Bunyi bip menandakan ada message masuk. Anis yang tengah membaca foot notes memeriksa smartphone Sony Z3 miliknya.
"Ni Anis? I Afiq. Your neighbor."
Anis kehairanan.
Kenapa dengan Afiq ni. Eymah tau nangis habis!
"Yea, ada apa ya?" Anis reply.
Seminit kemudian..
"Look tonite we ve dinner right for their birthdays'celebration. I thought since he is my friend & she is your friend why not we give them a surprise. What do u guys think?"
Eymah masuk ke dalam bilik Anis. Hairan melihat Anis senyum.
"Kau dah kenapa Anis?"
"Kejap"
Anis membalas.
"Like what?"
"Like a cake maybe? If present I don't think we ve time right now"
"Okey. Chocolate cake? Or what?"
"Up to u. Sy belanja. Juz give me ur opinion where to buy delicious cake quickly"
Anis bertanya dengan Eymah.
"Kat mana nak beli kek sedap?'
"Aii malam ni ada kek juga ke?"
"Afiq nak bg surprise kt diorg mlm ni. So kita kena tlg dia la"
"What??How dia ada number phone kau?" Eymah sinis bertanya.
Anis gelak.
"Nanti aku cerita. Di mana nak beli kek sedap ni?"
"Kek baskin robin pun sedap tapi kena freeze laa sebab dia jenis aiskrim. Kalau kat Secret Recepi dia besa2 juga rasanya tapi sedap".
Anis segera membalas text Afiq.
"Try get cake from Baskin Robin or Secret Recepi".
"Okay thanks."
"Wc."
Eymah merenung Anis. Anis gelak.
"Apa?"
"Cepatt,"desak Eymah.
"Hahaha..Macam ni. He is my advisor actually. For my thesis next semester."
"Hah??!" Eymah terdiam. Anis gelak lagi.
Malam itu kami naik kereta berasingan. Azizi naik kereta miliknya dengan housemate dia yang lain. Kami menaiki kereta Eymah. Kami pergi bersaing sebab tidak tahu restoren mana yang di tempah oleh Azizi.
Setiba di restoren, masing-masing mengambil tempat. Azizi membawa Rex dan Iwan bersama. Cuma Afiq tak sampai lagi. Pesanan makanan dan minuman sudah dibuat namun Afiq masih belum muncul.
"Eymah teman aku ke tandas?" ajak Anis bagi signal. Syikin sudah sedia maklum plan tersebut mengajak yang lain bersembang.
"Jom."
"Mana Afiq ni?"soal Azizi.
Di belakang restoren Afiq dah menunggu Imah dan Anis. Imah nervous.
"Niss,,nervous eh..Dia da datang ker?"
Anis gelak. "Tadi dia text aku. Katanya dah sampai. Dia tunggu kita"
"Eeee... Hati ni dup dap dup dap haishhhh"
"Rileks beb. Tarik nafas, hembuss"
"Yee" . Hati Imah tak keruan.
Kelibat Afiq sudah kelihatan. Anis menyapa.
"Hai,dah ready?"
"Dah. I dah set dengan restoren supaya off lampu untuk 5 minit."
"Okey u dengan Imah bawa kek ke depan. I bagitau staff restoren untuk padam lampu kejap.Nanti I bagitau", ujar Anis sebelum meninggalkan Imah dan Afiq.
Imah membulatkan matanya kerana tak menduga Anis berbuat demikian. Anis tak mengendahkan signal mata Imah,lalu pergi.
"Ermm..Sapa nak pegang kek?"soal Imah.
"Sayalah. Kek ni berat. Saya beli yang besar punya"
"Okey,saya nyalakan lilin dia nanti.Macis atau lighter ada?"
"Ada, ni dia. Saya pinjam dengan staff tadi"
Di ruang restoren...
"Mana Afiq ni?" Azizi menyoal sambil berkira-kira hendak call Afiq.
Tiba-tiba keadaan restoren tersebut menjadi gelap dan kedengaran lagu "Happy birthday" berkumandang. Azizi dan Eby tersenyum. Sudah dapat meneka apa yang terjadi. Seluruh restoren termasuk tetamu lain turut menyanyikan lagu happy birthday sambil menepuk tangan.
"Happy birthday to you"
"Happy birthday to you"
"Happy birthday to Azizi dan Eby"
"Happy birthday to you"....
Anis membawa sebiji kek coklat dengan lilin menyala ke arah Azizi dan Eby diiringi dengan Eymah dan Afiq.
"Cepat tiup" suruh Anis. Azizi dan Eby bangun lalu meniup kek. Semua bertepuk tangan dan suasana restoren menjadi terang benderang kembali.
"Thanks you guys", ucap Azizi.
"Thank you" ucap Eby, terharu.
"Most welcome".
"Jadi sebab ni la kau lambat Fiq", ucap Azizi. Afiq tersengih.
"Cepat potong kek!!"
"Aku amik gambar korang. Afiq, Imah masuk sekal i". Aku menjeling ke arah Anis. Anis mengenyitkan mata.
Geramnyaaa.. Habislah kau kat rumah nanti yer Anis..
Hehehe sengaja tu. Anis tersenyum nakal. Selesai sesi bergambar, kami menikmati makan malam tu dengan bersembang dengan gembiranya.
*****************************************************************************************
YOU ARE READING
Abg Transfomerku!
Kurgu OlmayanSebuah cerita yang mengisahkan seorang gadis,Imah yang meminati jiran sebelah rumahnya Abg Afiq dan menggelarkannya abg Tranformer. Namun tanpa disedarinya,lelaki itu turut meminatinya dalam diam.ikuti cerita ini. Selamat membaca! Semua cerita di da...