Fazlina sedang tidur di katil apabila Marshalle menerjah dorm nya lalu menarik rambut Fazlina yang panjang itu. Fazlina mengadu kesakitan sambil memegang rambutnya yang ditarik-tarik oleh Marshalle.
Betapa malangnya nasib Fazlina pada malam itu kerana rakan sebiliknya tiada di situ. Air mata Fazlina mula keluar menahan kesakitan. Marshalle pula menarik-menolak rambut dan kepala Fazlina sepuas hatinya.
Fazlina ingin melepaskan dirinya tetapi gagal dengan kekuatan Marshalle. Dia menjerit meminta tolong dan akhirnya rakan-rakan dorm sebelah terdengar jeritannya. Mereka terkejut apabila ternampak kejadian itu dan cuba untuk membawa Marshalle menjauhi Fazlina.
Marshalle mula menjerit-jerit seperti dirasuk hantu. "YOU! IT WAS ALL BECAUSE OF YOU!" Marshalle meronta-ronta ingin dilepaskan untuk mengerjakan Fazlina sepuas hatinya.
Fazlina menangis teresak-esak kerana terkejut. Apa salahnya? Pernah kah dia buat silap terhadap Marshalle a.k.a. Drama Queen itu? Setahunya tidak pernah. Setiap kali diperli, dia hanya diam.
Tidak lama kemudian, warden sampai dengan buku 'bible' dengan benda yang dikenali sebagai 'cross'. Ye lah, Christian kan. Nampaknya warden sedang membaca-baca ayat di dalam kitab kepercayaan orang Christian itu untuk menenangkan Marshalle.
Vivien yang baru sampai, terus menenangkan Fazlina sambil mengusap-usap belakangnya. Vivien juga hairan. Memang sebelum ini Fazlina tidak pernah mengacau Marshalle, dia yakin kerana dia selalu berada di sisi Fazlina.
***************
(Keesokan harinya)
Vivien disuruh untuk menjaga Fazlina sepanjang hari ini untuk menenangkan fikiran Fazlina. Fazlina langsung tidak dapat tidur semalam gara-gara trauma.Kedua-dua Vivien dan Fazlina diberikan kelonggaran untuk tidak perlu hadir ke kelas sepanjang satu hari ini. Selepas sarapan, Vivien membawa Fazlina bersiar-siar di taman. Keindahan alam sentiasa akan menenangkan seseorang.
Mereka berjalan tidak bersuara. Agak kekok juga kerana bukan selalu mereka tidak bersuara ketika berjalan ke mana-mana. Tetapi Vivien merelakan sahaja kerana dia faham akan keadaan BFF nya sekarang.
Fazlina pula dari tadi asyik termenung jauh. Entah sedang memikirkan apa. Sejak kebelakangan ini, masalah sering menimpanya.
Vivien pula sedang memikirkan bagaimana hendak memperbaiki mood kawannya itu. Ha! Dah ada pun! Vivien senyum sendirian. Fazlina yang nampak Vivien senyum-senyum sendiri itu berasa pelik.
"Kau ok ke?" -Fazlina
"Umm, I think so." -Vivien
"Kau kenapa tiba-tiba pula senyum-senyum plus ketawa-ketawa kecil sendiri?" Fazlina geli hati melihat Vivien yang entah kenapa itu.
"Aku teringat .. Hahahaha" Belum sempat Vivien menghabiskan katanya, dia sudah tergelak.
Fazlina turut gelak bersama. Heish begini lah deorang ni. Kadang-kadang pandai datang gila. Dengan automatik mood mereka berdua bertukar ceria.
"Kau masih ingat tak air muka Mark Pang bila kau beat dia dalam mata pelajaran English waktu kita masih darjah 4? Oh boy, how angry he was!" Vivien dan Fazlina gelak bersama. Ya, muka marah Mark Pang mampu membuatkan sesiapa sahaja tertawa.
Mark Pang ialah salah seorang rakan sekelas mereka waktu darjah 4. Kedua terhebat dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris di dalam kelas. Yang pertama? Of course lah Fazlina. Mark Pang selalu juga mencabar Fazlina dengan markah mata pelajaran Bahasa Inggeris setiap kali menduduki peperiksaan. Ternyata Fazlina sering menewaskan Mark Pang dengan markahnya yang lebih tinggi.
Mereka bergelak tawa di taman sambil menceritakan kembali kenangan-kenangan mereka yang dahulu. Rindu. Betapa mereka rindu akan rakan-rakan mereka yang kini menatap di negara-negara lain.
*************
(Keesokan hari)Fazlina dan Vivien sedang menyiapkan homework yang mereka ketinggalan kemarin di perpustakaan bersama dengan Safwan.
