Kehumuman malam kota menjadi latar belakang yang menenangkan ketika Rumi memulakan rutin malamnya. Setelah pertukaran ringan dengan Vernon, suasana di apartmen terasa lebih tenang, hampir menyenangkan. Dia menghela nafas ketika membersihkan selepas makan malam ringkas mereka, ketegangan dari hari itu perlahan-lahan hilang. Vernon mengejutkannya dengan kemampuannya memasak hidangan yang agak sedap, walaupun hanya pasta sederhana. Namun, bukan hanya makanan; detik-detik yang dikongsi itu telah meringankan suasana hatinya.
Ketika dia mengelap meja, Vernon bersantai di meja dapur, memerhatikannya dengan ekspresi yang tidak dapat dibaca. Dia kelihatan lebih tenang sekarang, sikap cerianya digantikan dengan sesuatu yang lebih mendalam. Rumi dapat merasakan ada sesuatu di fikirannya, sesuatu yang belum bersedia untuk dikongsikan.
Kesunyian antara mereka meleret, bukan tidak selesa tetapi tebal dengan pemikiran yang tidak terucap. Akhirnya, Vernon memecah keheningan.
"Rumi, adakah kamu pernah memikirkan masa depan? Maksud saya, benar-benar memikirkan tentang apa yang akan berlaku dengan kita?"
Rumi terhenti, memandang ke arahnya. Soalannya mengejutkannya, tetapi dia dapat melihat keseriusan di matanya. "Tentu saja, saya fikirkan," jawabnya, meletakkan tuala pinggan. "Sebenarnya, saya banyak memikirkannya. Tapi dengan segala yang berlaku, sukar untuk meramalkan apa-apa."
Vernon mengangguk perlahan, pandangannya jauh. "Saya juga telah memikirkannya. Ikatan antara kita... ia bukan sesuatu yang boleh diabaikan begitu saja. Saya masih cuba memahami apa maksudnya dan apa yang perlu kita lakukan mengenainya."
Rumi bersandar di meja, melipat tangan. "Ia memang rumit, itu sudah pasti. Tapi saya rasa kita perlu mencari penyelesaian bersama, satu langkah pada satu masa."
Mata Vernon bertemu dengan matanya, dan untuk seketika, udara antara mereka seolah-olah bergetar dengan pemahaman yang tidak terucap. Ada intensiti dalam pandangannya yang membuatkan hatinya berdegup kencang, pengingat bahawa hubungan mereka lebih dari sekadar ikatan magis—ia semakin menjadi sesuatu yang lebih mendalam, sesuatu yang menakutkan sepertimana ia memikatnya.
Sebelum salah seorang daripada mereka sempat berkata lebih lanjut, bunyi bising yang kuat bergema dari koridor di luar apartmen mereka. Telinga Rumi menangkap bunyi itu, dan dia bertukar pandangan cepat dengan Vernon. Bunyi itu kuat, menuntut, dan ia segera membuatkan dia berasa cemas.
"Kamu dengar itu?" Rumi berbisik, bergerak ke arah pintu.
Vernon mengangguk, sudah berdiri tegak, posturnya berjaga. "Jangan jauh daripada saya," bisiknya, nada suaranya melindungi.
Hati Rumi berdegup kencang ketika dia mengikuti Vernon ke arah pintu, fikirannya berpusing dengan kemungkinan. Dia tidak dapat menghilangkan perasaan bahawa sesuatu yang tidak kena sedang berlaku, bahawa malam yang tenang ini bakal dipecahkan dengan kemasukan yang tidak diundang.
Vernon menggapai tombol pintu, berhenti seketika ketika dia mendengar dengan teliti. Apabila dia akhirnya membuka pintu, koridor itu kosong, disinari dengan cahaya samar lampu overhead. Tetapi ada keheningan yang tidak menyenangkan di udara, seolah-olah bangunan itu sedang menahan nafas.
