Bab 17

333 20 0
                                    

Sudah sebulan Hakim menjadi General Manager Sea Blue Hotel..demi meningkatkan prestasi jualan bilik di hotel itu..dia membuat keputusan utk menurunkan harga sewaan bilik sebanyak RM100 setiap kategori..

Keputusan itu menjadikan semua bilik hampir penuh lagi2 drpd penginap yg di hantar oleh mana2 company yg ada billing dgn hotel itu..


Hakim : Marina..kumpul semua org office jam 2 ptg nnt..saya mahu buat meeting..

Marina : Baik sir..

Hakim : Sekali dgn semua supervisor..baik reception..kitchen..restaurant..housekeeping..panggil semua..

Marina : Rrr..bellboy supervisor dan driver juga sir?

Hakim : Yes please..

Marina : Ok sir..


Staff office dan semua supervisor terkejut apabila Hakjm ingin mengadakan mesyuarat mengejut ptg itu..


Hakim : Assalammualaikum..slmt ptg..duduk semua..next time tepati masa k..saya pantang org tak tepati masa..kalau boleh..awl 10 minit lg baik..sbb awk bukan Dato Siti Nurhaliza yg harus ditunggu..Dato Siti pun dtg awl..ok..pertama sekali..saya nak inform yg saya nak tukar uniform kamu..dgn warna2 yg cerah meriah..taklah kusam mcm bunga yg nak mati..terutama bhgn restaurant..takkanlah nak pakai putih hitam mcm tahi cicak atau budak2 sekolah..tukar sikit baju mereka..receptionist tolong ajar ramah sikit..muka bukannya mcm malaikat maut nak cabut nyawa org..bellboy terutamanya..dah nampak ada manusia mcm nak mati angkat luggage kat luar tu terus la tolong..bukannya kamu berat biji btg tu nak tolong org..driver..lps ni tambah staff lg..saya nak 3 org standby sebelah pg..begitu juga bellboy..reception tambah org..saya nak 3 org dekat depan waktu pagi dan shift ptg..atur balik masa berkerja reception..shift pagi masuk jam 6..so yg shift mlm boleh balik jam 6pagi..takkan jam 7 baru nak balik..bangas mereka tunggu shift pagi..maintenance minta tambah lampu dkt taman..suram mcm taman hantu saya tgk sebelah mlm..kasih terang benderang sikit hotel ni..kita bukan buat rumah hantu kat sini..kitchen..saya nak awk ubah menu..boring..tak ada variasi..nnt buat 1 list makanan baru apa yg awk nak buat..setakat ni itu saja..sebarang bantahan tak akan di layan..bersurai..


Hakim keluar dr bilik mesyuarat..

Hakim : Marina..iklankan 1 jawatan kosong utk jd P.A saya..saya mahu llki..bukan bermaksud utk ganti awk..tp ini utk personal saya..saya takut kalau saya outstation..saya perlukan seseorg utk bersama saya..awk tetap dgn jawatan awk..saya nak jdkan bilik yg 1 yg kosong tu utk P.A saya nnt..minta tolong sesiapa iklankan jawatan kosong tu nnt..thank you..

Marina : Ok sir..


Hakim menuju ke arah bhgn driver..


Hakim : Aman..bawa saya pergi toyota..

Aman : Ok sir..


Zaki menyuruh Hakim mengambil 1 kereta jenama Toyota sebagai penghargaan menjadi General Manager baru..

Sampai saja di toyota..Hakim terus masuk ke showroom..dia melihat ada seorg pekerja perempuan melihat dirinya dr ats ke bwh..

Hakim menghampiri pekerja itu..

Hakim : Morning..maaf nak tanya..Camry ni yg paling latest ke?

Pekerja perempuan : A'ah..paling latest dan mahal..gaji kena 5k ke atas..itupun tak tahu bank nak luluskan atau tak..knp ya?

Hakim : Owh..nak tanya saja dulu..

Pekerja perempuan : Kerja apa?

Hakim : Hotel..biasa saja..

Pekerja perempuan : Owh..biasa kalau hotel2 ni..Yaris atau Vios pun susah nak lps..kalau ada penjamin mungkin la mungkin boleh lepas..

Kemudian ada sepasang suami isteri masuk ke showroom..berpakaian kemas..isterinya berperwatakan spt org berada..

DARAHWhere stories live. Discover now