مشيئة الله ستحدث في النهاية، فلا تفني عمرك كله في التفكير والحسابات، وثق تمام الثقة أن الخيرة فيما يختاره الله، وأن اختيارات الله هي الأنسب والأفضل ولو كانت عكس رغباتك، وأن كل اختيارات الله صالحة وإن كنت لا تفهم الأسباب!
اختيارات الله وتدابيره أجمل مما تريده لنفسك ومما تسعى إليه.
إن سألت الله شيئًا فسله أن تتفق مشيئته مع مشيئتك،
وأن يكون مرادك هو نفسه قدرك..لأن الله، رب الخير، لا يمنع خيرًا، ولا يأتي بشرٍ.🤍
استغفرو الله كثير قياماً وقعوداً سجوداً وركوعاً عدد انفاس البشر وعدد حبات المطر استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم 🪽
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
.ليهدأ بعد قليل وينظر اليها عده ثواني ليتغلب عليه شوقه إليها ويهمس بمرار من فعلتها بهم :ليه يا غزال اخترتي الطريق ده بينه .
ملاء الحزن وجهها وهيا تنظر إليه بحنين دون إرادتها فاقلبها الخائن ليس بيدها :انت الي وصلتنا لهنا مش انا .
:ليه سديتي كل الطرق الي توصلنا ببعض وليه بعدتي من الأساس .
:لانك شخص ندل وجبان وانت السبب في كل ده .
استوحشت نظراته مرة أخري من حديثها المهين لشخصه رفع يداه كي تسكت عن حديثها المهين لشخصه ولكنها لم تخشاه كانت أبيه صامده واثقه وهيا تنظر لعيناه تنتظر منه اكمال ما انتواه لتقع يداه علي الحائط ورائها يلكمه عده مرات من جحيمها الذي يحرق قلبه أغمضت عيناها بحرقه مثله وأكثر لازمت قلبها ولكنها تحاول الصمود بعزم أمام. اوجاعهم الواضحه كالشمس في وسط السماء ولكن هو من فعل بهم هكذا فليتقبل الواقع ويعلم أن طرقهم لم تعد واحد بل افترقت الطرق أضحت تسلك طريقاً آخر لم يعد له مكان به أما هو فكان بوادي اخر يتأمل كل انشن بوجهها المشرق الذي اشتاقه حد الجحيم لا والله لم يندم علي ما فعله بها وهيا معه بل الندم الحقيقي أن يدعها ترحل من يداه كما يتسرب الماء هيا مائه وهوائه وكل ما يجعله حي علي الدنيا هيا اقتربت أنامله الخشنه من وجهها يتلمسه بهوس وعشق تملك من كل خليه به :ليه كده يا غزال أنا مش لسه عارفك لا انا حافظك كويس انتي بتجري جوايا وعارف أن بعدك ده في وراه سبب بس لو كذبتي علي الدنيا كلها مش هتقدري تكذبي عليا انا عارفه ليه .
نظرة له بانتباه شديد وكل خليه بها تنتفض من أثر ما سيتحدث به :لاني رحمي ياغزال كل حاجه ليكي حلوة في الدنيا دي مش دا كلامك ليا الي مستحيل اصدق أنو كان كذب .ابتلع لعابه من شده اشتياقه إليها ومن تعبيرات وجهها التي تهدد بانهيار :انا مش عيل تافه ولا اهبل قدامك علشان اصدق أن كل الي عشناه ده كذب وخداع لا دا عشق مستحكم من قلبي .
وامتددت يداه يشير بها الي خافقها الذي ينبض تحت يداه بجنون وكأنما يشعر به فيثبت له صحه كلامه:وقلبك .ليه سديتي كل الطرق الي توصلنا ببعض .ليه استخصرتي فيا حتي انك تقوليلي سبب بعدك ايه لعلمك بقا الخمس شهور دوال انا سبتك بمزاجي مش علشان انتي قفلتي كل السكك في وشي ذي ما انتي فاهمه لا علشان استنيت اشوف اخرك ايه .اشوف بعدك ودماغك هتوصلك لفين .
بس انا معتش قادر اكتر من كده علي البعد انتي قاسيه وقدرتي إنما انا مش قادر علي بعدك .
امتدت يداه يسحبها لضلوعه باشتياق حارق اهلكه أطبقت ذراعيه عليها بشده حتي شعرت بجسدها سينفجر بين يداه وعظام ظهرها تصدر اصوات ولكنه لم يبالي بل كل همه هيا بين يداه اخيراً .أخرجها من بين أحضانه يبعد خصلاتها الثائرة حول وجهها ويكوبه بين يداه
وهو يهمس بخشونه :هستناكي تعرفيني ايه الي حصل بس عمرى ما هبعدك تاني عن حضني .
:رحمي لو سمحت مش هينفع .
:هو ايه الي مش هينفع بظبط.
صاحت بحرقه من غيرتها وغضبها منه
: وجودنا هنا مش هينفع وقربنا من بعض كده مش هينفع ونكمل مع بعض مش هينفع طرقنا اختلفت وافترقت يارحمي .
امسكها من أكتافها بغضب وهو يهزها بعنف
:انتي شكلك لسه متعرفتيش كويس انتي ملكي حتي لو الطرق افترقت ذي ما بتقولي انا أشق طريق مخصوص علشان اوصلك وقربنا من بعض دا نصبنا أما بقا أننا نكمل فا هتكملي بارداتك غصب عنك لانك ملكي انتي فاهمه .
اعماها الغضب لتزيح يداه عنها وتركض تجاه باب الشقه تنوي الخروج لتجده مغلق
التفت إليه تصرخ به :افتح الزفت ده انت الكلام معاك مفيش منو رجا .
ببرود كان يتأمل ما تفعل وعندما صاحت بصوت عالي وهيا تلتفت إليه صرخ بها افزعها
:بت اتعدلي صوتك ميعلاش انا لسه مخلصتش كلامي وخروج من هنا مش هيحصل غير أما تقوليلي ايه الي عوجك كده
:انت كده خطفني وهتروح في داهيه.
:مفيش حد بيخطف زوجتو يا مدام .
اندفعت اليه بجنون تضربه فوق صدرة كالنمرة :مراتك ايه انت بتخرف ولا اتجننت افتح الزفت دا اهلي اكيد قلبين الدنيا عليا والنهار قرب يطلع افتح بقا .
امسك يداه حتي تهدأ عندما راء اصفرار وجهها البائن ليهمس إليها :منتيش مصدقه انك مراتي تمام وبالنسبه لدي .
اخرج تلك الورقه من جيبه لتراها امسكتها من يداه تنظر لمحتواها بصدمه لتقع من يداها وتجذب هيا خصلاتها السواد بجنون تحت عيناه القلقه عليها :اكيد دا حلم وازي انا ممضدتش علي حاجه دا تزوير وأنا هوديك في داهيه.
:اثبتي .
:دا ازي حصل اكيد في حاجه غلط وبعدين دا باطل انا معرفش حاجه عن الورقه دي .
:شوفي مين هيصدقك .
ارتعشت يداها وهيا ترجع للوراء بخطواتها تصيح به :انت فضحتني ازي دا حصل وليه كده حرام عليك انت اكيد مجنون
انقبض قلبه خوفاً عليها من مظهرها المقلق ولكنه اكمل خطته بثبات يحسد عليه
:ولا فضيحه ولا حاجه انا مستعد اروح اطلبك من عمك مصطفي العشري وانتي توفقي .
:اه يا حيوان ياواطي انت بتلوي دارعي علشان اوافق ..... طيب انا ممضتش علي حاجه ولو عملت ايه انا مش موافقه .
قبض علي يداه وهو يراها تنهار أمامه :طيب انا هروح لحضرت الرائد أحمد غانم واوريه الورقه واطالبه بيكي .
انخطفت الدماء من وجهها لتجلس أرضا فما عاده قدمها تستطيع حملها اقتربت منها يمسكها من كتفها ويهمس لها :غزال فيكي ايه .
رفعت عيناها اليه تهمس بمرار والألم ملائه صوتها :فيا ايه ابدا انا في مصيبه وبسببك .
:وافقي ياغزال .
نفضت عنها ذالك الواهن الذي أصابها لتنظر اليه بقوه وهيا تهمس بشموخ دئما ما يعشقه بها
:ابداً ولو ايه حصل انا غزال غازي العشري الي يعرفني بجد عمره ما هيصدق عني حاجه ذي دي أعلا ما في خيلك اركبه ياابن الصاوي .
وقفت سريعاً تمسك تلك التحفه الموضوعه فوق تلك الطاوله القريبه منهم تهدده بشراسه معروفه عنها :افتح الباب بدال ما افتح دماغك افتح .
كان يقف ينظر لتلك الانثي بانبهار فهي دئماً ما تبهرة بتصرفاتها لم يتحرك انشن منه بتهديدها لتضيق عيناها وهيا تنظر إليه لتلقي تلك التحفه أرضا لتتهشم ويتطاير منها الزجاج لتنزل أرضاً تمسك بقطعه زجاج منها
ليحاول الاقتراب منها يمنعها حتي ولا تخدش نفسها لتقرب تلك القطعه من يداها وهيا تصيح به :خليك مكانك احسنلك .
اصفر وجهه من مظهرها هذا تلك العنيده يتوقع منها كل شئ ليرفع يداه حتي تهدأ:طب تمام اهدي انتي بس وهعملك الي عاوزاة .
لن تعير لكلامه اهتمام لكنها ضغطت بقطعه الزجاج علي يداها وهيا تصيح به:طلع الورقه الي في جيبك دي واحرقها قدامي حالاً.
تطالعها بحده لتقرب تلك الزجاجه منها أكثر لتخترق جلد يداها ليصيح برأسه وحده وهو يحاول التقرب منها :طيب تمام اهدي ياغبيه اهدددددددددي .
:اخلص
اخرج تلك الورقه أمامه وأخرج تلك القداحه من جيبه واشعل تلك الورقه أمامها وهيا تنظر لنارها بهدوء :عملتلك الي انتي عاوزها اهدي بقا ....احلف بالله انك ممعكش نسخه منها .
:والله العظيم ممعايه اهدي بقا .
:افتح الباب.
حاول الاقتراب منها لكنها لاحظت ذالك سريعاً لتصرخ به بشراسه وقوه :ارجع وراء احسنلك
رجعت قدامه سريعاً وكأنما هو مسير وليس مخير ورفع يداه حتي تهدأ عندما راء قطرات الدماء تخرج من يداها وهو يصيح بغضب:تمام بس ابعدي الترف ده عنك بقا.
:افتح الباب .
:طيب حاضر بس هتروحي ازي.
:مش مشكلتك دي افتح الباب.
رقد سريعاً تجاه الباب وفتحه علي مصراعيه وهو ينظر إليها .
:ابعد عن الباب خالص .
:تمام ايدك بتجيب دم يا غزال علشان خاطر ربنا متعمليش كده فيا .
صاحت بحده ونفور :ابعد عن الباب ياخاين ياغشاش ابعد .
رجع سريعاً للوراء وهو ينظر لهياتها وهيا بتلك الحاله لتخرج من الشقه سريعاً وتلتفت اليه وهيا تهمس له:اياك تفكر تيجي ورايا .
ركضت سريعاً للخارج فهي تعلم أنه غاضب وبشده من ما فعلت ولكن لايهم الاهم أنها نجت من تلك الوارطه .
.
.
.
.
يتبع
مش من العدل ابدا انك تقرأي ومتقدرنيش بتصويت أو إبداء رائيك في طريقتي
.
.
.
دمتم بخير وعافية
Basma Hussain 🦋
#غزالتي البريه 🦋🦋
أنت تقرأ
غزالتي البريه ﴿غزال من رحمي الالم ﴾
Romanceهناك عينان كاعيون الفهد الاسود تجلس تتابع ذالك الغزال الشارد باستمرار يتأمل الفرصه المناسبه للانقضاض عليها فهل ستقع ببراثنه أما ستستطيع الفرار منه والملاذ بحياتها والنجأه من عشق محتم ستقع به . غزال ... لم يكن يليق بها اسم أكثر منه. رحمي... اسمه له...