الفصل الرابِع®

90 12 62
                                    


السلام عليكم ورحمةُ الله وبركاته😁

لا تدع القراءة تلهيك عن الصلاة🥺

لا تنسوا التصويت⭐🤫

#حساب_الكاتبة_الرسمي

صلّ على محمد ﷺ

®®®®®بسم الله®®®®

ولنمضى بقلمنا من جديد نحو غرفة ندخلها لأول مرة، يطغى عليها الطابع الرجولي والكلاسيكي، يتسطح ذالك الشاب على السرير بشرود ينظر إلى سقف الغرفة، يفكر في تلك الفراشة التي سرقت فكره!

ابتسم بشرود عليها، يسميها الفراشة لخفتها وجمالها بذالك الرداء الواسع الفضفاض، لم يلمحها سوى مرتين أو ثلاث، لا يعلم عنها شئً حتى، فلم يكتب لهم القدر أي لقاء، ولم يجرؤ هو حتى أن يسأل عنها.

فُتح الباب فجأة لينتفض بفزع يقول بضجر وهو يضع يده على قلبه

:يـــووه يا ماما، قلتلك كام مرة بلاش فتحت الباب اللي شبهة مكافحة المخدرات دي؟

ضحكت الأم على هيئته المفزوعة تقول

:بس بقا يا أنس هو في حد غيرنا في البيت عشان أخبط!

نظر لها بتعجب لتبريرها الغير منطقي يقول

:يا ستّي افرض بغيّر، افرض سرحان، والله حاسس إني قطعت خلف من فتحك عليا الباب بس.

نظرت له بضجر لتقول باندفاع

:مش موّال هو يا أنس في إي، يا سيدي معدتش داخلة غرفتك، محسسني إني غريبة، دة أنا...

:عارف،أنت اللي كنت بتغيريلي البامبرز "الحفاضة" بإيدي دول.

مدّ يديّه للأمام يقلدها ليقول بطاعة وصبر واحراج

: حاضر يا أمي خلاص، عرفت،في حاجة يا ست الكُل؟

أنهى كلامه بابتسامة مصطنعة،لتحمحم هي تنظر أرضاً ثم ترفع نظرها لها تقول

: أيوة فيه!

:خير يا أمي؟

نظرت له ثم جلست بجانبه على السرير تقول بمسايرة وتمهيد

:أنس يا حبيبي،أنت عندك الوقت سبعة وعشرين سنة، اللي غيرك الوقت عندهم عيال و....

صمتت عندما زفر هو بقوة وقال بجمود

:لاء يا أمي!

:هو إي اللي لاء؟

قالتها بعصبية ليقف ناظراً لها

:اللي في دماغك يا أمي، والموضوع هوَ هواه، مش هروح رؤية شرعية لحد، زوجتي أنا هختارها بنفسي.

وقفت هي الأخرى تقول بانفعال

:لحد امتى إن شاء الله، بقالك خمس سنين ،قاعدة أزن عليك من بعد لما أخدت الدكتوراه وبقيت دكتور جامعة قد الدُنيا، وشقتك جاهزة والحمدلله، كل لما أرشح ليك حد تقول لاء، لحد امتى يا ابن بطني؟

للقلب رأي آخر®(تاج المالك ج3 )(ملاكي الحارس ج2 )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن