Nu weet Kamp Zuid wel een beslissing te nemen. Anneke krijgt de meeste stemmen en staat, zonder een teken van verslagenheid te laten zien, op van haar boomstronk.
'Kop, op!' roept ze naar de rest. 'Ik ga dan wel naar het andere team, maar ik hoef tenminste nog niet naar huis!'
De spelers nemen afscheid van hun oud kamplid en Anneke stapt vol goede moed in de boot, om een uur later aan te komen bij Kamp Noord. Precies rond de komst van het middaguur verschijnt het bootje waar ze inzit aan de horizon. Meteen begint iedereen te speculeren: wie zou dat toch kunnen zijn!?
'Is het nou Daan?' vraagt Sanne.
'Nee joh, Daan heeft geen lang haar!' grinnikt Vanessa.
'Wie weet is zijn haar op mysterieuze wijze gegroeid sinds de vorige proef?' roept Joost leuk.
'Hahaha jij hebt echt te veel fantasie!' lacht Ellis.
'Het is Anneke!' roept Joany die haar ogen heeft samengeknepen en naar het stipje tuurt wat steeds dichterbij komt.
'Nee toch?' zegt Patricia. 'Dat geloof ik niet.'
'Toch wel!' beaamd ook Vanessa, die haar hand boven haar ogen houdt om deze te beschermen tegen de zon.
Het is inderdaad Anneke die uiteindelijk het strand op komt varen en door enkelhoog water naar Kamp Noord toe loopt.
'Hoi allemaal! Ik kom bij jullie!'
'Je bent toch niet stiekem nog voor Kamp Zuid he? Dat we weer gaan verliezen?' zegt Sanne met duidelijk gespeelde achterdocht. Anneke lacht haar weg en beloofd dat ze net zo bloedfanatiek zal zijn als bij Kamp Zuid. Dat vinden haar nieuwe kampgenoten klinken als muziek in hun oren.
Kamp Zuid heeft er best wel moeite mee dat ze een kampgenoten 'kwijt' zijn. Ze zijn wat rusteloos en bekvechten over wie welk van Anneke's taken over neemt. Ze zijn allemaal wat gepikeerd, maar gelukkig mond het niet uit op ruzie. Meer op een wat awkward silence zo nu en dan. Gaat lekker Kamp Zuid!
De volgende dag, als iedereen wat bedaard is door de veranderen en weer wat beter in hun vel zit, verschijnen de boten weer om de kampen op te halen voor de volgende proef. Want dat gaat natuurlijk ook steeds door!
Ze zien – als ze met de boot dichter bij het strijdstrand komen – een soort opstelling van schietschijven en een soort arena klaar staan. Een enthousiast gekakel klinkt van beide boten.
Het duurt dan ook wel even voordat de presentator ze weet stil te krijgen en ze zo ver heeft dat ze hun aandacht op hem vestigen in plaats van op de schijven en de ring op de grond.
'Dames, heren, mag ik even jullie aandacht?'
...
'DAMES. HEREN. Gedraag jullie even niet als brugklassers en let even op!'
'Maar brugklasser-' begint Emmy
'MOND DICHT' roept de presentator die een beetje rood aanloopt en duidelijk een sliert slijm uit zijn mond ziet schieten. Oeps. Beschaamd veegt hij zijn mond af en hoopt hij dat de regie dat stukje er uit knipt.
'Ahum. Mijn excuses' begint hij opnieuw. 'Vandaag is er een speciale proef met grote gevolgen. Deze proef bestaat namelijk uit twee onderdelen. En voor elk onderdeel zal er een stemronde verschijnen... Waarbij er iemand afvalt. Met een beetje pech verliest een Kamp vandaag dus TWEE spelers!' bij deze onthulling klinkt er een geschokt geluid van de deelnemers. Ze houden hun adem in en hun gezichten zijn versteend in een geschokte – zij het hilarische – houding. Twee mensen.. Weg?!
'Ik zie dat ik jullie attentie heb!' zegt de presentator vrolijk, blij dat er steeds meer van die nerds zullen vertrekken. 'Vandaag is het een zware proef voor sommigen. Dus doe je best! Loop even mee naar de schietschijven.'
De groep schuift naar de schietbaan, waar op een rek verschillende bogen klaarliggen.
'Net zoals jullie grote heldin Katniss, bestaat de eerste proef uit een boogschiet wedstrijd. Iedereen moet een keer schieten. Op de schietschijf zien jullie punten staan. Uiteraard is het team met de meeste punten de winnaar. Laten we nu even naar de ring lopen.'
'In deze ring gaan jullie worstelen. Het is een beetje modderig, maar dat kunnen de kijkers thuis vast wel aardig waarderen. Ook hier doet iedereen mee.. Dus zet je spelers strategisch in. Nu wil ik dat jullie een aanvoerder aanwijzen die beslist wie er steeds tegen wie moet strijden. Ga maar overleggen!'
'Ik kan denk ik wel aardig boogschieten en worstelen' fluistert Emmy naar haar team.
'Ik kan vast mega goed worstelen!' zegt Joanne strijdlustig.
'We moeten een teamcaptain aanwijzen' zegt Esmee.
'Wie wil?' vraagt Lilian
'Jij?' vraagt Katja.
'Echt niet! Doe Emmy maar, of Joanne.'
'Ik wil wel,' zegt Esmee.
'Ik vind het goed,' zegt Emmy, die het eigenlijk niet zo veel kan schelen.
Bij Kamp Noord wordt er uiteindelijk besloten dat Vanessa teamleider wordt, omdat zij nog geen kans heeft gehad om te schitteren.
'En dan nu de laatste verrassing: jullie team captains zullen niet mee "strijden", maar geven als een echte coach aanwijzingen. EN ze zijn vrijgesteld voor de volgende ronde.' Esmee en Vanessa lichten beide op. Ze zijn automatisch door naar de volgende ronde!
'Zijn de teams er klaar voor? We beginnen met boogschieten. Wie is jullie eerste strijder, Kamp Noord? Kamp Zuid?'
JE LEEST
Expeditie Boekblogginson
FanficIn 2014 begon ik met Expeditie Boekblogginson, een spin-off van het bekende TV programma Expeditie Robinson. Dit was (voor de deelnemers) een veelgelezen rubriek op mijn blog. Ik heb besloten hem ook hier te plaatsen, in de hoop dat ik het zal vervo...