"وددت أن أعود طفلة
لأن الرُكب المخدوشة
تلتئم أسرع من القلوب
المنكسرة."- كلاريس ليسبكتور
.
.
" إنَ الجَبر الإلهي إذا تأخر ، لا يأتي عاديًا أبدًا﴿ وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ﴾
.
وٓلاٌُوٖلاٍّ أَنَّهُ كانَ مِنَ المُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطنِهِ إِلى يَومِ يُبعَثُونَ ..لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
بداخل ذالك الاجنص السيارات وبغرفه مكتبه الخاص كانت تصدح بصوت ضحكاته الرجوليه الصاخبه بالاجواء من حوله وهو يتحدث مع أخيه عما يدور من حوله :ابوك مفكرني عيل صغيره هو والحاجه بيخططو ليا وعاوزين يحطوني قدام الأمر الواقع مفكرني ابن العشرة سنين بيقولي لو مفيش حد في دماغك اخطبلك بنت عمك مريم هيا كده كده بتحبك وخد الي تحبك تريحك .
"طب وانت يارحمي مش عاوز تريحهم ليه وتتجوز طب ما تقولهم انك عاوز غزال وايه الي حصل بينكم بعدكم كده عن بعض .
انقبضت تعابير وجهه عندما اتا بسيرتها فمضا علي ما حدث بينهم شهرً ومنذو ذالك اليوم لم يراها وعندما حوال الوصول إليها عرف من ذالك الصبي الذي يوصل إليهم الطالبات أنها تمكث عند أحد أعمامها ليعلم علي الفور أنها هربت حتي لا تراه تلك الفتره فهذه هيا غزال عنيده لا يستطيع أحد اجبراها علي شئ ليتحدث مع أخيه نصفه الاخر عما يجيش بصدرة من الالم وشكوك .
:مش عارف والله يااياد قبل خمس شهور كنا كويسين جداً فجأه لقيتها بعدت مرة واحد وقطعت كل السكك بينا علشان معرفش اوصلها وكمان اختفت عند اعمامها اكتر من شهرين وانا هنا قاعد متكتف مش فاهم ايه الي حصلها وبعدين جاتلي السفريه بتاعت البحرين فاطريت اروح واسبها تهدأ علشان افهم الي حصل بس الي فاجئني أن سفر طوال اكتر من شهرين ونص هناك شحنه العربيات كانو موقفينها وميشت الدنيا وسلكت أخيراً ولما رجعت حاولت افهم منها ايه الي حصل مدتنيش فرصه فضغط عليها وبردو متكلمتش ولا عرفتني حاجه .
انا هتجنن غزال كمان مش بتعرف تلف ولا تدور لا بالعكس وضحه زي الشمس في وسط السماء صريحه وجريئه ومش اي حد يعرف يجبرها علي حاجه .
:يمكن حد من أهلها عرف بالموضوع واجبرها تبعد عنك.
:لا معتقدش انا لسه قايلك أن مش غزال الي تعرف تجبرها علي حاجه وبعدين انا كلمتها في موضوع الارتباط بس هيا الي كانت موقفه كل حاجه علشان جامعتها وانا كنت صابر علشان خاطرها هتجنن يااياد وافهم ايه الي حصلها ما أنا مش هسبها كده منها لنفسها لازم افهم ايه الي حصلها غيرها كده .
نطق لسان أخيه ما كان يحاول كتمانه حتي لا يجرحه :يمكن مشاعرها اتغيرت من نحيتك .
انقبض قلبه أثر سماع تلك الجمله لكنه نطق بثقه لنفسه قبل أخيه:استحاله
ابتسم وجهه لا ارديا وهو يتحدث عنها بما يراه قلبه قبل عيناه
: غزال صفيه زي المياه وشفافه جداً هيا جريئه وعنديه حقيقي بس صريحه ووضحه جدا يابني واستحالة الي بينا ميكنش حقيقي لا دا عشق مستحكم من قلوبنا احنا الاتنين نظرتنا نفسها بتأكد كلامنا انا بس لو افهم ايه الي حصلها فجأه خلاها بعدت كده.
:طب مقلتلكش حاجه خالص عن سبب بعدها .
:كل الي قالتو .(اسفه يارحمي مش هقدر اكمل انا منفعكش).
:انا مستغرب حقيقي من الخيوط الي حصلت في علاقتكم ومفيش سبب واحد انت قولتو يوضح البعد .
تغيرات تعبيرات وجهه كليا لنقيض وهو يضم قبضه ويشرد لبعيد ولسانه يردد
:سبها بظروفها.
من نظرات أخيه وتعبيرات وجهه علم أنه يخطط لشئ ماء لذالك سيسرع في التحدث مع نادين حتي يدبرو لهم مقابله لعلاها تصلح بينهم ما أفسده البشر.+
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
رفع الهاتف يستمع لرنين بهدوء ينتظر الرد ثواني حتي أتاه ليحمحم بخشونه يجلي حنجرته وهو يتحدث :السلام عليكم دكتورة نادين الغانم .
:************
:انا اياد الصاوي.
:**************
:اهلا بيكي انا بكلمك علشان اتفقنا لسه عندو ولا رجعتي فيه
:**************
:بجد طيب تمام وهيا هتيجي أمته.
:*************
:حلو ده طيب هجيلك العياده ولا نتقابل بره افضل .
:*************
: اوك الساعه ٦ كويس .
انها المكالمه معها ووقف ينظر للهاتف وهو يتأمل الخير لأخيه عسا أن تنفع محاولتهم.+
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
بمكان اخر تجلس تلك السمرا الجميله تنظر للمرأه تتأمل وجهها الرقيق جذاب الملامح بشرتها السمراء عينها الجميلتين أنفها المنمق شفتها الممتلائتين بطريقه تدعو لألتهمهم
أنت تقرأ
غزالتي البريه ﴿غزال من رحمي الالم ﴾
Romansaهناك عينان كاعيون الفهد الاسود تجلس تتابع ذالك الغزال الشارد باستمرار يتأمل الفرصه المناسبه للانقضاض عليها فهل ستقع ببراثنه أما ستستطيع الفرار منه والملاذ بحياتها والنجأه من عشق محتم ستقع به . غزال ... لم يكن يليق بها اسم أكثر منه. رحمي... اسمه له...