Ze zaten in het lokaal van de Franse les, de medeleerlingen waren aan het roddelen, nu hebben ze het vlaggen, deze keer geen vrijstellingen voor die twee. De lerares stelde zich voor in het Frans. Leerde de leerlingen in het Frans mijn naam is gevolgd door hun eigen naam. Tot ze bij Jack en Nick kwam. Ze keken elkaar aan en een stilte, de rest van de klas grinnikte. Ze begonnen een conversatie in vloeiend Frans met de lerares. Toen zei ze in het Nederlands ik ga jullie tijd niet verdoen ,voor mij zijn jullie geslaagd, ga maar.
Het werd pauze, Clara kwam bij de broers zitten, jullie zijn slim al vier vrijstellingen. Hoe komt dat, veel naar de bibliotheek geweest Clara. Hebben jullie hogere studies gedaan, nee. Jack ze pesten me die andere meisjes omdat ik en ze keek naar haar opkomende borstjes. Nick zag een traan in haar oog, hij droogde haar tranen en troostte haar. Jack zei tegen Clara je gaat een mooie vrouw worden, binnen een paar maanden gaan ze jaloers zijn op je schoonheid en je voorbumper. Ze lachtte, Jack de manier je het verwoordt is grappig. Clara begon meer en meer zelfvertrouwen te krijgen dankzij de jongens.
De les geschiedenis volgde, het lespakket was onder andere de tweede wereldoorlog. Mevrouw mogen we gaan. Wat zegt je Hiroshima Nick, Mevrouw in het kort 6 Augustus 1945, Little Boy, B-29 , Enola Gay, 15 kiloton TNT, Uraniumbom. Nick je mag gaan. Jack, Nagasaki 9 augustus 1945, Fat Man B-29, 21 kiloton TNT; Plutoniumbom. De naam van B-29, het vliegtuig bij de aanval op Hiroshima was de naam van de piloot zijn moeder namelijk Enola Gay. Jack je mag gaan. Mevrouw is dat allemaal correct, ja tot in het detail zelfs van die Uraniumbom en Plutoniumbom, velen weten het niet en het stond zelfs niet in de cursus. Ja ik zal ze maar pas weerzien op de eindexamens.
Scheikunde de leraar zei Nick, Jack ik ga het kort houden, het verschil tussen chemie en natuurkunde, bij chemie verandert de aard van de stof, bij natuurkunde niet. Meneer dat is fout zei een jongen wat bedoel je, water kan toch ijs en waterdamp worden, de leerlingen zeiden dat is juist geen vrijstelling meneer. Wel een vrijstelling, Jack zei de aard van de stof verandert, niet de toestand ijs wordt weer water. Nog een vraag de tabel van mendelev. Wat zegt jullie de letter P en Sr Jack antwoordde fosfor atoomnummer 15 Nick voegde eraan toe Strontium atoomnummer 38. Gelach alom die twee spelen met de leraar zijn kloten. Zo grof denken ze alleen maar aan stront. De leraar zei stop met lachen idioten, het is zo zelfs het atoomnummer klopt. Jack , Nick geslaagd.
Nederlands de lerares had het al gehoord en deed een kleine test. Wat is een limerick. Nick begon bestaat uit vijf verzen de eerste twee rijmen en met evenveel woorden en , Jack vervolgde De twee die volgen rijmen op elkaar, evenveel woorden maar zijn korter. Nick zei de laatste is evenlang als de twee eerste en rijmt op de eerste twee.Jack zei nog één voorwaarde het moet grappig zijn. Juist, nu een examenvraag een kort gedicht, Jack jij begint het eerste vers , de twee die volgen zijn voor Nick en de laatste is voor Jack het moet rijmen, thema armoede en sneeuw. Jack begon zonder iets neer te pennen deed zijn ogen dicht en begon. Laat de witte, de zwarte sneeuw kristallen doen verdwijnen Nick deed ook zijn ogen dicht en na enkele seconden Zodat een wit laagje hoop kan verschijnen. De witte sneeuwvlokken geven hoop als ze naar beneden dwarrelen. Jack vervolledigde, hopend op een dikke aalmoes zodat de dakloze niet in een vuilbak hoeft te scharrelen. De klas was stil, emoties braken los, de lerares zei zo mooi, zoveel gevoelens en zonder iets neer te pennen. Jullie zijn geslaagd. Ze liet ze gaan en zag bij vele leerlingen tranen in hun ogen. Ze beseften dat de broers ook gevoelens hadden, mevrouw kan je ze niet overtuigen, we willen nog zulke gedichten horen. De sympathie begon te groeien voor de twee.
JE LEEST
Uitschot
Short StoryTwee broers , echt uitschot verhuizen naar een kleinere gemeente, een nieuwe school, die vechten voor het minste....