Bab 10 : Ritual Pengikatan

0 0 0
                                    

Suasana di apartmen tebal dengan ketegangan ketika Elias menerangkan langkah seterusnya. Beratnya tugas yang akan datang terasa besar, dan kedua-dua Rumi dan Vernon tahu tidak ada jalan balik.

"Ritual Pengikatan adalah sihir kuno, lebih tua daripada kebanyakan mantra yang diamalkan hari ini," kata Elias. "Ia boleh melindungi kalian berdua dari kuasa gelap yang menyerang kalian. Tetapi ritual ini tidak tanpa risiko. Ia memerlukan satu set bahan-bahan yang jarang, setiap satu dengan cabaran tersendiri untuk diperoleh. Bahan-bahan ini mesti dikumpul dari dunia kamu dan dunia saya."

Dahi Rumi berkerut mendengar, campuran ketetapan hati dan ketidakpastian dalam matanya. "Apa yang perlu kita cari?"

Elias mengeluarkan satu perjanjian kecil yang usang dari kotnya, membukanya dengan hati-hati. Senarai itu ditulis dalam skrip yang rumit, dengan setiap item lebih mencabar daripada yang sebelumnya:

- Bulu Phoenix Malam: Burung yang hanya ditemui di sudut-sudut gelap dunia Vernon, dikenali kerana sifatnya yang sukar ditangkap dan sikapnya yang berbahaya.
- Embun Bulan dari Glade Suci: Embun mistik yang hanya terbentuk di bawah bulan purnama di sebuah hutan tersembunyi dalam dunia ajaib.
- Hati Shadowroot: Tumbuhan yang jarang dan berkuasa yang tumbuh di hutan yang paling dalam dan berbahaya, dilindungi oleh makhluk purba.
- Air Mata Niat Tulen: Air mata emosi yang ditumpahkan semasa saat niat yang tulen dan tidak tersaring, sukar diperoleh dan memerlukan pengorbanan emosional yang mendalam.

Muka Vernon gelap ketika dia meneliti senarai itu. "Ini bukan hanya jarang—ia hampir mustahil untuk diperoleh. Setiap satu datang dengan cabarannya sendiri."

Rumi memandang Vernon, tekadnya tegas. "Kita sudah sampai sejauh ini. Kita tidak boleh mengundurkan diri sekarang. Jika ini yang kita perlukan untuk melindungi diri kita, maka kita akan mencarikannya."

Elias mengangguk dengan persetujuan. "Saya boleh membantu dengan beberapa perkara ini, tetapi perjalanan akan penuh dengan bahaya. Kalian perlu bergantung pada satu sama lain lebih daripada sebelumnya."

Sebelum memulakan perjalanan, Rumi perlu membuat persiapan di rumah. Dia menelefon Mia, yang sibuk bekerja, suaranya berkeriut melalui telefon.

"Hey Mia," kata Rumi, cuba terdengar santai. "Saya mahu memberitahu kamu. Saya akan keluar dari bandar untuk seketika."

Kejadian rasa ingin tahu Mia jelas kedengaran. "Oh? Ada apa-apa ke? Sebab khas ke?"

Rumi teragak-agak, memilih kata-katanya dengan berhati-hati. "Ini urusan peribadi. Saya ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan yang memerlukan saya berada jauh untuk seketika. Tidak ada apa yang besar, hanya beberapa perkara keluarga yang perlu diuruskan."

"Perkara keluarga? Kedengaran penting," jawab Mia dengan simpati. "Bila kamu akan balik?"

"Saya tidak pasti lagi," kata Rumi, cuba mengekalkan suara yang stabil. "Mungkin dalam seminggu atau lebih. Saya akan beritahu kamu jika ada perubahan. Dan jangan risau, tidak ada apa yang perlu kamu risaukan."

Mia kelihatan menerima penjelasan itu. "Baiklah, Rumi. Hanya beritahu saya jika kamu perlukan apa-apa atau jika ada perubahan."

"Boleh," kata Rumi dengan hembusan nafas lega. "Terima kasih kerana memahami, Mia. Saya akan bercakap dengan kamu tidak lama lagi."

Selepas menamatkan panggilan, Rumi berpaling kepada Vernon, yang sedang meneliti senarai bahan yang diperlukan untuk ritual. "Itu sepatutnya memberi kita masa yang kita perlukan untuk mendapatkan semuanya untuk ritual. Harapnya kita boleh menemui semua yang ada dalam senarai."

Vernon mengangguk, matanya memandang senarai. "Kita perlu bergerak cepat. Semakin cepat kita mengumpulkan bahan-bahan, semakin cepat kita boleh melakukan ritual dan melindungi diri kita."

Ketika mereka bersiap untuk perjalanan, Vernon semakin menjauh, berat masa lalunya menekan dirinya. Sebutan tentang Phoenix Malam telah membangkitkan kenangan yang telah lama dia kuburkan. Rumi menyedari perubahan dalam dirinya dan menegurnya satu petang ketika mereka mengemas bekalan.

