Bab 4 : Menerima Yang Tidak Percaya

2 1 0
                                    

Rumi melangkah-langkah di ruang tamunya, tapak kaki lembutnya menekan lantai kayu yang keras, menandakan pemikirannya yang gelisah. Matahari telah terbenam di bawah ufuk, memanjangkan bayang-bayang melalui langsir tingkap. Fikirannya seperti putaran angin yang penuh dengan ketidakpercayaan dan penerimaan yang terpaksa.

Dua minggu yang lalu adalah roller coaster emosi. Usaha Vernon untuk berkomunikasi, tingkah lakunya yang pelik sebagai kucing, dan kemudian pendedahannya sebagai manusia telah menggoncang dirinya ke dalam. Dia cuba menolak semua itu sebagai khayalan atau gurauan yang rumit, tetapi kenyataan kewujudan Vernon, ditambah dengan tarikan berterusan benang merah yang mengikat mereka, terlalu menekan untuk diabaikan.

Sambil membelok di sudut apartmennya, matanya melirik ke sudut di mana Vernon duduk di sofa, kini dalam bentuk manusianya. Dia kelihatan serabai seperti biasa, dengan ekspresi campuran antara frustrasi dan harapan. Dia masih berusaha untuk menyelaraskan imej lelaki yang elegan dan tenang di hadapannya dengan kucing yang cedera dan berbunyi yang telah diselamatkannya.

"Adakah kamu hanya akan terus berjalan ke sana ke mari?" tanya Vernon, dengan nada campuran antara rasa putus asa dan harapan. "Atau bolehkah kita akhirnya memulakan urusan ini?"

Rumi berhenti, matanya tertumpu padanya. "Kamu tahu, saya masih cuba untuk memahami semua ini," katanya, menunjuk ke arah Vernon dan benang merah yang masih kelihatan dalam cahaya malap. "Bukan setiap hari seseorang mengetahui bahawa kucing mereka sebenarnya adalah seorang shapeshifter dari alam lain."

Vernon mengeluh dan menggosok kepalanya. "Saya faham. Betul-betul faham. Tetapi semakin cepat kita mengatasi isu ini, semakin cepat saya boleh kembali ke dunia saya."

"Dan apa sebenarnya isu itu?" Rumi mencabar, melipat tangannya.

Rumi melangkah-langkah di ruang tamunya, langkahnya bergema lembut di lantai kayu. Matahari terbenam memanjangkan bayang-bayang di seluruh bilik, mencerminkan kekacauan dalam dirinya. Dia telah menghabiskan dua minggu dalam penafian dan kekeliruan, tetapi kini, dihadapkan dengan kenyataan situasi Vernon, dia terpaksa menghadapi ketidakmungkinan keadaan mereka.

Vernon, yang duduk di tepi sofa, memerhatikannya dengan campuran antara frustrasi dan harapan. Ketenteramannya yang biasa kelihatan koyak, sarafnya jelas pada garisan tegang di wajahnya. Benang merah yang mengikatnya kepada Rumi berkilau samar, sebagai pengingat tetap tentang ikatan ajaib antara mereka.

"Baiklah, saya sedia mendengar," kata Rumi akhirnya, berhenti melangkah dan berpaling ke arahnya. "Apa sebenarnya yang kamu perlukan saya lakukan?"

Vernon menjongkok ke depan, matanya mencerminkan campuran antara keputusasaan dan kelegaan. "Ini bukan tugas yang mudah. Sifat permintaan saya sangat berkait dengan intipati ikatan ini. Untuk bebas, saya perlu memenuhi sesuatu yang penting bagi kamu."

Kening Rumi berkerut. "Penting bagi saya? Apa maksudnya? Saya ingat kamu hanya cuba kembali ke dunia kamu."

"Memang, tetapi ikatan antara kita bukan hanya pengikat fizikal," jelas Vernon. "Ia adalah sambungan ajaib yang memerlukan saya membuat sumbangan yang bermakna dalam hidup kamu, sesuatu yang menyelesaikan masalah atau keperluan penting yang kamu ada."

Rumi duduk di tepi meja kopi, tangannya digenggam rapat di pangkuannya. "Jadi kamu katakan bahawa untuk memutuskan ikatan ini, saya perlu mempunyai permintaan peribadi? Dan kamu perlu memenuhinya?"

