Rumi merasakan desakan yang berat ketika dia membawa kucing yang cedera itu melalui malam. Jalan-jalan di kota yang biasanya sibuk kini sunyi, hanya sesekali pejalan kaki atau kereta melintasi. Dia berjalan cepat, fikirannya berkecamuk dengan kebimbangan terhadap makhluk yang ada dalam pelukannya. Klinik veterinar terdekat hanya beberapa blok lagi, dan dia berharap mereka masih buka.
Klinik itu adalah bangunan kecil yang tidak mencolok, terletak di antara sebuah kedai roti dan sebuah kedai buku. Tanda di atas pintu tertulis "Klinik Veterinar City Paws," dan lampu masih menyala di dalam. Rumi bergegas menaiki tangga dan membuka pintu dengan bahunya, loceng di atasnya berdering lembut.
Seorang penyambut tetamu melihat dari balik meja, matanya membesar ketika melihat Rumi dan kucing yang cedera itu. "Ya ampun, apa yang terjadi?" dia bertanya, bangun dari kerusinya.
Rumi dengan cepat menjelaskan situasinya, suaranya penuh dengan desakan. "Saya jumpa kucing ini di lorong. Dia cedera teruk. Tolong, bolehkah kamu bantu dia?"
Penyambut tetamu itu mengangguk dan memanggil doktor haiwan, yang muncul dari bilik belakang beberapa saat kemudian. Dr. Nguyen, seorang wanita pertengahan usia dengan mata yang baik dan sikap tenang, mengambil kucing itu dari pelukan Rumi dan memeriksanya dengan tangan yang cekap.
"Kami akan menjaga dia dengan baik," Dr. Nguyen meyakinkan Rumi. "Dia kelihatan telah melalui banyak perkara, tetapi kami akan lakukan segala yang kami boleh untuk membantu dia."
Rumi mengangguk, hatinya masih berdebar. Dia melihat ketika doktor haiwan dan pembantunya membawa kucing itu ke bilik pemeriksaan, meninggalkan dia sendirian di ruang menunggu. Dia tenggelam ke dalam kerusi, fikirannya berputar dengan kebimbangan dan rasa ingin tahu tentang kucing yang aneh itu.
Setelah apa yang terasa seperti satu keabadian, Dr. Nguyen kembali, mengelap tangannya pada tuala. "Kucing itu stabil buat masa ini," katanya. "Kami telah menetapkan kakinya dan memberinya ubat penahan sakit. Dia perlu tinggal di sini selama beberapa hari supaya kami dapat memantau keadaannya."
Rasa lega melanda Rumi, dan dia menghela nafas yang tidak disedarinya dia tahan. "Terima kasih banyak," katanya. "Saya sangat risau tentang dia."
Dr. Nguyen tersenyum hangat. "Jelas sekali kamu sangat mengambil berat tentang haiwan. Kamu boleh melawat dia semasa waktu melawat kami. Kami akan memberi tahu perkembangan keadaannya kepada kamu."
Rumi mengangguk, berterima kasih atas kebaikan doktor haiwan itu. Dia meninggalkan klinik dengan hati yang berat, berharap kucing itu akan pulih dengan cepat. Sambil berjalan pulang, peristiwa malam itu berputar dalam fikirannya. Ada sesuatu yang luar biasa tentang kucing itu, sesuatu yang dia tidak dapat jelaskan.
Beberapa hari berikutnya berlalu dengan kabur kerana kerja dan kebimbangan. Rumi melawat klinik setiap kali dia boleh, memeriksa perkembangan kucing itu dan membawakan dia makanan ringan dan mainan. Setiap kali dia melihatnya, kucing itu kelihatan semakin baik, dan dia merasakan ikatan yang semakin kuat dengan makhluk misteri itu.
Pada hari kelima, Dr. Nguyen menelefon Rumi dengan berita baik. "Kucing itu sudah bersedia untuk pulang," katanya. "Dia telah membuat pemulihan yang luar biasa, terima kasih kepada penjagaan dan perhatian kamu."
Hati Rumi membengkak dengan lega dan kegembiraan. Dia bergegas ke klinik, tidak sabar untuk membawa kucing itu pulang. Apabila dia tiba, Dr. Nguyen menyerahkan sebuah pembawa dengan kucing di dalamnya. "Dia masih agak lemah, jadi pastikan dia banyak berehat," nasihat doktor haiwan itu.
Rumi mengucapkan terima kasih kepada Dr. Nguyen dan dengan hati-hati membawa kucing itu kembali ke apartmennya. Setelah di dalam, dia meletakkan pembawa itu dan membuka pintunya, memerhatikan ketika kucing itu melangkah keluar dengan berhati-hati. Dia melihat sekeliling bilik dengan mata yang besar dan ingin tahu sebelum bersandar di atas kusyen lembut yang Rumi sediakan untuknya.
"Kamu sudah melalui banyak perkara, sayang," bisik Rumi, berlutut di sebelahnya. "Tetapi kamu selamat sekarang."
Mata kucing yang berwarna ambar bertemu pandangannya, dan untuk seketika, Rumi merasakan satu hubungan yang aneh, seolah-olah makhluk itu memahami kata-katanya. Dia menghulurkan tangan untuk mengusap bulunya dengan lembut, dan kucing itu bersandar pada sentuhannya, mengeluarkan dengkuran lembut.
