Misha berjalan perlahan di sepanjang jalan yang sunyi, matanya memandang kosong ke hadapan sambil fikiran menerawang entah ke mana. Suasana di pantai tadi masih terngiang-ngiang di mindanya, mengingatkannya kepada masa-masa dulu yang dia habiskan dengan Ezra. Langkahnya perlahan, seolah-olah dia tidak punya tujuan yang pasti, hanya ingin pulang ke apartmennya dan menyendiri.Tiba-tiba, sebuah kereta berhenti di tepi jalan, hanya beberapa meter dari tempat Misha berjalan. Misha terkejut dan berhenti, jantungnya berdegup sedikit laju apabila pintu kereta terbuka dan seseorang keluar.
Wajah itu... ibu Ezra.
"Misha?" suara ibu Ezra terdengar terkejut, matanya jelas menahan pelbagai emosi yang sudah lama tersimpan.
Misha terpaku, tidak menyangka akan berjumpa dengan ibu Ezra setelah sekian lama dia menghilangkan diri sejak malam pernikahannya dibatalkan. Dia menelan liur, cuba mengumpulkan kekuatan untuk bersuara.
"Maaf, auntie..."Misha bersuara perlahan, suaranya sedikit bergetar. Dia tidak tahu bagaimana mahu menjelaskan semuanya, tidak tahu apakah yang dirasakan oleh ibu Ezra setelah semua yang berlaku.
Ibu Ezra terdiam seketika, memandang Misha dengan mata yang seolah-olah menyimpan seribu persoalan dan kerinduan.
"Misha...setelah sekian lama, akhirnya kita jumpa lagi.Kenapa kamu hilangkan diri macam tu aje tanpa khabar?"
Misha menggigit bibirnya, matanya melirik ke bawah, terasa bersalah dengan semua persoalan itu.
"Saya... saya perlukan masa, auntie. Banyak perkara yang saya tak dapat jelaskan."
Ibu Ezra menghela nafas perlahan, lalu melangkah ke arah Misha dan memegang lembut bahunya.
"Misha, tak kisahlah apa pun yang berlaku... auntie selalu anggap kamu macam anak sendiri. Auntie cuma mahu tahu kamu okay, itu saja."
Mata Misha mulai berkaca, mendengar kata-kata penuh kasih sayang dari ibu Ezra. Walaupun banyak yang telah berlaku, wanita itu tetap menyayanginya.
"Auntie... terima kasih.Misha...Misha minta maaf untuk semua yang berlaku."
Ibu Ezra tersenyum kecil, penuh pengertian.
It's okay, sayang. Apa kata kita balik ke rumah auntie? Auntie nak dengar cerita kamu, kalau kamu sudi."
Misha teragak-agak sejenak, tetapi melihat wajah penuh pengharapan ibu Ezra, dia akhirnya mengangguk.
"Okay, auntie. Saya ikut."
Ibu Ezra tersenyum lega, membuka pintu kereta untuk Misha. Dalam hati, Misha tahu pertemuan ini akan membuka semula semua kenangan lama, tetapi mungkin ini yang dia perlukan untuk berhadapan dengan masa lalunya dan mencari penutupan.
Setelah perjalanan yang penuh dengan kesunyian namun sarat dengan perasaan, mereka tiba di rumah ibu Ezra. Rumah itu masih sama seperti dulu hangat, dengan hiasan yang sederhana namun menenangkan. Misha memandang sekeliling, merasakan debaran di dalam dadanya semakin kuat. Setiap sudut rumah itu membawa kembali kenangan bersama Ezra, kenangan yang cuba dia tinggalkan selama ini.
Ibu Ezra mengajak Misha duduk di ruang tamu. Dia duduk berhadapan dengan Misha, wajahnya masih lembut dan penuh kasih seperti selalu. Setelah menenangkan dirinya, ibu Ezra memulakan perbualan dengan lembut.
"Misha... auntie tak pernah terima khabar dari kamu sejak malam tu. Kenapa kamu pergi begitu saja?" suaranya lembut tetapi sarat dengan persoalan dan kesedihan yang dipendam.
Misha menundukkan pandangannya, menarik nafas panjang sebelum bersuara.
"Saya... saya tak tahu nak jelaskan macam mana, auntie. Malam tu, everything just... fell apart. Saya rasa macam semuanya terlalu berat untuk saya tanggung."
YOU ARE READING
Hati Yang Kau Bawa {OG}
Romance"𝘓𝘰𝘷𝘦 𝘐𝘴 𝘗𝘰𝘪𝘴𝘰𝘯,𝘣𝘶𝘵 𝘪 𝘥𝘰𝘯'𝘵 𝘬𝘯𝘰𝘸 𝘩𝘰𝘸 𝘵𝘰 𝘤𝘶𝘳𝘦 𝘪𝘵" -𝑴𝒊𝒔𝒉𝒂 𝒁𝒆𝒑𝒉𝒚𝒓𝒂- 𝑌𝑎𝑛𝑔 𝑎𝑤𝑎𝑙𝑛𝑦𝑎 𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑚𝑝𝑎𝑟𝑘𝑎𝑛 𝑘𝑎𝑡𝑎 𝑐𝑖𝑛𝑡𝑎..𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑛𝑔𝑘𝑎𝑝𝑖 𝑘𝑒ℎ𝑖𝑑𝑢𝑝𝑎𝑛 𝑚𝑎...