.2.

59 7 1
                                    

' Cuba rasa perit lukaku

Selalu ingin kau tahu

Andai terpisah jasad dari nyawaku

Ku tetap setia untukmu selamanya '

Terkumat-kamit mulut Rafael menyanyikan bait-bait lirik lagu Puas dendangan Amir Masdi itu. Sambil itu, tangannya lincah bergerak - menyiapkan sarapan untuk adik-adiknya ke sekolah. Sekaligus, dia turut menyediakan bekal makanan. Walaupun dia ada juga bagi duit belanja pada mereka berdua. Seawal jam 4 pagi lagi Rafael dah bangun untuk melakukan rutin tersebut.

Hari ini merupakan hari pertama persekolahan untuk tahun ini. Untungnya, Zayed dan Yuni sekolah di tempat yang sama dan sekolah mereka bersebelahan dengan sekolah Rafael sendiri. Mereka selalunya akan berjalan kaki bertiga menuju ke sekolah memandangkan jarak antara rumah mereka dan sekolah tidaklah begitu jauh. Tapi kadang-kadang..

"Amboi, sedapnya suara.."

Tiba-tiba, nyanyiannya dipuji. Rafael menoleh. Zayed sedang menuju ke arahnya dengan tangannya yang menggosok-gosok mata.

"Eh mimpi apa Ayed bangun awal ni?" Soal Rafael sedikit pelik. Jarang sebenarnya untuk melihat budak kecil tu bangun awal. Bahkan kalau nak dibandingkan antara Yuni dan Zayed, Zayed paling lewat bangunnya.

Zayed tersengih dengan soalan abangnya yang bersifat sindiran itu.

"Terbangun. Mungkin sebab semalam tidur awal sangat." Jawab Zayed. Tangannya mencapai sekeping roti telur yang baru siap digoreng Rafael tadi.

"Panas tu.." Tegur Rafael. Namun Zayed tak mengendahkannya. Dia terus mengambil roti telur tersebut dan memasukkannya ke dalam mulut. Rafael tergeleng kepala melihat perlakuan adiknya itu. Zayed memang lut panas.

"Erm.. sedap." Puji Zayed. Dia menghabiskan cebisan roti telur yang dimakannnya itu.

"Kau ni, Yed. Tak basuh tangan, tak basuh muka.. terus makan. Apa punya perangai lah ni. Mak tak ajar, aku pun tak ajar." Kutuk Rafael.

Zayed tersenyum.

"Lapar..." Zayed mengusap perutnya. Menandakan dia lapar.

"Ha.. kalau macam tu, kau tolong aku siapkan bekal ni." Ujar Rafael. Dia menyerahkan 3 bekas makanan kepada Zayed.

"Abang.. harini orang tua tu tak amik kita ke?" Soal Zayed.

Rafael tersentak. Kepala Zayed pantas disekeh.

"Adoi.."

"Panggil dia, pak cik. Berapa kali aku nak tegur?" Ujar Rafael.

"Bukan 'abang' ?" Zayed menyakat Rafael. Dia tahu Rafael tak suka panggil lelaki tua kaya itu dengan panggilan 'abang'. Tapi disebabkan nak menjaga hati, Rafael turutkan juga permintaan orang tua itu.

"Kau ni kalau tak penumbuk, makan kaki kang." Gertak Rafael. Tapi dia berkata begitu dengan nada gurauan. Dia dan Zayed memang selalu bergurau kasar kalau mereka berduaan saja.

"Meh ar.." Cabar Zayed pula. Dia terus menggayakan diri seperti ahli tinju.

Rafael tergelak.

"Beria lah kau ni Yed. Dah.. pergi buat apa aku suruh. Lepas tu kejut adik. Mandi. Pakai baju sekolah." Rafael kembali serius.

Zayed mengangguk akan arahan tersebut.

"Jadual buku dah susun? Aku dah suruh buat semalam tau. "

"Dah. Aku tak nak kena bebel." Ujar Zayed pula. Tak larat telinga dia nak dengar Rafael membebel setiap kali dia terlupa nak susun jadual buku. Kalau setiap hari dia lupa, setiap hari lah Rafael akan membebel.

Separuh AkuWhere stories live. Discover now