"Vernon, ada apa-apa yang berlaku? Kamu sudah menjadi jauh sejak Elias menyebut tentang ritual. Apa yang kamu tidak beritahu saya?"

Vernon teragak-agak, matanya berkelip dengan kekacauan dalaman. "Ada perkara tentang masa lalu saya, Rumi... perkara yang saya cuba untuk lupakan. Phoenix Malam... saya pernah bertemu dengannya lama dahulu, dan ia bukan pengalaman yang menyenangkan. Saya kehilangan seseorang yang dekat dengan saya kerana itu."

Hati Rumi lembut, memahami kesakitan di sebalik kata-katanya. "Saya minta maaf, Vernon. Tetapi kita dalam perjalanan ini bersama sekarang. Kita akan menghadapi apa sahaja yang datang, tidak kira apa yang berlaku pada masa lalu kamu."

Vernon memandangnya, kelemahan dalam pandangannya sangat berbeza dengan keyakinannya yang biasa. "Saya tidak mahu kamu tercedera kerana masa lalu saya."

Rumi menghulurkan tangannya, memegang tangan Vernon. "Kita terikat bersama, Vernon. Masa lalu kamu adalah sebahagian daripada perjalanan ini, sama seperti saya. Kita akan menghadapinya bersama."

Tekad mereka yang dikongsi semakin kuat, dan mereka memulakan pencarian mereka, Elias membimbing mereka ke destinasi pertama: Glade Suci. Perjalanan itu sukar, penuh dengan bahaya yang tidak kelihatan dan cabaran yang menguji ikatan mereka.

Semasa mereka merentasi alam mistik, Rumi mendapati dirinya bertanya sejauh mana dia benar-benar mengenali Vernon. Masa lalunya kelihatan diselubungi bayang-bayang, dan semakin mereka meneruskan perjalanan, semakin banyak rahsia yang kelihatan muncul. Tetapi walaupun dengan keraguan, dia terus maju, menyedari bahawa kelangsungan hidup mereka bergantung pada menyelesaikan ritual.

Malam pertama mereka berkemah di bawah bintang-bintang, Vernon memberitahu Rumi lebih banyak tentang hidupnya sebelum ikatan itu. Dia bercakap tentang pertarungan yang dia hadapi, sekutu yang dia kehilangan, dan musuh yang masih memburunya. Setiap cerita memperdalam pemahaman Rumi tentang makhluk kompleks yang dia terikat, tetapi ia juga membuatkan dia menyedari betapa banyak yang masih dia tidak tahu.

Ketika mereka sampai ke tepi Glade Suci, bulan tergantung rendah di langit, melemparkan cahaya yang aneh ke atas pokok-pokok purba. Elias, yang telah mengintip ke depan, kembali kepada mereka dengan berita.

"Embun akan mula terbentuk tidak lama lagi. Kita mesti bersedia untuk mengumpulkannya, tetapi berhati-hatilah—glade ini dijaga oleh roh yang tidak menyukai pengunjung."

Rumi dan Vernon bertukar pandangan penuh tekad. Jalan ini penuh dengan bahaya, tetapi mereka sudah sampai terlalu jauh untuk berpatah balik sekarang.

Dengan setiap langkah ke dalam glade, udara semakin tebal dengan sihir, berat tugas mereka menekan ke atas mereka. Rumi boleh merasakan ketegangan antara mereka, ketakutan dan keraguan yang tidak dinyatakan. Tetapi ketika mereka sampai ke hati glade, di mana embun mula berkilauan di atas daun, semua ketakutan itu nampaknya hilang.

Mereka bekerjasama dalam diam, berhati-hati mengumpul embun bulan. Roh glade, walaupun curiga, tidak menyerang, seolah-olah merasai ketulusan niat mereka.

Tetapi ujian sebenar masih akan datang.

Ketika mereka bergerak ke arah bahagian seterusnya perjalanan mereka, berat masa lalu Vernon mula muncul lebih ketara. Perjalanan yang akan datang akan mencabar bukan hanya kekuatan fizikal mereka, tetapi juga inti pati ikatan mereka. Dengan ritual yang tergantung dalam keseimbangan, mereka tidak mempunyai pilihan selain menghadapi kebenaran—tentang diri mereka, satu sama lain, dan kuasa gelap yang mengancam untuk memisahkan mereka.

Perjalanan baru sahaja bermula, dan dengan setiap langkah, taruhan semakin tinggi. Tetapi Rumi dan Vernon tahu satu perkara dengan pasti: apa sahaja yang mereka hadapi, mereka akan menghadapinya bersama.

 Tetapi Rumi dan Vernon tahu satu perkara dengan pasti: apa sahaja yang mereka hadapi, mereka akan menghadapinya bersama

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
The Red String : It is a connection we can't explain ( Malay Version )Where stories live. Discover now