إنتظرت أن تنقذني لكن رأيتك أول من تخلى عني إنتظرتك لسنين حتى تأتي لكنك لم تأتي تركتني وحدي مع كوابيسي لم أجدك بجانبي لكي تحتضني و تطمني أن لا يوجد شئ ياليتك لم تبتعد و تذهب بعيداً عني ياليتك لم تركتني أعاني وحدي مع الوجه الخفي.
كان يا مكان، كان يا مكان
، كان يا مكان، كان يا مكان
، كان يا مكان الحب مالي بيتنا و مدفينا الحنان، مدفينا الحنان زارنا زمان سرق منا فرحتنا و الراحة والأمان، الراحة و الأمان.كانت تسير وراء الصوت الذي تسمعه للأغنية إبتسمت عندما عرفت أنه يخرج من المطبخ دلفت إليه لترى ما جأت لتراه.
كان يقف يقوم بعمل القهوة و يستمع لأغنية ميادة الحناوي، إقتربت منه سائلة بابتسامة.
_ دكتور "منتصر" قالي إنك هنا في المطبخ، بتعمل إيه؟
_ بعمل قهوة أعملك؟، مطت شفتيها بخيبة أمل ناظرة له.
_ للأسف ماما مش بتخليني أشربها و كمان مبعرفش أعملها بتقعد تقولي مضرة عليكي.
_ هي مش مضرة بلعكس ده الشاي هو اللي مضر.
_ ده إزاي؟
_ الشاي بيبقى عبارة عن صبغة مبتبقيش عارفة هل هو شاي بجد ولا لا إنما القهوة بتيجي من مزارعها تتحمص و تتطحن عالطول لكن هي بتخليكي تسهري و كمان نسبة الكافيين فيها عالية بتأثر على البنج اللي بتاخديه لو هتعملي عملية.
_ أنا مستفدتش حاجة غير المعلومتين دول و برضوا مشربتهاش ولا إتعلمتها، نظر إليها لثواني حتى هتف بابتسامة.
_ خلاص يا "قدري" هعملك و هعلمك إزاي تعمليها لكن متعمليهاش عمال على بطال، أمائت برأسها و هي تستمع لألحان الأغنية باستمتاع.
_ هو أنتَ بتحب أغاني ميادة الحناوي يا "غالب"؟
_ جداً و خصوصاً الأغنية دي مهما اسمعها مملش منها بحب اسمعها و أنا بعمل القهوة.
_ صحيح هو ليه دكتور "منتصر" مخلاش الخدامة هي اللي تعملها؟
_ عشان مشيت، عقدت حاجبيها باستغراب لتسأله باستفهام.
_ أنا ملاحظة إن مفيش أي واحدة بتشتغل هنا بتكمل يومين يا بتمشي او تختفي فجأة، سببه إيه بقى؟.
تنهد ليجيب على سؤالها : علشان يإما تبقى نصابة او مش أمينة يإما راسمة عالجواز عشان كدة هما بيمشوا مبيكملوش.
ظهر على وجهها ملامح الحزن مُردفة بشفقة : يحرام مسكين خالص من ساعة ما طنط "نهى" ماتت و هو تعبان من غيرها.
_ الله يرحمها هو أنتِ مشوفتيهاش قبل كدة يا "قدر"؟، هزت رأسها بمعنى لا لتسأله.
_ ولا أنتَ شوفتها؟
أنت تقرأ
غالب الأقدار
Romanceحاول الجميع إصلاحي لأصلح للمجتمع ماعدا شخص تقبلني أنا و جعلني إصلاحاً لنفسي قبل إصلاحاً لأحد