Kami berdua terdiam sambil pelayan meletakkan hidangan di atas meja. Dalam hati aku masih bergelut dengan perasaan yang tak menentu. Sebenarnya, aku pun tak pasti apa yang aku rasa sekarang. Tak tahu kenapa, tapi pandangan mata Qayden membuatkan aku rasa… tenang, tapi dalam masa yang sama, cemas juga.
Qayden hanya tersenyum kecil, seolah-olah memahami kekeliruan aku. Dia mula menyuap makanannya perlahan-lahan, memberi aku ruang untuk berfikir. Tapi aku rasa macam tak boleh fokus nak makan. Aku hanya menguis-nguis makanan di pinggan, masih terfikirkan soalan dia tadi.
Akhirnya, aku memberanikan diri. “Qayden…” aku mula perlahan, mengumpul kekuatan. “You know, it’s not that I’m ignoring what you said earlier. I just… don’t know if I’m ready for that kind of thing.”
Dia angguk, masih tenang. “I understand, Thea. I didn’t mean to put you on the spot. I just wanted you to know... how I feel. I thought it’s better to be honest.”
Aku tersenyum lemah, rasa lega sedikit. “Thank you for being honest. I appreciate it. And... honestly, I’m not saying no. Just… maybe I need more time.”
Dia balas dengan senyuman yang menenangkan. “Take all the time you need. I’ll be here.” Nada suaranya ikhlas, dan entah kenapa, kata-katanya memberi aku sedikit rasa selamat.
Kami meneruskan makan dengan suasana yang lebih tenang dan damai. Dalam diam, aku tahu perasaan aku terhadap Qayden mungkin lebih daripada sekadar ‘kawan’. Tapi, aku juga tahu aku perlu beri ruang pada diri sendiri untuk betul-betul memahami apa yang aku inginkan.
Selepas makan, kami berjalan-jalan di sekitar restoran, menikmati malam yang tenang. Angin malam terasa nyaman, dan aku sedikit lega kerana suasana antara kami kembali santai.
Saat kami hampir tiba di tempat kereta, tiba-tiba Qayden memandang aku lagi. Kali ini, pandangannya lembut, penuh dengan makna yang dalam.
"Thea," dia bersuara perlahan, seolah-olah ingin mengatakan sesuatu yang penting. "No matter where this goes… I’m glad I met you."
Aku tersenyum, kali ini tanpa ragu-ragu. “Me too, Qayden. I’m glad I met you too.”
Dan malam itu, tanpa aku sedari, satu langkah kecil telah membuka pintu kepada perasaan yang lebih besar antara kami berdua.
Malam semakin larut, dan suasana antara aku dan Qayden terasa semakin akrab. Walaupun tiada kata-kata yang terucap selepas pengakuan tadi, keheningan itu sendiri terasa selesa, seakan-akan kami saling memahami tanpa perlu berbicara panjang lebar.
Sebelum berpisah, Qayden memandu aku pulang ke apartment. Sepanjang perjalanan, dia tetap menjaga perhatian pada jalan, namun dari ekor mata aku dapat lihat dia sesekali mencuri pandang ke arah aku, dengan senyuman halus yang tak lekang dari wajahnya.
Setibanya di hadapan apartment, Qayden memberhentikan kereta perlahan-lahan. Aku menanggalkan seatbelt, cuba untuk berterima kasih, tapi entah kenapa lidah aku terasa kelu. Sebaliknya, hanya senyuman kecil yang mampu aku ukirkan.
“Thank you for tonight, Qayden,” aku akhirnya berkata, memecah kesunyian. “I had a good time.”
Dia mengangguk perlahan. “Anytime, signora. Kalau kau perlukan apa-apa… atau nak teman makan lagi, you know where to find me.”
Aku ketawa kecil, cuba menyembunyikan debar di hati. “Don’t get too confident. I might just take you up on that offer.”
“Oh, I’m counting on it,” balasnya sambil tersenyum. Ada nada menggoda dalam suaranya yang buat aku tersipu lagi.
Aku membuka pintu kereta, melangkah keluar perlahan. Tapi sebelum sempat aku menutup pintu, Qayden memanggil.
“Thea…” Nada suaranya kali ini serius, membuatkan aku berpaling semula ke arahnya.
