Cahaya pagi menembusi tingkap studio Rumi, memancarkan sinar hangat ke atas bandar yang sibuk di luar. Ketika Rumi bersiap untuk hari kerja yang mencabar, fikirannya terfikir tentang perbincangan mereka baru-baru ini dan implikasi situasi mereka. Ikatan magis dengan Vernon bukan sekadar kehairanan—ia adalah isu yang penting dan mendesak.
Apabila Rumi muncul dari bilik tidur, dia perasan Vernon duduk di sofa, membalikkan beberapa buku tentang ilmu magis. Dahi Vernon berkerut dalam tumpuan, tetapi ada udara ketegangan di sekelilingnya. Dia tidak dapat mengabaikan hakikat bahawa Vernon telah tiada malam sebelumnya.
"Hey, Vernon," katanya, cuba untuk bersikap biasa walaupun dengan rasa ingin tahu. "Ke mana kamu pergi malam tadi? Aku tidak nampak kamu ketika aku pulang."
Vernon memandang ke atas, ekspresinya berubah dari tumpuan kepada sedikit rasa bersalah. "Aku... perlukan masa untuk berfikir. Aku pergi berjalan-jalan di bandar. Ia agak mengganggu."
Rumi melirik sekeliling apartmen, akhirnya menumpukan pandangannya pada Vernon. "Kamu tidak perlu menghilang begitu," katanya, suaranya penuh dengan keprihatinan. "Aku risau tentang kamu. Bagaimana jika sesuatu berlaku pada kamu semasa kamu keluar?"
Bahunya Vernon sedikit mengendur mendengar keprihatinan tulusnya, walaupun dia masih kelihatan ragu-ragu. "Kenapa kamu peduli?" tanya Vernon, dengan nada sedikit defensif. "Bukankah aku bukan sebahagian dari duniamu? Aku cuma perlukan ruang untuk menjernihkan fikiran. Dan bukankah kamu kata kamu tidak mahu aku mengikutimu ke mana-mana?"
Dahi Rumi berkerut, tetapi dia mengekalkan nada suaranya yang tenang. "Kerana kita terhubung. Sama ada kamu suka atau tidak, kita berada dalam situasi ini bersama-sama. Penting untuk kita berhubung dan menjaga keselamatan masing-masing."
Mata Vernon berkilau dengan campuran rasa frustrasi dan sesuatu yang lebih lembut. "Huh, kamu bukan bos aku. Aku akan buat apa yang aku perlu buat, tetapi jangan harap aku akan patuh tanpa soal."
Rumi mengangguk, menerima persetujuan enggan Vernon. "Baiklah." Dia berpaling dan menuju ke bilik tidur, bersiap untuk kerja.
Setelah dia siap, Rumi mengambil begnya dan menuju ke pintu. Vernon, masih duduk di sofa, memerhatikan dengan campuran rasa enggan dan tekad. Dia tahu tindakannya menyebabkan ketegangan, tetapi dia juga memahami kepentingan perkongsian mereka. Ketika Rumi keluar, Vernon dengan senyap bertukar menjadi bentuk kucingnya yang anggun dan mengikuti dari jarak yang disembunyikan, menyelinap melalui orang ramai dengan mudah.
Ketika Rumi berjalan ke tempat kerja, fikirannya berputar dengan rasa bimbang dan frustrasi. Hari yang akan datang pasti sibuk, tetapi isu ikatannya dengan Vernon menambah lapisan kompleksiti tambahan. Garis pandang bandar kelihatan sama ada biasa atau asing, sentiasa mengingatkannya tentang dunia magik yang kini menjadi bahagiannya.
Di studio, bunyi aktiviti menjadi gangguan yang dialu-alukan dari fikirannya. Rumi membenamkan dirinya dalam kerja, dengan mahir mengaplikasikan solek kepada pelanggan dan menguruskan panggilan telefon serta e-mel. Suasana sibuk, dengan campuran bual bicara dan ketawa sekali-sekala, membantu mengalihkan fikirannya dari masalahnya.
Mia, teman dan rakan sekerjanya, memerhatikan Rumi dengan teliti ketika dia bekerja. Walaupun sikap profesional Rumi, Mia perasan garis-garis kebimbangan yang halus di wajahnya. Ketika Rumi menyiapkan sentuhan akhir pada penampilan pelanggan, Mia mendekat dan berbisik, "Hey, Rumi, kamu okay? Kamu nampak agak pelik hari ini. Ada masalah dengan seseorang, atau ada sesuatu yang berlaku?"
Mia memandang dengan sedikit rasa ingin tahu. "Atau... adakah kamu bergaduh dengan teman lelaki kamu?" tanya Mia, dengan nada bergurau.
Rumi memaksa senyuman letih, walaupun fikirannya masih terumbang-ambing oleh kejadian terbaru. "Teman lelaki? Aku tidak ada teman lelaki," katanya, dengan nada sedikit keliru dan malu. Dia melirik sekeliling, separuh mengharapkan untuk melihat Vernon dalam bentuk kucingnya bersembunyi di suatu tempat. "Lebih kepada kucing, sebenarnya." Dia mengatakannya dengan sengaja, mengetahui Vernon mungkin berdekatan, berharap untuk mengejutkannya.
Vernon, memerhatikan dari jarak yang tidak ketara sebagai kucing hitam yang anggun, menggerakkan telinganya ketika mendengar perkataan "teman lelaki." Dia bersembunyi di belakang tumpukan majalah di kaunter berdekatan, matanya yang tajam tertumpu pada Rumi. Secebis keseronokan melintasi wajah kucingnya. Jadi, beginilah adanya. Dia bercakap tentang aku seperti itu, ya? Dia tidak memahami konteks penuh, tetapi dia merasakan kesal bercampur dengan rasa ingin tahu. Walaupun frustrasinya, dia merasa kepuasan yang pelik bahawa Rumi memberi perhatian kepada kehadirannya, walaupun hanya dalam bentuk kucing.
Mia kelihatan bingung tetapi mengangkat bahu. "Oh, maaf. Mungkin aku salah faham sesuatu. Hanya ingin memastikan semuanya okay."
Rumi memaksa senyuman kecil yang penuh penghargaan. "Terima kasih, Mia. Aku akan ingat itu. Sekarang, aku cuma perlu fokus pada kerja."
Ketika Rumi berpaling semula kepada tugasnya, Vernon bersembunyi lebih jauh ke dalam bayang-bayang, fikirannya berlumba-lumba dengan pemikiran tentang hubungan mereka yang rumit. Dia tahu bahawa jika mereka akan mengharungi jalan baru dan mencabar ini bersama, mereka perlu mencari cara untuk berkomunikasi dengan lebih berkesan—sama ada melalui sihir atau pemahaman yang sederhana. Kesedaran bahawa Rumi mengakui kehadirannya, walaupun secara tidak langsung, mengganggu sesuatu di dalam dirinya. Walaupun sikap defensifnya, dia tidak dapat menafikan hubungan yang semakin mendalam antara mereka, walaupun kompleks dan membingungkan.
YOU ARE READING
The Red String : It is a connection we can't explain ( Malay Version )
Ficción GeneralRumi, seorang jurusolek terkenal yang diakui atas bakat luar biasanya, mendapati hidupnya berubah secara drastik apabila dia menyelamatkan Vernon, makhluk yang boleh berubah bentuk dari alam lain, daripada serangan kejam. Tindakan ini secara tidak d...