Bab 3

4.8K 216 5
                                    

Setelah seminggu meluangkan masa dengan keluarga sendiri, akhirnya Fazlina, Vivien dan Safwan berjumpa semula di KLIA sebelum berlepas ke England. Mereka tidak dapat menghubungi Faizal kerana terlupa meminta nombor telefonnya, oleh sebab itu mereka pun berkira-kira untuk balik ke England tanpa Faizal. Memang langsung tak dapat bercontact , macam mana juga, kan?

Setelah 13 jam 37 minit di udara, mereka akhirnya tiba di destinasi yang ditujui. Selepas mengambil barang masing-masing dari cargo, mereka pun menaiki bas menuju ke University of Cambridge.

Mereka berehat di dorm masing-masing untuk menghilangkan rasa keletihan. Hari-hari dijalankan seperti biasa. Dan tiba pula suatu hari yang dinanti-nantikan oleh semua pelajar.

"Attention to all students, and teachers. Please take note that our school will be having the 2015 Freshmen and Sophomore classes of University of Cambridge's Prom Night on November 13 (Friday) which will be held at the Grand Hall. All of you will be given the invitation card from your class teacher. So don't forget to pick your partner and vote for who you want to be your Prom King and Prom Queen! It could be a student, or a teacher! But please do not look down on your studies just because of the prom! That's all for now. Thank you." Akhirnya speaker dimatikan.

Semua pelajar, terutamanya pelajar perempuan, menjerit dengan terujanya. Termasuk lah Fazlina dengan Vivien. Semua pelajar kini bersemangat disebabkan pengumuman sebentar tadi.

Ramai pelajar kini sibuk mencari pasangan masing-masing. Ada juga pelajar yang sibuk membuat poster supaya orang menyokongnya menjadi Prom Queen/Prom King. Maklumlah, 2 minggu lagi Prom Night akan bermula.

Fazlina dan Vivien tidak kisah pun kalau tiada pasangan, asalkan ada each other, mereka pun dah puas. Mereka juga tidak kisah sangat pasal Prom Queen and Prom King tu, mereka hanya teruja untuk berparti bersama-sama kawan.

Mereka bercadang untuk ke bandar esok untuk membeli apa yang patut untuk Prom Night yang akan diadakan pada 2 minggu yang akan datang.

***************
Fazlina sedang membelek-belek gaun yang berwarna soft purple, dari pinggang mula labuh ke kaki, tanpa lengan, dengan tali yang diikat di sekitar leher dan menampakkan garisan di tengah buah dadanya itu. Dia keluar dari bilik salinan pakaian untuk mendapatkan komen daripada Vivien.

Ternganga Vivien dibuatnya, "Wow! Is that even you? Seriously, I can't tell! You look stunningly amazing with that dress! It fits you perfectly. And the color of that dress, matches your skin tone. Gurl if you're not buying it, I'll take it." Fazlina hanya tersengih seperti kerang busuk apabila dipuji habis-habisan oleh Vivien. Merah padam mukanya disebabkan malu.

Dia melihat dirinya di cermin. Ya ampun! Dia sendiri pun tidak percaya itu dia! Harga pula, hmm, tak tahu lah kalau $60,000 tu kira murah ke tak. Fazlina ingin membeli sehelai lagi design yang sama tetapi berwarna sky blue. Vivien pula memilih design lain yang bercorak floral. Memang minat style hippy kot.

Salesgirl itu membawa gaun yang telah dipilih oleh mereka ke kaunter untuk dibayar. Mereka keluar beriringan selepas membayar gaun masing-masing.

"Aku lapar lah Faz, jom singgah jap ke UpperStar makan, Nanti lepas makan lah kita sambung beli aksesori pula. Boleh laa boleh laa?" Rengek Vivien sambil memegang perutnya yang sedang berkumandang. Fazlina setuju dengan cadangan Vivien kerana perutnya juga mula membuat bunyi ikan paus. Hoho..
*************
Fazlina, Vivien dan Safwan meluangkan waktu rehat di perpustakaan sambil membuat homework bersama-sama.

"Kamu tak buat poster ke untuk orang vote kamu jadi Prom Queen?" Safwan memulakan bicara. "Hm malas lah. Lagipun penat-penat je buat poster, last-last tak terpilih pun. Bazir kertas je. Heish." Keluh Fazlina. Fazlina memang jenis yang tidak suka membazir. Kalau makanan tak sedap pun dia tetap habiskan.