"Pelik," mutter Vernon, melangkah keluar ke dalam koridor untuk melihat dengan lebih dekat. Rumi mengikutinya, matanya memerhatikan bayang-bayang untuk sebarang tanda pergerakan.
Ketika mereka hampir kembali ke dalam apartmen, suara lembut, hampir etereal, melayang melalui udara. "Kamu tidak boleh bersembunyi selamanya, Vernon. Bayang-bayang tahu namamu."
Rumi membeku, nafasnya tersekat di kerongkong. Dia melirik ke arah Vernon, wajahnya telah menjadi pucat, keyakinannya yang biasa digantikan dengan kegelisahan. Sesiapa atau apa sahaja yang telah berbicara itu tidak jauh, dan jelas bahawa mereka tidak berada di sini secara kebetulan.
Tangan Vernon mengepal menjadi penumbuk ketika dia mencari di koridor yang gelap. "Siapa di sana? Tunjukkan diri kamu!" dia menuntut, suaranya bergema di dinding.
Tetapi suara itu tidak menjawab. Sebaliknya, ia memudar, meninggalkan keheningan yang menakutkan yang seolah-olah meresap ke dalam tulang mereka.
Rumi merasakan getaran meremang di tulangnya ketika dia menggenggam lengan Vernon. "Apa itu? Siapa yang tahu namamu?"
Rahang Vernon mengetat, matanya mengecil ketika dia merenung ke dalam bayang-bayang. "Seseorang yang saya sangka telah saya tinggalkan di dunia saya. Tapi nampaknya mereka telah mencari cara untuk mencapainya di sini."
Fikiran Rumi berputar ketika dia cuba memproses apa yang berlaku. "Adakah ini ada kaitan dengan ikatan kita? Adakah kita dalam bahaya?"
Vernon berpaling kepadanya, ekspresinya serius. "Kemungkinan besar. Saya telah merasakan sesuatu yang tidak kena sejak beberapa waktu lalu, tetapi saya tidak mahu membuatkan kamu risau. Sesiapa yang berbicara itu, mereka tidak datang untuk menjadi kawan. Kita perlu berhati-hati, Rumi."
Rasa dread menyelubungi Rumi ketika dia menyedari bahawa situasi mereka jauh lebih berbahaya daripada yang dia bayangkan. Ikatan magis yang menghubungkan mereka menarik perhatian, dan tidak semuanya mesra. Tetapi ketika dia memandang ke dalam mata Vernon yang bertekad, dia tahu bahawa mereka akan menghadapi apa sahaja yang datang bersama.
"Jadi, kita akan berhati-hati," kata Rumi dengan tegas, tekadnya menguat. "Apa sahaja yang berlaku, kita akan menghadapinya."
Vernon mengangguk, ekspresinya melembut sedikit ketika dia meletakkan tangan yang menenangkan di bahunya. "Saya gembira saya tidak menghadapi ini sendirian."
Ketika mereka kembali ke dalam apartmen, beratnya ketidakpastian membebani fikiran mereka. Keselesaan malam yang tenang telah dipecahkan, digantikan dengan ketakutan yang merayap tentang apa yang tersembunyi di dalam bayang-bayang. Tetapi Rumi tahu satu perkara dengan pasti: dia tidak akan membiarkan apa-apa berlaku kepada Vernon, selagi mereka terikat oleh takdir.
Malam terus berlanjutan, dipenuhi dengan jangkaan yang tegang. Rumi dan Vernon tahu bahawa peristiwa malam ini hanyalah permulaan, dan bahawa bisikan di dalam bayang-bayang adalah tanda cabaran yang akan datang.
YOU ARE READING
The Red String : It is a connection we can't explain ( Malay Version )
General FictionRumi, seorang jurusolek terkenal yang diakui atas bakat luar biasanya, mendapati hidupnya berubah secara drastik apabila dia menyelamatkan Vernon, makhluk yang boleh berubah bentuk dari alam lain, daripada serangan kejam. Tindakan ini secara tidak d...