Misha duduk di belakang kaunter kafe, tangannya sibuk mengatur pesanan, tapi fikirannya melayang jauh. Mata memandang skrin komputer di hadapannya, tapi setiap huruf di sana seolah-olah kabur, hilang di balik perasaannya yang bercampur aduk.Dari sudut mata, dia perasan Luna mendekat, memandangnya dengan ekspresi prihatin. Luna mengambil tempat di sebelahnya, bersandar pada kaunter dengan tangan yang bersilang.
“Misha, kau okay ke ni?” Luna bertanya lembut, suaranya tenang tapi penuh perhatian.
Misha tersentak sedikit dari lamunannya, lalu memandang Luna dan cuba tersenyum.
“Aku okay… cuma, banyak benda dalam kepala aku sekarang,”jawabnya perlahan, menghela nafas panjang.
Luna mengangguk, masih menatap Misha dengan penuh simpati.
“Kau tahu kan, kau boleh cerita dengan aku kalau ada apa-apa. Jangan pendam sorang-sorang.”
Misha menggigit bibirnya, berfikir sejenak. Ada sesuatu dalam kata-kata Luna yang buat dia terasa sedikit lega, walaupun dia belum bersedia untuk membuka semua yang terbuku di hatinya.
“Thanks, Luna. Aku hargai kau selalu ada untuk aku… mungkin nanti aku akan cerita.”
Luna tersenyum, memberikan tepukan lembut di bahu Misha.
“Tak apa, ambil masa kau. Aku kat sini je, bila-bila kau perlukan aku.”
Misha membalas senyuman itu, dan untuk seketika, dia merasakan beban di hatinya sedikit berkurang.
Misha memandang ke arah pintu kafe yang baru saja terbuka, dan alangkah terkejutnya dia apabila melihat Adrian melangkah masuk dengan senyuman tersungging di bibir. Senyumannya itu, seperti biasa, penuh dengan keyakinan dan sedikit usikan, membuatkan jantung Misha berdegup sedikit lebih laju tanpa dia sedar.
Adrian melambaikan tangan ke arahnya, dan seketika Misha terkedu, tak pasti sama ada nak balas lambaian itu atau berpura-pura sibuk. Tapi sebelum dia sempat buat apa-apa, Adrian sudah berjalan terus ke arahnya.
“Hey, termenung lagi ke?” Adrian bersuara dengan nada gurauan sambil menyandar pada kaunter, wajahnya memancarkan senyum nakal yang biasa.
Misha cuba menenangkan dirinya, membalas dengan senyuman kecil.
“Tak lah, aku… cuma tengah buat kerja je,” katanya, sedikit tergagap.
Adrian ketawa kecil, matanya masih memandang Misha dengan penuh minat.
“Kerja sampai termenung jauh ke laut?” Dia mengangkat keningnya, jelas sengaja mengusik.
Misha hanya menggelengkan kepala, tersipu malu.
“Kau ni… macam tau-tau je.”
Adrian tersenyum lagi, kali ini dengan kelembutan yang lain daripada biasanya.
“Maybe sebab aku selalu nampak kau, aku boleh baca sikit-sikit,” katanya perlahan, membuatkan Misha terdiam seketika, terfikir adakah Adrian benar-benar memahami perasaannya yang rumit ini.
Adrian berpaling ke arah Luna, yang sedang memasukkan pesanan di mesin daftar, dan tersenyum.
“Luna, boleh pinjam Misha kejap? Janji tak lama, aku bawak dia jalan sat je.”
Luna memandang antara Adrian dan Misha, senyum kecil muncul di wajahnya seolah-olah dia faham sesuatu yang lebih dalam.
“Hmm…kalau Misha setuju, tak ada masalah dengan aku. Tapi jangan lama-lama, ya?” katanya dengan nada menggoda, sambil mengangkat kening ke arah Misha.
YOU ARE READING
Hati Yang Kau Bawa {OG}
Romance"𝘓𝘰𝘷𝘦 𝘐𝘴 𝘗𝘰𝘪𝘴𝘰𝘯,𝘣𝘶𝘵 𝘪 𝘥𝘰𝘯'𝘵 𝘬𝘯𝘰𝘸 𝘩𝘰𝘸 𝘵𝘰 𝘤𝘶𝘳𝘦 𝘪𝘵" -𝑴𝒊𝒔𝒉𝒂 𝒁𝒆𝒑𝒉𝒚𝒓𝒂- 𝑌𝑎𝑛𝑔 𝑎𝑤𝑎𝑙𝑛𝑦𝑎 𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑚𝑝𝑎𝑟𝑘𝑎𝑛 𝑘𝑎𝑡𝑎 𝑐𝑖𝑛𝑡𝑎..𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑛𝑔𝑘𝑎𝑝𝑖 𝑘𝑒ℎ𝑖𝑑𝑢𝑝𝑎𝑛 𝑚𝑎...