"Kami ni, terserah jak lah kepada pelajar kalau nak vote kami ke tak.Tak nak lah macam Marshalle tu, sampai sanggup merasuah pelajar lain. Hmm." Sambung Vivien pula. "Owh ok lah kalau camtu." Jawab Safwan. "Eh, hari ni diumumkan siapa yang akan masuk ke top 12 kan?" Soal Fazlina. "Yupp" Jawab Vivien dan Safwan serentak.
*************
Apabila dalam kelas Bahasa Inggeris, suatu pengumuman diberi melalui speaker.

"Attention to all students, and teachers. I am now going to announce the names who made it to the Top12 of Prom King and Queen. For the Prom Queen, 6 people who made it to the Top 12 are: Miss Alexandra Oraline, Marshalle Maradonna, Nur Fazlina Syazana, Olivia Hills, Vivien Ngui and Wendy Wong. For the Prom King, 6 people who made it to the Top 12 are: Brandon Smith, Chris Henderson, James Christopher, Tengku Faizal Wansyah, Tengku Safwan Mikaeel and Wesley Winston. The Top 6 of 2015 University of Cambridge Prom King and Queen will be announced next week. Don't be disappointed if you're not in the list, there will always be next year! Okay that's all for now. Thank you."

Fazlina, Vivien dan Safwan langsung tidak sangka bahawa mereka dipilih ke Top 12! Mereka membuat group hug setelah Madame Evelyn menamatkan kelasnya.

Tiba-tiba Marshalle berdehem beberapa kali sebagai isyarat bahawa dia hendak cakap sesuatu. Mereka melepaskan pelukan daripada satu sama lain lalu melihat Marshalle yang membuat muka menyampah itu.

"You three, don't be too excited because I'm sure that Faizal and I are going to be The Prom King and Queen. Don't forget to vote for us darlings! Muah! Euw. Laterr losers!" Marshalle terus ber'cat-walk' ke luar kelas dengan member-member gengnya.

Mahu sahaja Fazlina membalas balik kata-kata perempuan gedik tidak sedar diri itu, tetapi ditutup mulutnya oleh Vivien. Herm, Vivien memang seorang yang tidak suka pergaduhan kerana baginya, pergaduhan tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah pun!

"Bertenang kay, kau pun tahu gaya nya memang begitu, kan?" Pujuk Safwan. Hmm, kalau kira betul, ramai yang benci dengan sikap gedik Marshalle itu. Eh, bukan sikap nya je, orangnya pun sama juga!
************
Fazlina sedang berjalan menuju ke kelas seterusnya apabila seseorang yang entah muncul dari mana terlanggar bahunya dengan kuat sehingga Fazlina terduduk di lantai. Buku-buku yang berada di tangannya tadi, kini bersepah di atas lantai. Fazlina mengusap bahunya sambil mengerang kesakitan. Kuatnya orang tu langgar! Entah orang ke atau dinding yang melanggarnya.

"A.. Are you okay? I am so so sorry because I was in a hurry. Are you hurt? Let me take you to the clinic before it gets worse." Lelaki tersebut cuba melihat wajah gadis yang telah dilanggar olehnya itu. Gadis itu pula perlahan-lahan melihatnya dengan wajah terkejut.

'What?! Faizal?' Kata Fazlina dalam hati. 'Aih? Mak cik ni lagi?' Kata Faizal pula dalam hati. Dia menaikkan sikit lengan pendek Fazlina agar dapat memeriksanya dengan lebih jelas. 'Alamak, hitam lebam!' Faizal mengeluh dalam hati.

"Badan awak ni diperbuat daripada besi kah hah? Awak sendiri nampak, kan, bahu saya ni dah hitam lebam! Awak ni Terminator ke apa?" Fazlina mendengus. Sakit okay, sakit! Faizal pun menjawab, "Okay I know that this is my fault. Meh saya bawa awak ke klinik. Boleh jalan sendiri atau nak saya dukungkan?"

Muka Fazlina berubah merah. Dukung? Mamat ni nak mengambil kesempatan ka apa? Dengan pantas Fazlina menjawab, "Eh takpe lah, saya okay." Faizal mengeluh, "Awak jangan nak mengada-ngada lah, tadi tak habis-habis membebel kesakitan, sekarang cakap dah okay? Hm lagipun ni salah saya so now it is my responsibility."

Apabila Faizal hendak mengangkat Fazlina, seseorang menendangnya dari belakang sehinggakan kepalanya terhantuk di lantai...
_______________


Suamiku Encik GangsterWhere stories live. Discover now