*Wedding day*
Jia memandang tepat ke arah cermin yang membiaskan wajahnya yang sudah siap disolek sebentar tadi.
"Huh..." sebuah keluhan berat dilepaskan.
Jia memandang keseluruhan biliknya. Sebentar lagi bilik ini bakal dikongsi dengan seorang lelaki yang bakal bergelar suaminya.
Terasa berat bahunya pada ketika ini. Rasa seperti mahu melarikan diri ke sesuatu tempat yang orang lain tidak mampu menemuinya.
"Sayang,kawan² dah sampai." Mrs Ryu berkata kepada anaknya.
"Suruh diaorg naik bilik lah omma. Jia turun dengan diaorg sekali nanti." Jia tersenyum tawar.
Mrs Ryu tersenyum lembut.
"Okay,Jia tunggu ye."
Jia mengangguk faham.
***
"Jia..." tegur rakan²nya ketika membuka pintu biliknya.
"Hye korang." Balas Jia.
"Kejap,kenapa kau pakai macam ni? Ada event lain ke?" Soal Mia.
"Ehem... Ann dgn Irene x datang sekali eh?" Soal Jia.
Mereka menggeleng serentak,tetapi mata mereka tetap memandangnya.
"Jia... kau x jawab soalan aku lagi. Kenapa kau pakai macam ni? Jangan cakap kau nak...." Mia berkata sebelum menutup mulutnya.
Jia mengangguk kepalanya perlahan.
"Yup,aku nak kahwin hari ni."
"What?! Seriously? Kenapa x cakap awal²?" Jerit mereka bertiga serentak.
Jia tersenyum hambar.
"Bukan perancangan aku pon."
"Okay². Siapa bakal suami kau?" Soal Bomi.
"Haah,siapa bakal suami kau?" Yoona mencelah.
"Korang rasa?" Jia berteka-teki.
Mereka bertiga kelihatan termangu-mangu sebelum Mia memandangnya.
"Fanfan?" Mia menyebut suatu nama itu.
"Serious Mr Wu?!" Jerit Yoona dan Bomi.
"Korang ni,susahlah nak cover dari korang. Yup,Mr Wu a.k.a Fanfan,bestfriend aku dari kecik." Jawab Jia.
"Means,Ann dengan Irene akan sampai jap lagi lah kan?" Soal Yoona.
"Of course lah,Yoona ni kang kene jugak dengan aku." Bomi berkata.
"X yah gaduh² woi. Jom,teman aku turun." Jia berkata kepada rakan²nya.
"Jom!" Mereka berkata.
Mereka turun bersama-sama menuju ke arah belakang rumah Jia kerana majlis bakal diadakan di taman belakang rumahnya. Private party,lebih kuranglah.
Ann dan Irene sudah memandang ke arah Jia dengan perasaan geram. Rahsia yang kononya dirahsiakan sangat itu telah terbongkar,sorry.
***
"Untunglah orang tu kahwin x bagi tau pon." Kata Ann sarkastik sebaik sahaja majlis perkahwinan Jia dan Kris selesai.
"Bukan kau sorang je tau,kami pon baru tau masa sampai sini." Sampuk Bomi.
"Aku dah cakapkan,ni bukan perancangan aku. Kalau boleh,aku x nak pon perkahwinan ni terjadi. Aku lebih rela terperuk dalam bilik study dari kahwin hari ni tau." Jia membebel.
YOU ARE READING
H²SO⁴ + NaOH = LOVE
Random*Have been released* Sorang macam asid sulfurik (H²SO⁴),Sorang lagi pulak macam natrium hidroksida (NaOH). Pergaduhan kecil pasti berlaku antara mereka jika bertemu. Sekuat mana sekali pon ke'alkali'an natrium hidroksida tapi dia masih mampu mena...