة دي.... بس هساعدكوا عشان أمي ".

جنة:" انت اصلا اخر كارت مفيش اي حاجه تخلي الراجل يموت علي مراته غير ".

النساء جميعا: "الغيرة والاغراء".

جنة:" شاطرين ياستات ".

ادهم:" لا علي فكره انا بالنسبالي دموعها ".

مروان:" وانا زعلها عموما".

جنة: "ياعيني علي الحنين بس ياض انت وهو خليني اخلص ام الخطة دي قبل مامحمد ييجي زهجتوني اوف... زي ماقولنا ياحلوين دهب بنت عم محمد واخت احمد في الرضاعة".

قدس:"ومحمد ميعرفش".

جنة:" شطورة ياخالتي ياعسل.... هنبدأ نزيد شوية في التجاهل وتقعدي مع مودي كتير تتكلموا في اي حاجة تطنشي محمد لما ييجي ولما يندهلك قوليله انا قاعدة مع احمد مش هسيبه عشان سيادتك المعلم ابويا بقي هيشعللها مراتك بتحضن احمد  معلش يامحمد اصل شوفت مراتك في وضع مش كويس مع احمد غير انك هتقلعي حجابك ".

زياد:" نعم انتي بتستهبلي هتقلعه ازاي وعمي.. ".

جنة:" ياريت متقاطعنيش بابا وماما  هيقعدوا معايا في شقة الحارة ".

زياد:" مين اصلا قالك اني موافق ".

جنة:" يعني ايه بقي ".

زياد:" يعني مفيش خروج برا البيت ".

جنة:" لا هخرج لان عندي مدرسة ولا هو حلال عليك وحرام عليا مانت سيبتني وروحت الكلية انت اصلا ملكش كلمة عليا ".

زياد:" اقسم بالله ان ماتلميتي لاحبسك في البيت وماهتعتبي برا الباب ولا هتشوفي حد ".

أحمد:" بسسسسسس في ايه مش محترمين ولا حد من اللي قاعد يلا خلينا نروح ".

خرج الجميع وعادوا لمنزل الحارة وعندما وصلوا سمعوا صوت صراخ يأتي من منزل

جنة بفزع:" نيرة ".

ركضت سريعا فوق الدرج وطرقت الباب ففتحت نوارة المنهارة

جنة:" في ايه".

نوارة: "نيرة وابوها جوا ومش راضيين يفتحوا".

جنة:" طب وسعي انا هدخل ".

حبيبتي العنيدة (🌸الصغيره المجنونة🌸) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن