Misha memandu seorang diri ke rumah keluarganya. Kereta bergerak perlahan di atas jalan raya yang lengang, sambil dia mendengar playlist lama lagu-lagu yang buat dia rasa sedikit tenang.Dia hela nafas panjang sambil tengok ke luar tingkap. Seminggu kat rumah. Boleh ke aku bertahan? Misha dah tahu apa yang menunggunya komen sinis, perbandingan dengan Mikayla, dan rasa terasing dalam rumah sendiri.
Seketika, telefon dia berdering. Nama Adrian muncul di skrin. Misha jawab panggilan sambil senyum kecil.
Adrian:"Oi, kau kat mana sekarang? Tak nampak langsung muka kau pagi ni."
"Aku on the way balik rumah family. Cutikan seminggu."
Adrian: "Rumah family? Yang selalu buat kau tension tu?"
"Haah...Doakan aku survive." Misha cuba ketawa, tapi nada suaranya berat.
Adrian:"Kalau kau perlukan aku, just call. Aku tak kisah datang kutip kau, even tengah malam."
Misha Tersenyum kecil.
"Thanks, Adrian. Kau memang hero aku."
Panggilan tamat, dan Misha simpan telefon di tempat duduk sebelah. Senyumnya mula pudar. Hero... Tapi aku harap aku tak perlu panggil kau kali ni.
Misha akhirnya sampai di rumah keluarganya. Rumah itu besar, cantik, tapi terasa kosong macam suasana yang menyembunyikan dingin yang tak kelihatan dari luar.
Misha buka pintu dan langkah masuk. Belum sempat dia beri salam, suara riang Mikayla sudah kedengaran dari ruang tamu.
"Oh, Kak Misha! Balik kampung ke? Rare ni!"
Mikayla berdiri di tangga dengan senyuman manis,berpakaian kemas seperti biasa.Misha senyum nipis, tapi dalam hatinya terasa pedih. Mikayla...Anak kesayangan mak ayah.
Belum sempat Misha meletakkan beg, ibunya muncul dari dapur sambil bersuara sinis.
"Lambat sampai, kan? Mikayla dah balik awal pagi tadi."
Misha telan air liur, tapi dia hanya angguk dan senyum.
"Traffic jam tadi, mak."
Ibu Mendengus kecil.
"Macam biasa la, Misha. Kau ni selalu ada alasan."
Perbandingan pertama untuk hari ini...dan baru je lima minit sampai.
Misha duduk di ruang tamu sambil cuba ikut perbualan keluarga, tapi seperti biasa, dia rasa terasing. Ibunya lebih banyak tumpukan perhatian pada Mikayla bertanya tentang kerja, teman lelaki, dan perancangan masa depan.
I"Mikayla ni memang cemerlang. Kerja elok, boyfriend pun doktor... Bila nak bawa dia jumpa keluarga, Mikayla?"
Mikayla ketawa manja. "Soon la, mak. Dia pun busy sekarang."
Misha duduk diam, cuba tahan rasa kecil hati. Dia tahu, tak ada siapa yang akan tanya tentang hidupnya. Dan seperti biasa, dia rasa... tak penting.
Tiba-tiba, ayahnya bersuara, seolah-olah baru sedar Misha ada di situ.
"Oh, Misha... Kerja kau macam mana sekarang? Masih buat part-time kat cafe tu?"
Perkataan 'part-time' disebut seolah-olah merendahkan usaha Misha.
"Tak, ayah. Misha dah dapat full-time position."
Ibunya hanya angguk kecil tanpa minat.
"Baguslah... Tapi tak sama dengan Mikayla, kan? Dia dah dapat promotion bulan lepas."
YOU ARE READING
Hati Yang Kau Bawa {OG}
Romance"𝘓𝘰𝘷𝘦 𝘐𝘴 𝘗𝘰𝘪𝘴𝘰𝘯,𝘣𝘶𝘵 𝘪 𝘥𝘰𝘯'𝘵 𝘬𝘯𝘰𝘸 𝘩𝘰𝘸 𝘵𝘰 𝘤𝘶𝘳𝘦 𝘪𝘵" -𝑴𝒊𝒔𝒉𝒂 𝒁𝒆𝒑𝒉𝒚𝒓𝒂- 𝑌𝑎𝑛𝑔 𝑎𝑤𝑎𝑙𝑛𝑦𝑎 𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑚𝑝𝑎𝑟𝑘𝑎𝑛 𝑘𝑎𝑡𝑎 𝑐𝑖𝑛𝑡𝑎..𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑛𝑔𝑘𝑎𝑝𝑖 𝑘𝑒ℎ𝑖𝑑𝑢𝑝𝑎𝑛 𝑚𝑎...