Pertemuan yang tidak menyenangkan dengan suara misteri meninggalkan Rumi dan Vernon dalam keadaan cemas. Mereka telah kembali ke apartmen, berat ketidakpastian menghimpit fikiran mereka. Ketika mereka cuba untuk mengumpulkan semula kekuatan, Rumi tidak dapat menghilangkan perasaan bahawa mereka perlu memahami lebih lanjut tentang ancaman yang mereka hadapi.
"Adakah kamu rasa suara itu adalah amaran atau ancaman?" Rumi bertanya, suaranya rendah dan penuh kebimbangan.
Vernon mengeluh, menyentuh rambutnya. "Sukar untuk dikatakan. Jelas bahawa seseorang—atau sesuatu—tahu tentang ikatan kita dan mahu memanfaatkannya. Kita perlu mencari tahu siapa ini dan apa yang mereka cari."
Rumi mengangguk sebagai tanda persetujuan. "Mari kita mula dengan mencari apa-apa yang mungkin memberi kita petunjuk. Mungkin ada sesuatu di apartmen yang boleh membantu."
Ketika mereka mula menyelongkar apartmen, perhatian Rumi tertarik kepada sebuah kotak kecil yang berdebu, tersimpan di atas rak tinggi di dalam almari. Dia hampir terlupa tentangnya—warisan keluarga lama yang sudah lama tidak disentuh. Dengan rasa ingin tahu, dia menarik kotak itu turun dan membukanya, mendedahkan koleksi buku dan kertas lama.
Vernon menyertai Rumi, memerhatikan dari bahunya. "Apa yang ada di dalam itu?"
"Saya tidak pasti," jawab Rumi, membalikkan halaman sebuah buku yang kelihatan kuno. "Tapi mungkin berbaloi untuk diperiksa."
Kulit buku itu lusuh, tajuknya hampir tidak dapat dibaca. Ketika Rumi membukanya dengan hati-hati, dia mendapati bahawa ia penuh dengan nota tulisan tangan dan ilustrasi mengenai ikatan purba dan kuasa magis. Satu petikan menarik perhatiannya:
"Ikatan yang dibentuk antara alam adalah kuat dan boleh dipengaruhi oleh kuasa gelap yang ingin memanipulasinya. Untuk melindungi diri, seseorang perlu menguatkan ikatan tersebut dan berhati-hati terhadap mereka yang ingin memutuskannya."
Jantung Rumi berdegup kencang ketika dia membaca petikan itu dengan kuat. "Buku ini nampaknya tahu tentang ikatan yang kita kongsi. Ia menyebut tentang kuasa gelap yang mungkin cuba memanipulasinya."
Mata Vernon terbuka lebar dengan kebimbangan. "Itu sesuai dengan apa yang kita dengar tadi. Jika buku ini betul, maka kita perlu berhati-hati dan mencari cara untuk melindungi diri kita."
Ketika mereka terus meneroka buku tersebut, mereka menjumpai bab mengenai menguatkan ikatan melalui ritual dan jampi pelindung. Walau bagaimanapun, teks tersebut juga memberi amaran tentang bahaya mengganggu sihir yang kuat, menekankan bahawa risikonya mungkin melebihi manfaatnya.
"Ini nampaknya berisiko," kata Rumi, dahi berkerut. "Tapi ia juga nampaknya boleh membantu kita. Apa pendapat kamu?"
Sebelum Vernon sempat menjawab, terdapat ketukan di pintu. Rumi dan Vernon bertukar pandangan, kebimbangan mereka yang sebelumnya kembali. Siapa yang mungkin datang pada waktu sebegini?
Vernon berdiri, sikapnya berubah menjadi berjaga-jaga. "Saya akan periksa."
Rumi mengikutinya ke pintu, sarafnya bergetar. Apabila Vernon membuka pintu, mereka disambut oleh seorang figura tinggi dan misteri dengan ciri-ciri tajam dan sikap tenang serta yakin. Mata orang asing itu memancarkan kilauan pengetahuan, dan dia memakai kot panjang yang seolah-olah berkilau dalam cahaya samar koridor.
"Hello," kata orang asing itu, suaranya lembut dan terukur. "Saya Elias. Saya datang untuk menawarkan bantuan saya."
Mata Vernon mengecil, dan dia berdiri melindungi Rumi. "Bagaimana kamu tahu tentang kami?"
Elias tersenyum samar. "Saya telah memerhatikan dari jarak jauh. Saya tahu tentang ikatan yang kalian kongsi dan bahaya yang sedang mendekat. Saya boleh membantu kalian mengharungi cabaran yang kalian hadapi."
Rumi bertukar pandangan skeptikal dengan Vernon. "Dan mengapa kami perlu percayakan kamu?"
Ekspresi Elias kekal tenang dan misteri. "Kepercayaan adalah sesuatu yang jarang pada masa ini, tetapi saya pastikan, kepentingan saya selari dengan kalian. Saya mempunyai pengetahuan tentang dunia Vernon dan ancaman yang bersembunyi di sana. Saya boleh memberikan panduan dan sokongan, tetapi saya juga perlu menyimpan beberapa perkara untuk diri saya buat masa ini."
Sikap melindungi Vernon sedikit lembut, tetapi dia tetap berhati-hati. "Apa yang kamu mahu sebagai balasan?"
Pandangan Elias tetap mantap. "Saya tidak meminta apa-apa selain daripada melihat situasi ini diselesaikan. Tetapi fahami bahawa bantuan saya datang dengan syarat-syarat tersendiri. Kalian mungkin tidak selalu mengetahui niat sebenar saya, tetapi saya pastikan, matlamat saya adalah untuk membantu kalian dalam perjuangan ini."
Rumi menarik nafas panjang, menimbang situasi tersebut. Walaupun ada keraguan, dia sedar bahawa mereka memerlukan semua bantuan yang mereka boleh dapat. "Baiklah, Elias. Kami akan menerima bantuan kamu, tetapi kamu perlu jujur dengan kami tentang segala-galanya. Tiada rahsia."
Pandangan Elias menjadi serius. "Oh, saya patut beritahu kamu bahawa bentuk asal saya adalah seekor naga."
Mata Rumi membesar sedikit. "Wow, damn."
Elias mengangguk, ekspresinya sedikit lembut. "Setuju. Mari kita bekerjasama untuk menyelesaikan misteri ini dan melindungi apa yang penting."
Dengan tawaran bantuan Elias yang tidak disangka-sangka, Rumi dan Vernon merasakan sinar harapan. Cabaran yang akan datang adalah menakutkan, tetapi mereka kini mempunyai sekutu baru untuk membantu mereka menghadapi kuasa gelap yang mengancam dunia mereka. Ketika malam semakin mendalam, mereka bersiap untuk tugas-tugas yang akan datang, mengetahui bahawa perjalanan mereka masih jauh dari selesai.
Buku kuno itu terbaring terbuka di atas meja, rahsianya kini terjalin dengan usaha mereka untuk keselamatan dan pemahaman. Dengan kehadiran Elias, jalan yang akan ditempuh kelihatan tidak pasti tetapi penuh dengan potensi.
YOU ARE READING
The Red String : It is a connection we can't explain ( Malay Version )
Ficción GeneralRumi, seorang jurusolek terkenal yang diakui atas bakat luar biasanya, mendapati hidupnya berubah secara drastik apabila dia menyelamatkan Vernon, makhluk yang boleh berubah bentuk dari alam lain, daripada serangan kejam. Tindakan ini secara tidak d...