Bab 3 : Pendedahan

1 1 0
                                    

Dua minggu telah berlalu sejak Rumi membawa Felix pulang dari klinik. Walaupun kekuatan dan sifat mainannya semakin berkembang, ada sesuatu tentangnya yang masih tidak biasa. Usahanya untuk berkomunikasi berterusan, tetapi Rumi, walaupun sayang padanya, tidak dapat mentafsir tingkah lakunya yang pelik.

Felix, atau lebih tepatnya Vernon, telah mencuba segala yang dia boleh fikirkan. Dia telah menumpahkan buku, melukis corak di dalam debu dengan kakinya, dan bahkan cuba menggunakan alat kawalan jauh televisyen untuk menarik perhatiannya. Setiap kali, Rumi hanya ketawa dan memanggilnya kucing yang pelik atau creepy, menganggap tindakannya sebagai kelakuan pelik haiwan peliharaan.

Pada suatu malam, ketika Rumi sedang bersiap untuk tidur, Vernon memutuskan untuk mencuba sesuatu yang lebih langsung. Dia melompat ke atas meja tulis dan menggaru buku nota yang ditinggalkan terbuka, dengan hati-hati menukar halaman dengan kukunya. Rumi melirik ke arah, ingin tahu.

"Apa yang kau buat sekarang, Felix?" dia bertanya, menghampiri meja. Ketika dia membongkok lebih dekat, dia perasan halaman yang telah diputar adalah penuh dengan lukisan dan nota dari zaman kanak-kanaknya, cerita-cerita tentang sihir dan pengembaraan yang pernah dia impikan.

Felix meow dengan berterusan, matanya kunci pada matanya. Rumi merasakan kesejukan menjalar di tulangnya. Ada sesuatu tentang mata itu, sesuatu yang tidak boleh dia abaikan. "Apa yang kau cuba beritahu aku?" dia membisik, menghulurkan tangan untuk mengusap bulunya.

Vernon tahu ini adalah masa yang tepat. Dengan sisa-sisa tenaganya, dia fokus pada bentuk sebenarnya. Dalam sekelip mata, kucing di atas meja hilang, digantikan oleh seorang lelaki dengan rambut tembaga yang kusut dan mata amber yang mencolok.

Rumi terhuyung-hayang, jantungnya berdegup kencang. "S-siapa kau?" dia tergagap, suaranya bergetar.

Lelaki itu mengangkat tangannya dalam isyarat menenangkan. "Tolong, jangan takut. Nama saya Vernon. Saya berhutang nyawa kepada kamu."

Minda Rumi berputar, berjuang untuk memahami apa yang dia lihat. "Tapi... macam mana? Macam mana ini boleh jadi?"

Vernon mengeluh, ekspresinya suram. "Ini cerita panjang, dan saya janji akan terangkan semuanya. Tetapi buat masa ini, kamu perlu tahu bahawa saya bukan dari dunia ini. Saya seorang shapeshifter, dan saya telah terperangkap di sini untuk beberapa waktu. Ikatan yang terbentuk antara kita apabila kamu menyelamatkan saya... ia lebih daripada sekadar perbuatan baik. Ia adalah sesuatu yang magikal, sesuatu yang mengikat takdir kita bersama."

Rumi menatapnya, skeptisisme bergelut dengan kebenaran yang tidak dapat dinafikan di hadapan matanya. "Ini tidak dapat dipercayai."

Kekecewaan Vernon jelas kelihatan. "Rumi, tolonglah. Saya tahu ini sukar untuk diterima, tetapi takdir kita saling berkait. Kamu menyelamatkan saya dengan satu sebab. Kamu perlu percaya pada saya."

Rumi melipat tangannya, ekspresinya tegas. "Kenapa saya perlu percaya pada kamu? Berikan saya satu alasan yang baik."

Vernon melangkah lebih dekat, suaranya penuh dengan tekad. "Kerana tanpa bantuan kamu, saya akan terperangkap di dunia ini selamanya. Setiap hari yang saya tinggal di sini, saya kehilangan lebih banyak kuasa saya. Jika kita tidak bertindak segera, saya akan kekal dalam bentuk manusia secara kekal, kehilangan keupayaan shapeshifting saya. Saya hanya ada enam bulan lagi."

Mata Rumi membesar. "Jadi, ini bukan hanya tentang kamu pulang ke rumah. Ini tentang kamu kehilangan kuasa kamu."

Vernon mengangguk. "Betul. Tolonglah, Rumi. Bantu saya memahami cara memenuhi permintaan kamu. Itu satu-satunya cara untuk memutuskan ikatan dan menghantar saya pulang."

Rumi teragak-agak, sifat praktikalnya bertarung dengan situasi yang tidak masuk akal. "Saya perlu masa untuk memproses ini. Ini bukan sesuatu yang saya boleh terima dalam masa semalam."

Stres Vernon jelas kelihatan. "Saya tiada masa, Rumi. Setiap hari yang berlalu adalah satu hari yang lebih dekat untuk saya kehilangan segala-galanya. Kamu tidak faham apa yang dipertaruhkan untuk saya."

Rumi berpaling, mindanya berpusing dengan kekeliruan dan keraguan. "Saya perlu berfikir," katanya, menuju ke bilik tidurnya. "Hanya... beri saya sedikit ruang."

Vernon mencapai seolah-olah untuk menghentikannya tetapi kemudian membiarkan tangannya jatuh. "Tolonglah, Rumi. Jangan jauhkan diri daripada saya. Saya perlukan bantuan kamu."

Rumi mengabaikan rayuannya dan menutup pintu biliknya, menguncinya di belakangnya. Dia bersandar pada pintu, jantungnya berdegup kencang. Realiti situasi ini terlalu menakutkan untuk diproses sekaligus.

Ketika Vernon duduk sendirian di ruang tamu, stres dan keputusasaannya semakin meningkat. Dia tahu masa semakin hampir, dan dia perlu mencari cara untuk meyakinkan Rumi untuk mempercayainya. Kerjasama mereka masih jauh dari kukuh, dan perjalanan yang akan datang akan penuh dengan cabaran. Tetapi buat masa ini, dia hanya boleh menunggu dan berharap bahawa Rumi akan memahami kepentingan ikatan mereka dan urgensi permintaannya.

 Tetapi buat masa ini, dia hanya boleh menunggu dan berharap bahawa Rumi akan memahami kepentingan ikatan mereka dan urgensi permintaannya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
The Red String : It is a connection we can't explain ( Malay Version )Where stories live. Discover now