"Bye, abang."
Rafael menutup pintu kereta Ford Mustang milik sugar daddy-nya itu. Dia melambai kepada lelaki itu. Tingkap kereta yang gelap itu diturunkan. Lelaki itu membalas kembali lambaian Rafael.
"Thanks, Rafa. For today. Love you." Ucap lelaki itu dengan kata-kata manis seperti kebiasaannya. Rafael cuma tersenyum dan tak membalas ucapan cinta lelaki tua itu.
Melihatkan ramai jiran-jiran yang mula memandang ke arah mereka, Rafael segera mendesak lelaki tersebut untuk beredar. Kereta Ford Mustang milik lelaki itu menculik perhatian mereka semua. Apatah lagi pemilik kereta itu sendiri. Pastilah kaya orangnya.
Rafael mula mendengar bisik-bisik suara. Tapi itu bukan sesuatu yang baru buat remaja berusia 14 tahun itu. Mereka semua sudah tahu akan pekerjaannya. Pun begitu, mereka tak boleh nak buat apa. Bukan mereka yang bayar hutang arwah ibu dan ayahnya pada ah long. Bukan mereka yang perlu membiaya dan menjaga adik-adik sepupunya yang dijaga oleh Maksunya yang lumpuh. Ya, Rafael sendiri dan sendiri dia mencari wang untuk mereka sekeluarga teruskan hidup. Peduli apa dia sumber itu haram atau halal. Asalkan duit.
"Assalamualaikum." Rafael menjejakkan kaki ke dalam rumah. Tiada balasan. Dia menjenguk ke sana dan ke mari. Kosong.
Rafael tutup pintu dari dalam dan bergerak ke bilik Maksu. Biasanya mereka semua akan berkumpul di situ untuk menemani Maksu.
"Assalamualaikum." Tegur Rafael.
Maksu dan adik-adik sepupunya yang Rafael dah anggap macam adik kandung sendiri, menoleh ke arahnya.
"Eh.. abang, tak perasan pun abang masuk." Ujar Zayed, anak sulung Maksu yang berusia 12 tahun. Dia sedang mengesat dahi maknya yang panas. Maknya itu sering dilanda sakit sejak dua menjak ini.
"Wa.. alaikummusalam." Dalam sakitnya, Maksu tetap menyahut salam yang diberi.
"Waalaikummusalam, abang." Kali ni Yuni, anak bongsu Maksu pula bersuara. Yuni berusia 8 tahun. Zayed dan Yuni dua beradik saja dan mereka dua sudah Rafael anggap macam saudara kandung sendiri. Sejak Maksu lumpuh, Rafael lah yang menjaga mereka berdua.
"Ish, Ayed ni. Kalau perompak curi masuk macam mana? Bolehnya dia tak perasan." Ujar Rafael, sedikit memarahi Zayed.
Zayed tergelak kecil. Dia tersengih-sengih. Tangannya menggaru kepala yang tidak gatal.
Rafael tergeleng dengan sifat Zayed yang acuh tak acuh itu.
"Macam mana kerja, bang?" Soal Zayed. Dia mengangkat keningnya. Hanya Rafael nampak wajah yang Zayed buat ketika menyoal soalan tersebut. Rafael faham akan signal yang Zayed berikan. Mereka mahu menipu Maksu.
"Kerja okay je. Tapi penat sikit lah." Ujar Rafael.
"Oooo.." Balas Zayed.
Sebenarnya, hanya Zayed yang tahu 'kerja' yang Rafael lakukan. Manakala Maksu pula tidak tahu menahu apa-apa. Yuni pula masih kecil dan naif.
Zayed mengenyitkan mata pada Rafael tanpa disedari oleh Maksu dan Yuni. Dia tanya begitu supaya maknya tak tanya hal tersebut pada Rafael. Zayed tahu abangnya itu tak suka menipu pada mak mereka.
'Thanks, Ayed.' Getus hati kecil Rafael. Dia memberikan sebuah senyuman pada Zayed.
"Abang ada beli makanan untuk Yuni dengan Ayed. Ayed pergilah teman Yuni. Salin makanan dan lauk tu. Abang nak cakap dengan mak kejap." Ujar Rafael.
