Nuha memincingkan matanya, memandang Aali yang duduk santai di sofa. Pelik kalau tengok Aali melekat dekat rumah. Selalu ada saja hal dekat luar tu sampaikan nak balik rumah pun liat.
"Kau asal tak keluar hari ni?"
Aali menjeling sekilas. "Ganggu kau ke?"
"Mengganggu sangat-sangat, Aali Nuh. Dah tak aman hidup aku nampak muka kau."
Nuha mengelak daripada bantal yang dibaling oleh Aali. Dia gelak mengekek, puas lihat Aali yang sedang menahan geram itu.
"Hari ni, aku jaga kau. Mama dengan papa keluar dating."
Nuha membuat muka jengkel. "Tak payah. Tahulah aku jaga diri sendiri. Aku bukannya budak."
Aali berdecit malas. "Masalah kau dengan Zayyad pun tak boleh selesaikan, kata bukan budak."
"Misilih kii dingin Ziyyid pin tik bilih silisikan, kiti bikin bidik." ajuk Nuha mengejek.
"Sikit-sikit ungkit, sikit-sikit ungkit. Macam tak ada modal lain."
Masalah betul Aali ni. Menyakitkan hati sangat!
"Macam budak-budak betul."
"Dengar sini. Nanti kawan-kawan aku nak datang rumah. Kita orang plan nak buat bakar-bakar dekat laman tepi tu. Kau ajaklah sahabat organik pendek kau tu, buat teman."
Nuha mengerutkan dahi. "Oh, mama dengan papa tak ada dekat rumah, kau boleh ajak kawan-kawan kau datang berjoli dekat rumah ni."
Dahi Nuha ditunjal dengan Aali. "Berjoli kepala otak kau! Mama dengan papa dah bagi permission. Tak kan aku nak tolak rezeki kan?"
"Tak tolak rezeki konon!"
Marah-marah pun, Nuha tetap memberi pesanan kepada Raffa untuk hadir ke rumah mereka. Nanti tak ajak kata tak kenang budi pula si Raffa ni.
"Pukul berapa kawan-kawan galah kau tu sampai?"
Aali senyum senget. "Kau tunggu siapa? Abeer? Rindu ke? Baru seminggu tak jumpa."
"Aku tarik bulu ketiak kau, tahu lah. Banyak cekadak pula, bagi je lah tahu! Bising macam mak nenek." Nuha menjeling.
Fuh, sakit betul hati. Cuti dia ni memang banyak marah dekat Aali je. Berkedut muka nanti, memang dia claim insurans kecantikan dekat Aali.
"Kalau kau nak tahu, Abeer sebenarnya dah on the way. Oh tak, sebenarnya dah dekat depan rumah. Aku pergi jemput sekejap eh. Nanti aku kirimkan salam kau dekat dia."
Nuha buat muka tak percaya. "Kepala otak kau, Aali Nuh!"
Aali ketawa berdekah sambil berjalan keluar untuk mendapatkan Abeer yang sudah tiba dihadapan rumah mama dan papa.
Nuha terus berlari naik masuk ke dalam biliknya. Cari nahas betul! Sudahlah dia masih berpakaian tidur dan belum mandi. Nasib baik belum masuk rumah pun lagi.
Kalau tak, habislah Abeer tengok muka busuk dia ni! Tak dapatlah dia nak jadi datin muda.
ʕ•ε•ʔ
"Sudahlah, dik. Kau marahkan aku lagi ke?"
Nuha yang sedang membasuh segala pinggan mangkuk yang berlonggok didalam sinki itu diam tidak menjawab. Malah mulutnya terkumat-kamit mengajuk cakap Aali.
Biarkan dia! Suka sangat sakitkan hati orang, biar dia pula yang kena silent treatment!
"Dik, kan aku dah minta maaf."