Hari-hari berlalu, Rumi dan kucing itu menyesuaikan diri dengan rutin yang selesa. Dia menamakannya Felix, dan dia dengan cepat menjadi teman yang sangat dihargai. Tetapi walaupun dia menjaga Felix, Rumi tidak dapat menghilangkan perasaan bahawa ada sesuatu yang luar biasa tentang Felix.
Vernon, kini pulih sepenuhnya, mula cuba berkomunikasi dengan Rumi. Usaha pertamanya halus: pandangan yang luar biasa, ekspresi cerdas dalam matanya, atau tapak kakinya yang mengetuk tangannya seolah-olah cuba menyampaikan sesuatu yang penting. Rumi menganggap tingkah laku ini sebagai keunikan kucing yang luar biasa pintar.
Suatu malam, ketika Rumi sedang membaca di sofa, Vernon melompat ke atas meja dan menggesek buku itu. Rumi mengeluh dan memindahkannya ke tepi. "Felix, kamu berkelakuan nakal," katanya, tidak menyedari kepentingan tindakan itu. Vernon mengeong dengan kecewa, berharap dia boleh mencari cara untuk membuatnya faham.
Walaupun dengan cubaan berulang kali, Rumi tetap ragu-ragu. Setiap kali Vernon cuba berkomunikasi dengan lebih langsung, seperti menjatuhkan objek tertentu atau membawanya ke tempat tertentu di apartmen, dia akan ketawa atau memarahinya dengan lembut sebagai "kucing gila" atau "kucing menakutkan." Vernon semakin kecewa, tetapi dia tidak boleh berputus asa. Dia memerlukan Rumi untuk mempercayai keajaiban yang mengikat mereka bersama.
Ketegangan semakin meningkat di antara mereka ketika Vernon berusaha untuk menembusi keraguan Rumi. Latar belakangnya sebagai penukar bentuk dari dunia lain terasa berat padanya. Dia ingat kepentingan ikatan tali merah, satu hubungan magis yang kuat yang boleh mengubah takdir. Di tanah airnya, ikatan seperti itu jarang berlaku dan membawa kepentingan yang besar. Tali yang terikat padanya kini menghubungkannya dengan Rumi, dan untuk memutuskannya memerlukan kepercayaan dan kerjasama Rumi.
Suatu malam, Vernon duduk di jendela, memandang keluar ke cahaya kota dengan perasaan kerinduan yang mendalam. Dia tahu dia perlu membuat cubaan yang lebih langsung untuk berkomunikasi dengan Rumi. Dia melompat ke atas meja kopi, menjatuhkan setumpuk buku dalam prosesnya. Rumi bergegas masuk, wajahnya bercampur dengan kebimbangan dan kekecewaan.
"Felix, apa yang berlaku dengan kamu?" dia memarahi, mengangkat buku-buku itu.
Vernon, dalam saat keputusasaan, menghulurkan tangan dan menyentuh tangan Rumi dengan tapak kakinya, satu percikan tenaga melewati mereka. Rumi membeku, merasakan sensasi yang aneh. Dia melihat ke dalam mata Vernon dan melihat sesuatu yang belum pernah dilihatnya sebelum ini: satu kecerdasan mendalam dan satu permintaan untuk pemahaman.
"Baiklah, Felix," kata Rumi dengan lembut, duduk di lantai di hadapannya. "Tunjukkan kepada saya apa yang kamu cuba katakan."
Vernon mengeong lembut dan kemudian, dengan usaha yang terkonsentrasi, menggunakan tapak kakinya untuk mengetuk pola di lantai—satu siri gerakan yang kelihatan sengaja dan bertujuan. Rumi memerhati, dahinya berkerut ketika dia cuba memahami maksud di sebalik tindakan Felix.
Sambil dia memerhati, dia mula melihat satu pola: Vernon sedang melukis bentuk, hampir seperti huruf atau simbol. Keraguan Rumi berkurang ketika dia mempertimbangkan kemungkinan bahawa Felix, kucingnya, sedang cuba menyampaikan sesuatu yang lebih mendalam. Dia mengambil sehelai kertas dan mula menyalin bentuk yang dilukis oleh Felix, hatinya berdebar dengan jangkaan dan kebingungan.
Rumi merenung kertas itu, campuran frustrasi dan rasa ingin tahu dalam matanya. "Felix, saya tidak faham," dia berbisik, merasakan tekanan dari yang tidak diketahui menekannya. "Apa yang kamu cuba sampaikan?"
Vernon menghela nafas lembut dan meletakkan tapak kakinya pada tangan Rumi sekali lagi, satu isyarat hubungan dan harapan. Dia tahu dia tidak boleh mendedahkan segala-galanya lagi
, tetapi dia berharap bahawa dengan masa, Rumi akan memahami ikatan yang mereka kongsi dan kepentingan tali merah yang mengikat takdir mereka bersama.
YOU ARE READING
The Red String : It is a connection we can't explain ( Malay Version )
Fiction généraleRumi, seorang jurusolek terkenal yang diakui atas bakat luar biasanya, mendapati hidupnya berubah secara drastik apabila dia menyelamatkan Vernon, makhluk yang boleh berubah bentuk dari alam lain, daripada serangan kejam. Tindakan ini secara tidak d...