Zayed mengangguk dengan arahan yang diberi.
"Jom, Yuni." Zayed memimpin tangan Yuni dan membawa gadis cilik itu keluar daripada bilik. Dia menoleh kepada abangnya itu sejenak. Mereka saling berbalas anggukan. Tak lama. Lepas itu, Zayed terus membawa Yuni keluar daripada bilik dan menutup pintu.
"Mak macam mana? Demam dah baik sikit tak?" Soal Rafael, prihatin. Dia menyentuh dahi Maksunya. Merasa haba badan Maksunya. Masih panas.
"Macam ni jelah mak, Rafa. Sakit-sakit lagi. Dah tua. Menyusahkan anak-anak je." Ujar Maksu.
"Makkkk... Janganlah cakap macam tu.." Meleret suara Rafael apabila mendengar ayat-ayat yang menyedihkan daripada maknya itu. Rafael memicit-micit perlahan lengan maknya itu.
"Apa? Betul apa Mak cakap ni.. Mak dah tua. Dah tak lama dah. Daripada membebankan Rafa baik Mak--"
Rafael pantas memotong kata-kata Maksunya itu.
"Mak! Rafa tak sukalah Mak cakap macam ni." Tegas kali ini nada Rafael. Membuatkan Maksunya itu terdiam. Wanita berumur lewat itu tahu akan sikap Rafael. Pendirian anak muda itu kuat. Seorang yang nekad dan tekad.
"Dah lah, mak. Rafa tak rasa pun terbeban ke apa. Rafa kerja pun seronok je fikir nak beli apa untuk mak, adik-adik." Ujar Rafael. Sedikit menipu.
"Rafa kerja apa sebenarnya?"
Soalan Maksu membisukan Rafael. Serta-merta. Suasana jadi hening.
"Sampai boleh bayar yuran sekolah, baju sekolah dan buku-buku sekolah. Bukan untuk kamu je, untuk adik-adik kamu sekali." Ujar Maksu lagi.
Rafael membuang pandang ke luar tingkap. Dia tak mahu Maksu tahu perihal sebenar. Semua itu dibayar oleh lelaki tua kaya yang dilayannya itu. Ya, lelaki tua itu terlibat dalam hidupnya. Sebab itu Rafael tak boleh menolak dan menjauhi lelaki tersebut. Lagipun, lelaki tua itu baik terhadapnya tanpa meminta balasan lain selain seks. Itu pun, Rafael masih menolak daripada lubang punggungnya ditusuk. Sebab tu agaknya lelaki tu tak mahu membayar hutang-piutang arwah ibu dan ayahnya yang dah berlipat kali ganda.
"Abang... Air panas dah siap. Pergilah mandi." Laungan Zayed menyelamatkan keadaan.
"Mak, Rafa mandi dulu ye. Nanti sejuk pula air tu." Ujar Rafael. Dia pantas berdiri dan berjalan hendak keluar daripada bilik.
Maksu tergeleng kepala. Naluri tuanya dapat merasakan remaja 14 tahun itu ada menyembunyikan sesuatu daripadanya. Dia hanya melihat kepergian Rafael dengan pandangan.
Di luar bilik, Rafael mengusap kepala Zayed. Duit rasuah diberikan pada budak lelaki tersebut. Sebenarnya Zayed tak ada pun masak air panas untuk mandiannya. Itu semua cuma satu helah untuk Rafael larikan diri je. Mereka dah selalu buat macam tu.
"Yuni mana?" Soal Rafael. Melihat kelibat Yuni.
"Kat dapur. Tengah makan." Ujar Zayed.
Rafael teranguk-anguk.
"Dah. Abang mandi dulu. Kau pergi teman dia makan. Jap gi abang siap mandi, kita makan sama." Ujar Rafael.
"Okay."
YOU ARE READING
Separuh Aku
RomanceKadang aku rasa kosong. Macam badan aku ni berlohong walaupun tak secara zahirnya. Aku rasa hidup ni tak lengkap. Macam ada sesuatu yang hilang. Pernah tak kau rasa benda yang sama? Aku masih mencari-cari sesuatu itu. Apakah ia hilang atau masih dal...