"Rafa okay?" Soal Ismail.
Dia dan Rafael sedang berbaring di atas katil tanpa berbaju. Berpelukan. Dalam posisi hendak bercium. Namun, mereka masih belum memulakan aktiviti mereka. Ismail dapat merasakan ketidakfokusan Rafael. Tak seperti biasa, fikiran Rafael pada hari ini tiada dengannya.
"Okay je. Kenapa?" Soal Rafael. Pelik.
"You look bothered." Ujar Ismail.
Rafael hanya diam. Benar. Dia punya masalah sendiri. Tapi Ismail bukanlah orang yang tepat untuk dia ceritakan hal tersebut. Walaupun lelaki tua itu dah banyak membantunya.
"Teringat kerja sekolah yang tak siap je." Rafael memberi alasan tipu. Tapi memang benar, ada sedikit kerja sekolah yang dia masih belum siapkan.
Ismail terdiam. Macam mana Rafael nak buat kerja sekolah kalau cuti hujung minggunya diluangkan dengan Ismail sahaja.
"First week of school pun dah ada kerja sekolah ke?" Soal Ismail.
Rafael mengangguk. Tak banyak pun sebenarnya. Senang pula tu. Tapi dia nak nampakkan yang dia tengah fikirkan pasal hal tersebut.
Ismail memandang wajah Rafael. Anak mata remaja tersebut direnung. Handsome. Hatinya sedikit berbunga memikirkan Rafael merupakan kepunyaannya. Tapi Ismail dapat rasakan yang anak muda itu masih tak memberitahu apa yang membebani fikirannya.
"Well, since Rafa terganggu pasal tu.. hari ni kita cuti lah." Ujar Ismail.
Rafael tersentak. Mereka tak perlu buat seks? Tapi kalau tak buat, tak dapat duit lah dan Rafael.. sangat perlukan duit pada ketika ini.
Fikiran Rafael terus melayang. Kembali teringat pada hari Isnin, pada hari pertama persekolahan. Selepas dia balik sekolah.
- §@ -
"Ayed, Yuni.. macam mana first day sekolah?" Soal Rafael. Mereka pada ketika itu sedang berjalan kaki balik ke rumah. Meskipun Zayed dan Yuni terpaksa tunggu di sekolah lama sedikit kerana waktu balik Rafael yang agak lambat berbanding mereka, namun itu tak menjadi masalah.
"Yuni okay je.. besttt... Banyak kawan baru.." Ujar Yuni. Dia tersenyum-senyum. Dia berjalan di antara Zayed dan Rafael. Tangan kedua-dua mereka memegang tangannya. Yuni paling suka akan hal tersebut.
Rafael tersenyum mendengar celoteh Yuni. Gadis cilik tersebut terus menceritakan hal persekolahan pada mereka. Dalam pada itu, mata Rafael sempat melirik ke wajah Zayed. Wajah anak muda berusia 12 tahun itu tampak muram. Zayed menunduk ke bawah. Jarang sebenarnya untuk melihat Zahyed sedemikian rupa.
"Ayed? Macam mana? Ada yang tak okay ke?" Soal Rafael. Dia memotong Yuni yang sedang bercerita. Yuni terdiam sebentar. Gadis cilik itu turut melihat ke arah abang kandungnya yang satu itu. Setelah ditegur barulah Zayed mengangkat wajahnya.
"Ha?" Zayed sedikit terpinga.
"Ayed okay je.." Ujar Zahyed.
Kening Rafael bertaut. Wajah sedikit pelik. Dia dapat mengesan perubahan pada Zayed. Selalunya adik lelakinya yang satu itu juga sama rancak nadanya bercerita dengan Yuni. Kadang-kadang sampai bertekak siapa yang nak bercerita. Namun hari ini Zayed agak lain.
Rafael membuat keputusan untuk menyoal hal itu nanti.
"Kalau Ayed cakap okay, takpelah. Kalau ada masalah, bagitahu abang." Ujar Rafael.
YOU ARE READING
Separuh Aku
RomanceKadang aku rasa kosong. Macam badan aku ni berlohong walaupun tak secara zahirnya. Aku rasa hidup ni tak lengkap. Macam ada sesuatu yang hilang. Pernah tak kau rasa benda yang sama? Aku masih mencari-cari sesuatu itu. Apakah ia hilang atau masih dal...