Rumi menarik nafas panjang, cuba memproses lapisan kompleksiti baru ini. "Dan bagaimana saya sepatutnya mengetahui apa permintaan itu? Saya tidak tahu di mana hendak bermula."

"Saya juga tidak tahu," akui Vernon. "Itulah sebabnya kita perlu bekerjasama. Kamu perlu memikirkan apa yang hilang atau belum selesai dalam hidup kamu, sesuatu yang kamu rasa mendalam tentangnya. Setelah kamu mengenal pasti, kita boleh bekerja ke arah memenuhinya."

Pandangan Rumi beralih ke tingkap, di mana lampu-lampu bandar mula berkelip dalam cahaya senja. Hidupnya telah terbahagi dengan kemas kepada rutin yang dia boleh kawal. Kini, ia terasa seperti kawalan itu semakin hilang, digantikan oleh kewajiban yang pelik dan ajaib ini.

"Bagaimana jika saya tidak dapat memikirkan sesuatu?" dia bertanya dengan perlahan, lebih kepada dirinya sendiri daripada kepada Vernon. "Bagaimana jika tiada apa yang saya perlukan atau inginkan yang cukup penting?"

Suara Vernon melembut. "Ada sesuatu. Setiap orang mempunyai sesuatu yang mereka amat peduli atau sesuatu yang mereka inginkan. Ia mungkin mengambil masa untuk ditemui, tetapi ia ada di sana. Kamu hanya perlu jujur dengan diri sendiri."

Rumi memandangnya, melihat keprihatinan tulen di matanya. Walaupun kemarahannya dan keraguannya, dia tidak dapat menafikan kesungguhan di sebalik kata-katanya. Dia mengangguk perlahan, walaupun ketidakpastian masih ada dalam ekspresinya. "Baiklah. Saya akan fikirkan. Tetapi jika kita melakukan ini, saya perlukan beberapa peraturan asas. Saya mahu memahami kesan-kesan dan memastikan bahawa kita tidak hanya meraba-raba dalam kegelapan."

Muka Vernon berseri dengan rasa terima kasih. "Itu adil. Saya akan lakukan yang terbaik untuk membimbing kamu melalui ini. Tetapi ingat, ikatan ini adalah ikatan ajaib. Semakin terbuka dan jujur kamu tentang keperluan dan kehendak kamu, semakin berkesan saya boleh membantu."

Sambil malam semakin larut, Rumi dan Vernon mula meneroka perasaan dan fikiran Rumi. Perbualan mereka meliputi topik dari yang biasa hingga kepada introspeksi yang lebih mendalam, setiap dialog mendedahkan lebih lanjut tentang watak mereka dan sifat ikatan yang mereka kongsi.

Melalui perbincangan mereka, Rumi mula merenung kehidupan dirinya dengan lebih mendalam. Dia mempertimbangkan kerjayanya, hubungan-hubungannya, dan impian yang telah diketepikan atas sebab-sebab praktikal. Setiap realisasi menambah berat kepada renungan tentang apa permintaan penting yang mungkin ada.

Pada akhir malam, apartmennya dipenuhi dengan rasa tujuan baru. Benang merah, yang dulunya simbol sekatan, kini terasa seperti benang yang menghubungkan mereka berdua kepada perjalanan yang lebih besar. Rumi tahu bahawa mencari permintaan yang bermakna akan memerlukan masa dan introspeksi, tetapi dia bersedia untuk memulakan laluan baru yang pelik ini.

Dalam cahaya malap apartmennya, Rumi dan Vernon mula merapatkan jurang antara dunia mereka, kerjasama mereka berkembang ketika mereka menghadapi cabaran yang akan datang. Tugas itu tidak jelas, dan jalan untuk memutuskan ikatan itu penuh dengan ketidakpastian, tetapi komitmen bersama mereka menandakan permulaan perjalanan yang mendalam—yang akan menguji keteguhan mereka dan membentuk semula pemahaman mereka tentang apa ertinya berhubung.

 Tugas itu tidak jelas, dan jalan untuk memutuskan ikatan itu penuh dengan ketidakpastian, tetapi komitmen bersama mereka menandakan permulaan perjalanan yang mendalam—yang akan menguji keteguhan mereka dan membentuk semula pemahaman mereka tentan...

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
The Red String : It is a connection we can't explain ( Malay Version )Where stories live. Discover now