Han lämnade mig för en annan tjej

367 8 1
                                    

"Det går inte. Han kan inte mena allvar. Jag stänger igen min sovrumsdörr innan jag sjunker ner med ryggen mot den. Det är för jobbigt att ta in det han precis har sagt till mig.

- Jag kan inte göra något åt det, säger han. Jag har aldrig gillat dig. Du var bara en täckmantel för mig. Varför skulle jag någonsin gilla dig? Vem kommer någonsin älska dig? Du är patetisk Molly.

Med det går han. Han lämnar mig helt tom och med tårar i ögonen som sakta faller ner för mina kinder.

- Oscar! ropar jag efter honom. Oscar vänta!

Han vänder sig inte om. Han går bara.

- Nej vänta! Oscar vänta!"

- Molly snälla, hör jag någon säga bredvid mig.

Det är Liam men jag kan bara fokusera på Oscar som går ifrån mig. Min bästa vän lämnade mig för en tjej. Jag känner hur någon skakar om mig och jag sätter mig hastigt upp. Det var en dröm. Det var en dröm. Det var bara en dröm. Jag tittar åt sidan och där sitter Liam med en oroad blick. Smidigt tar jag mig upp i hands famn och kramar om honom medan fler tårar rinner sakta nerför mina kinder. Han kramar om mig hårdare men säger ingenting. Han drar ifrån lite så han kan se mig i ögonen.

- Hur är det? frågar han samtidigt som han stryker bort mina tårar med sina tummar.
- Det va bara så verkligt, snyftar jag fram och tittar ner på mina händer.
- Du borde verkligen prata med honom, säger Liam.

Jag nickar bara. Även fast jag så gärna vill prata med Oscar vill jag heller inte pressa honom till något. Jag vill inte pressa honom till att säga något som han inte vill. Klockan visar tjugo i tre på natten. Det är fortfarande några timmar kvar att sova men jag är rädd att mardrömmarna ska komma upp igen.

- Kan inte du stanna? frågar jag Liam och tittar upp på honom.
- Visst, ler han och lägger sig på andra sidan av dubbelsängen.

Jag lägger duntäcket över mig och lägger mig ner så jag har ansiktet mot Oscar. Nej inte Oscar Molly det är Liam. Jag blundar och försöker att få bort alla tankar som går i mitt huvud. Jag har en hand under huvudet och den andra ligger på sidan av kudden. Den skönaste sovställningen enligt mig men jag vet inte längre. Ska man kanske sova på rygg? Eller på mage? Man kanske ska testa att ligga åt andra hållet?

Jag vrider och vänder på mig länge innan jag återigen lägger mig som jag gjorde först. Med ansiktet åt Liam, en hand under huvudet och en bredvid kudden men det blir inte bättre. Jag suckar och blundar och försöker verkligen att sova. Jag känner hur en hand lägger sig på min och jag tittar mot Liam. Han ler mot mig.

- Sov, säger han tyst och jag lugnar genast ner mig och lägger mig tillrätta och inte långt efter somnar jag.

Morgonen därpå vaknar jag med Liam som fortfarande ligger kvar och sover. Natten spelas upp i mitt huvud och jag kollar klockan. Tio över åtta. En vanlig tid att gå upp på och tyst tar jag mig ur sängen och börjar gå ner mot köket. Det är ingen hemma så jag börjar plocka fram lite frukost till mig själv och när jag ska ta ut en kastrull i skåpet för att kunna göra O'boy så åker ett lock ner i golvet och det ekar i hela huset. Jag står helt stilla och lyssnar efter Liam och Adam i fall någon har vaknat men ingenting hörs. Jag tar upp locket och lägger tyst in det igen innan jag fortsätter där jag slutade.

Det går verkligen inga bra program på TV:n såhär tidigt på morgonen. Ska inte tidigt vakna människor ha samma rättigheter som sent vakna människor att kunna se på bra program? Onödig tanke Molly. Jag hör telefonen plinga till bredvid mig och jag hoppas stark på att det är Oscar som har bestämt att han vill prata. Snabbt tar jag upp telefonen men till min besvikelse är det inte Oscar. Det är Sara, en jobbig sak som går i min parallellklass och som bara skriver och pratar med mig för att hon vill åt Oscar. Jag trycker upp SMS:et och vill bara kasta iväg telefonen efter första raden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från: Sara

Hej på dig snygging♡ Ska ha fest i helgen så ta med dig Oscar hit till sju :D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej det vill jag inte ÄckelSara och jag vill absolut inte komma med Oscar till dig. Vad tror hon egentligen? Att jag ska säga jag tack Amen och ta med Oscar så hon får hångla lite med honom eller vadå? Helst skulle jag vilja slänga ner hennes i en sopsäck och kast den i sopbilen. Är det olagligt att tänka så? Jag skriver in ett snabbt svar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från: Molly

Hej, vi kan tyvärr inte i helgen. Vi har andra planer men tack i a f
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag försöker att svara lite hyggligt i alla fall men det är svårt när det är till henne. Klockan har hunnit slagit nio och alla bra program har börjat men jag orkar inte sitta framför TV:n längre. Jag ställer in mina saker som jag använt i diskmaskinen innan jag går uppför trappan mot mitt rum. Tyst öppnar jag dörren för att se om Liam fortfarande sover och där ligger han. Jag gillar inte att väcka honom under natten. Det känns inte bra att veta att han är uppe på grund av mig och är trött på morgonen sen.

Garderoben som står i mitt rum har en sida med kläder som jag hänger in och en sida där jag lägger in kläderna. Jag börjar med att ta ut en långärmad tröja och sen ett par tights. Senast jag kollade på termometer vad i och för sig en timme sen men då stod den på tolv grader. Helt perfekt värme för mig och det känns verkligen att hösten är på väg men jag klagar inte. Det är underbart. Jag har alltid älskat hösten. Allt med just den årstiden är så underbar. Färgerna, kylan, alla morgnar, allt. När jag har bytt om rör det sig i sängen och jag kan se att Liam håller på att vakna.

- God morgon på dig sömntuta, säger jag till honom och kastar en liten prydnadskudde på honom.
- God morgon, säger han. Vad är klockan?
- Halv tio, säger jag.
- Hur länge har du varit uppe? frågar han och sätter sig upp.
- Sen åtta typ, säger jag och ser hur hans ansiktsuttryck förändras.
- Hur kan du vara en sån morgonmänniska?
- Jag går kanske och lägger mig i tid, säger jag lite ironiskt innan jag går ut ur rummet och ner till vardagsrummet och sätter mig.

Jag sätter mig i den bruna tygsoffan och tar upp mobilen. Det första som kommer upp är en notis från Instagram. Det är en bild som Oscar har lagt upp. Jag trycker mig in på den och det är en bild på honom där han ler stort in i kameran. Under bilden står det "You Girl<3"


&quot;Nej, bara vänner&quot; ljög viWhere stories live. Discover now