“Hm?”
“Jaga diri, ya? And… think about what I said. Take your time, but don’t… forget,” katanya, matanya memandang aku dengan penuh makna. Kata-katanya ringkas, tapi dalam, seolah-olah ada perasaan yang lebih besar di sebalik setiap patah kata.
Aku angguk perlahan. “I will. Goodnight, Qayden.”
“Goodnight, signora.”
Aku melangkah masuk ke dalam apartment, hati masih berdebar dan fikiran penuh dengan kenangan malam ini. Saat pintu tertutup di belakangku, aku tak dapat menahan senyuman kecil yang muncul tanpa sedar. Malam ini terasa istimewa, dan walaupun aku cuba untuk menafikan, aku tahu ada sesuatu yang lebih mendalam dalam hubungan kami.
Sambil berbaring di atas katil, aku merenung ke arah siling, teringat kembali pandangan mata coklat Qayden yang seolah-olah tak mahu lepas dari ingatan. Entah kenapa, hati aku rasa penuh harapan dan sedikit takut. Tapi satu yang aku pasti… perasaan terhadap Qayden semakin sukar untuk aku abaikan.
--
Keesokan harinya, 12 Disember 2024, hari lahir aku. Aku tak harapkan apa-apa yang istimewa sebab semua keluarga aku jauh di Malaysia, dan aku berada di Itali sendirian. Walaupun ada rasa kesepian, aku cuba untuk tidak terlalu memikirkannya. Lagipun, hidup di luar negara memberikan pengalaman baru, dan aku cuba nikmati setiap detik yang ada.
Aku bangun awal, seperti biasa, dan bersiap untuk menghadiri kelas. Hari itu nampaknya seperti hari biasa sahaja, tiada apa yang menarik. Namun, aku tetap berharap mungkin ada ucapan atau mesej dari seseorang yang aku kenal. Mungkin Bella, sahabat se-universiti aku, akan mengucapkan sesuatu. Siapa tahu?
Sambil berjalan menuju ke kafe universiti untuk sarapan, telefon bimbitku berbunyi. Aku menyemak skrin, dan ternyata itu adalah mesej dari Bella.
Bella: “Happy birthday, Thea! 🎉🎂 Sorry, I couldn’t throw you a party this year, but I hope you have a wonderful day! Let’s catch up soon.”
Aku tersenyum membaca mesej itu. Sekurang-kurangnya ada juga ucapan dari seorang sahabat. Namun, entah kenapa hatiku tetap terasa kosong. Mungkin kerana jauh dari keluarga, mungkin juga kerana hari ini terasa lebih sunyi dari yang aku harapkan.
Selepas kelas, aku menghabiskan masa di perpustakaan, cuba fokus pada tugasan yang masih perlu disiapkan. Tapi, seiring dengan masa berlalu, aku tak dapat menahan diri dari berfikir tentang apa yang akan datang. Adakah Qayden akan mengingat hari lahir aku? Aku tak pasti. Dia memang sering membuatkan aku keliru dengan sikapnya—kadang-kadang dia tampak serius, kadang-kadang dia hanya main-main.
Tiba-tiba, telefon aku berdering lagi, kali ini dengan nama yang aku kenal.
Qayden: "Happy birthday, signora. Hope you're having a good day so far."
Aku terkejut sekejap. Qayden? Tak sangka dia mengingatkan aku. Walaupun hanya ucapan ringkas, tapi entah kenapa ia memberikan sedikit kehangatan dalam hati aku.
Aku: "Thanks, Qayden. I didn’t expect you to remember."
Qayden: “How could I forget? Now, get ready. I’ll pick you up at 7 pm. We're going out to celebrate.”
Aku tergamam. Tanpa aku sedar, bibir aku melukis senyuman. Mungkin hari ini tak seburuk yang aku sangka.
YOU ARE READING
HATINYA UNTUKKU
RomanceAku, Thea Elizabeth yang menyambung pelajaran di universiti yang terletak di Itali untuk bidang perniagaan. Namun siapa sangka? Aku berjumpa dengan seorang lelaki di sana. "Merda! Cammini con le ginocchia davanti agli occhi?" -Qayden Revello "Uhm..I...