Speaker dihidupkan dan seseorang memberikan ucapan melaluinya,
"Attention to all students and teachers. I will now announce the Top 6 of 2015 University of Cambridge's Prom King and Queen (to be). The top 3 of Prom Queens are Nur Fazlina Syazana, Vivien Ngui and Marshalle Maradonna, while the Top 3 of Prom Kings are Tengku Faizal Wansyah, Chris Henderson and Tengku Safwan Mikaeel. To the people I mentioned just now, attending the Prom Night (which is 2 days ahead) is a must. The last voting will be on Prom Night before entering the Grand Hall. Everyone who will attend, including teachers, must vote for your choice of the three nominees to be the official 2015 University of Cambridge's Prom King and Queen. No cheating! Okay this is all for now, thank you."
Fazlina, Vivien dan Safwan terkejut kerana mereka dapat masuk ke dalam Top 3 walaupun mereka tidak pernah meminta sesiapa untuk mengundi mereka. Senyuman mekar terukir di muka mereka. Sungguh! Mereka tidak sabar hendak tahu siapa akan terpilih untuk menjadi Prom King & Queen!
Tiba-tiba mereka ternampak Faizal memasuki perpustakaan. Aik? Pertama kali pula nampak Faizal masuk perpustakaan, hehe. Faizal yang juga ternampak mereka yang sedang mengulang kaji di meja paling hujung, terus berjalan menuju ke arah mereka.
Berdebar-debar juga hati Faizal apabila dia perasan bahawa Fazlina sedang memerhatinya. Perasaan apakah ini? Dah lama tak rasa begini sejak.. Haih. Faizal menggosok kepalanya. Cuba melupakan apa yang dia sedang berfikir sekarang.
Mereka senyum dengan Faizal, dia pun membalas balik senyuman mereka dengan senyuman kecil. "Tahniah sebab berjaya masuk dalam Top 3 ya." Faizal berjebat tangan dengan Safwan, tidak berani hendak sentuh dua orang gadis itu. "Thanks, you too." Jawab Safwan. Faizal kemudiannya mengambil tempat duduk di sebelah Fazlina.
"What suddenly brings you here? Bukan lah nak halau, tapi ini first time kitorang nampak awak cari kami, hehe. Is there anything we can do for you?" Tanya Vivien dengan sopan.
"Urm, actually yes I need your help. Hm kalau boleh saya tak nak lah dekat dengan si Marshalle tu. Kegedikannya tu aku tak tahan. Sejak akhir-akhir ni dia nak sangat dekat dengan aku. Tambah-tambah lagi fasal Prom King & Queen tu. Heish.
Tadi ada aku ternampak bilangan vote kitaorang kat meja Miss Kaitlin.." Belum sempat Faizal menghabiskan kata-katanya, Fazlina dan Vivien mencelah dengan serentak, "Siapa yang dapat undian paling tinggi setakat ni?"
Safwan tergelak kecil melihat gelagat dua orang perempuan yang dia kenal sangat itu.
"Setakat ni aku dengan Fazlina paling tinggi." Kata Faizal perlahan.Vivien yang duduk di sebelah Safwan itu menepuk paha Safwan dengan lembut. Safwan melihat Vivien dan perasan bahawa Vivien sedang melihat Faizal dan Fazlina sambil tersenyum kecil. Safwan pun memandang Faizal dan Fazlina yang duduk di hadapan itu. Mak ai, merahnyaa muka!
"So umm, teruskan lah apa yang awak nak cakap tu." Fazlina memecahkan kesunyian antara mereka berempat. Faizal berdehem beberapa kali lalu meneruskan kata-kata nya.
"Beza undian aku dengan Safwan dan Chris jauh. Aku pun tidak tahu lah kenapa ramai sangat orang undi aku. Tapi yang aku risau sangat ni sekarang, beza 'Prom Queen (to be's) ' ni semua beza 10. Ish aku tak nak lah si Marshalle dapat Prom Queen tu. Nanti merana aku dengan sikap bangga + gedik nya tu. So my point is, aku akan bantu korang untuk dapat lebih banyak undian." Sambung Faizal.
Fazlina dan Vivien ternganga. Biar betul mamat ni? Sampai sanggup nak tolong deorang asalkan tak bersama Marshalle tu? (Sorry lah agak mengarut, tiba-tiba blank pula hohoho..)
Vivien dan Fazlina menyetujui sahaja cadangan Faizal itu. Tak salah pun nak tolong kawan. Safwan pun turut serta. Faizal menjelaskan ideanya kepada mereka semua dan berkira-kira untuk memulakan 'operasi' pada esok hari.
_____________
YOU ARE READING
Suamiku Encik Gangster
ActionCerita di mana seorang gadis playgirl bernama Fazlina Syazana telah mencetuskan beberapa masalah akibat beberapa ex-boyfriend yang tergila-gilakannya. Selain perebutan cinta, terselit juga beberapa orang yang mahu membalas dendam atas kesalahan Fazl...