Pagi itu, Misha berjalan seorang diri di kawasan sawah padi berdekatan kampungnya. Dia tenangkan fikiran sambil menikmati pemandangan hijau yang membentang luas di depan mata. Langit cerah, angin bertiup lembut sempurna untuk melepaskan beban perasaan.Namun, ketenangan Misha tak bertahan lama. Dari jauh, dia ternampak seorang makcik, Mak Som, yang berjalan menuju ke arahnya sambil tersenyum sinis. Misha dah dapat rasa apa yang bakal keluar dari mulut Mak Som, tapi dia tak ada tempat untuk lari.
"Eh, Misha! Jalan sorang je pagi ni?"
Misha Senyum kecil,cuba berlagak tenang.
"Haah, makcik. Saja ambil angin."
"Baguslah, bagus...Nak lupakan masalah lama tu, kan?"
Mak Som ketawa kecil, memandang Misha dengan pandangan sinis.
Hati Misha bergetar. Dia cuba kekal tenang, tapi perasaan pedih kembali mengusik.
"Ya, makcik. Apa yang dah berlalu, biarlah berlalu."
"Hmm, senang je kau cakap macam tu. Tapi semua orang kampung ni ingat lagi tau, malam kau dengan 'si dia' batal kahwin tu. Satu kampung kecoh! Kesian betul, dah cantik majlis, tiba-tiba..."
Misha telan air liur, menahan rasa sebak yang mula naik ke dada. Malam itu memang kenangan pahit yang cuba dia lupakan, tapi semakin dia cuba lupakan, semakin ramai pula yang mengungkit.
---
Misha berjalan perlahan di sepanjang sawah, sendirian dengan fikirannya. Ingatan malam pembatalan majlis masih segar di mindanya suasana majlis, pakaian pengantin, dan rasa hancur apabila segala-galanya dibatalkan.
Dia duduk di batas sawah, memandang langit sambil menahan perasaan
"Kenapa semua ini tetap jadi bayangan aku?"
---
Dalam diam, Misha keluarkan telefon dan mendail nombor Adrian. Tak lama kemudian, suara Adrian kedengaran di hujung talian.
Adrian: "Hey, Misha. Apa khabar? Kat kampung okay ke?"
Nada suara berat. "Biasa je. Ada je orang yang tak boleh biarkan benda lama berlalu."
Adrian: "Hm... mesti orang kampung mengata lagi, kan?"
Misha ketawa kecil, tapi nadanya pahit.
"Macam tahu-tahu je."
Adrian: "I don't have to be there to know. I can sense it, Misha. Kau okay ke?"
Misha diam sejenak, cuba menyerap kata-kata Adrian. Adrian tak tahu apa sebenarnya yang berlaku, tapi dia cukup peka dengan perasaan Misha.
Misha: "Kadang-kadang, aku rasa aku masih tersekat dengan kenangan lama."
Adrian:"Listen, Misha. Everyone has a past, but that doesn't mean we're stuck there. Kau ada kehidupan sendiri sekarang, and kau patut bebas."
YOU ARE READING
Hati Yang Kau Bawa {OG}
Romance"𝘓𝘰𝘷𝘦 𝘐𝘴 𝘗𝘰𝘪𝘴𝘰𝘯,𝘣𝘶𝘵 𝘪 𝘥𝘰𝘯'𝘵 𝘬𝘯𝘰𝘸 𝘩𝘰𝘸 𝘵𝘰 𝘤𝘶𝘳𝘦 𝘪𝘵" -𝑴𝒊𝒔𝒉𝒂 𝒁𝒆𝒑𝒉𝒚𝒓𝒂- 𝑌𝑎𝑛𝑔 𝑎𝑤𝑎𝑙𝑛𝑦𝑎 𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑚𝑝𝑎𝑟𝑘𝑎𝑛 𝑘𝑎𝑡𝑎 𝑐𝑖𝑛𝑡𝑎..𝑠𝑎𝑙𝑖𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑙𝑒𝑛𝑔𝑘𝑎𝑝𝑖 𝑘𝑒ℎ𝑖𝑑𝑢𝑝𝑎𝑛 𝑚𝑎...