- BAB 5 -

27 2 0
                                    

Malam itu, selepas kami habis berjalan-jalan, Qayden menghantarku pulang ke apartment. Sepanjang perjalanan pulang, suasana terasa lebih tenang, dengan lampu-lampu jalanan yang menyala redup, menambah sedikit kehangatan dalam malam yang sejuk.

"Thanks for today, Qayden," aku berkata sambil tersenyum. "I had fun."

Qayden mengangguk sedikit, wajahnya tenang seperti biasa. "Glad to hear that, signora. I’m not really used to all this… socializing," dia mengaku dengan nada yang lebih lembut.

Aku tersenyum, sedikit terkejut dengan pengakuan itu. "Well, you’re doing a good job," aku mengusik, cuba meredakan ketegangannya.

Kami berhenti di depan pintu apartmentku, dan aku teragak-agak sebelum berkata, "Maybe… we could do this again sometime?"

Qayden memandangku, matanya memancarkan sesuatu yang aku tak dapat tafsirkan sepenuhnya—seolah-olah ada dinding yang dia cuba runtuhkan sedikit demi sedikit. "Sure," jawabnya ringkas, tetapi aku dapat merasakan keikhlasan di sebalik kata-katanya.

Namun, suasana tiba-tiba bertukar apabila telefon bimbit Qayden berdering. Dia menghela nafas sebelum menjawab panggilan itu, beralih dari sisi lembutnya kepada nada yang lebih tegas. "Yes, I’ll be there in a few," katanya sebelum menamatkan panggilan.

"Ada hal penting ke?" aku bertanya, melihat perubahan pada wajahnya.

"Yeah, something… came up," dia menjawab, kelihatan sedikit gelisah. "I have to go, but you’ll be fine, right?"

Aku mengangguk, walaupun hati berasa sedikit pelik dengan perubahan suasana. "Of course, no worries."

"Take care, Thea," katanya sebelum berbalik dan berjalan pergi, meninggalkan aku di depan pintu dengan rasa ingin tahu yang semakin mendalam tentang siapa sebenarnya lelaki ini.

Selepas dia pergi, aku masuk ke apartment, duduk di sofa, dan termenung sejenak. Ada sesuatu tentang Qayden yang membuatkan aku semakin tertarik, namun pada masa yang sama, ada rahsia di sebalik senyumannya yang belum terbongkar.

Tak lama kemudian, mesej dari Qaider masuk:

Qaider: Hey, did my boring cousin behave well today? ;)

Aku ketawa kecil membaca mesej itu.

You: Yeah, he was actually really nice.

Qaider: That’s a surprise. Usually, he’s grumpy and serious with everyone else. Maybe you’re special, signora.

Aku tergelak membaca gurauan Qaider, tetapi ada sesuatu dalam mesej itu yang membuatkan aku terfikir kembali tentang Qayden. Siapa sebenarnya dia? Kenapa aku rasa seperti ada sesuatu yang disembunyikannya?

Dalam kekeliruan itu, aku bertekad untuk mencari jawapan. Mungkin… mungkin, aku perlu lebih mengenali Qayden, dan mungkin juga, hubungan kami akan membuka rahsia yang selama ini disembunyikan.

--

Setibanya Qayden di rumah Thaqif, dia menarik nafas dalam-dalam, menyentuh pintu gerbang besar rumah tersebut. Rumah Thaqif selalu punya aura yang berbeza—tenang tetapi penuh dengan kehebatan. Pintu dibuka oleh seorang pembantu rumah, dan Qayden terus melangkah masuk, berasa sedikit gugup.

"Qayden!" Thaqif menyambutnya dengan senyuman, seperti biasa. Thaqif memang seorang yang sukar dibaca, dengan sikapnya yang lebih banyak bersifat diam, tetapi masih ada ketegasan dalam setiap tindakan yang dilakukan.

Qayden mengangguk sambil melangkah ke ruang tamu. "You called me over. What’s up?" tanyanya, tidak sabar untuk mengetahui mengapa Thaqif tiba-tiba menghubunginya.

HATINYA UNTUKKUWhere stories live. Discover now