Kapitel 1 ~ Drömmen

188 10 2
                                    

För en mugglare såg det ut som precis vilken hus som helst. Röda tegelstenar, vita fönsterkarmar, en brevlåda med texten H & G Potter och fyra sorters fruktträd i trädgården. Om man däremot skulle ha varit extra uppmärksam skulle man lagt märke till en hel del ovanliga detaljer, som att det bodde ugglor i fruktträden och att rabatten alltid var perfekt ansad även om man aldrig sett någon ansa den, och man skulle antagligen tänkt att det var något ovanligt med det där huset. Som tur är så var det aldrig någon som var speciellt uppmärksam, och om någon faktiskt skulle varit det för en gångs skull så skulle man i bästa fall inte orkat lägga mer tid på att fundera på vilka som egentligen bodde i det där märkliga huset. Tur var väl det, för familjen Potter ville helst inte uppmärksammas av några nyfikna mugglare som stod utanför huset och försökte få en glimt av dem. Inte bara det att det hade varit obehagligt om det hela tiden stod människor utanför deras hus och kikade in, de ville inte heller att mugglarna skulle få reda på vilka familjen Potter egentligen var. En trollkarlsfamilj. Om man nu har valt att tro på sådant.

Harry Potter drömde. Han drömde att han simmade i ett stort ljusblått hav. Under honom simmade grindyloggar, men inga ondsinta sådana, utan de var mer nyfikna på vem Harry var. Det var inte ett enda moln på den klara himlen. Dagen var perfekt, så att säga. Harry kunde nästan känna vågorna som böljade och den starka doften av salt. Långsamt började drömmen förändras. En ö dök upp mitt framför ögonen. I nästa stund befann han sig på ön, mitt framför en grav. Gravstenen var kluven på mitten och man kunde inte läsa vem det var som låg begravd där, men Harry visste. Det var Albus Dumbledore, före detta rektor på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Harrys ögon fylldes av tårar. Han saknade Dumbledore, denna förnuftiga man som hjälpt Harry i alla tänkbara situationer. Det minne han försökt undantränga i alla år, minnet av när Dumbledore dog. De stilla sekunderna innan han föll ner från tornet och den förvånade blicken från Draco Malfoy. Det skulle han aldrig glömma. Ett mörker omslöt honom och det kändes som om han föll, ända tills han slog upp ögonen. Sömndrucket satte han sig upp och lutade förstrött huvudet i händerna.

" Harry? Drömde du?"

Han tittade upp och såg Ginny står i dörröppningen in till sovrummet. Hennes hår såg mer orangefärgat ut än vanligt, likt en solnedgång och det var uppsatt i en stram knut mitt på huvudet. Hon såg aningen trött ut, men Harry pikade henne inte för det. Han hade själv haft många sömnlösa nätter den senaste tiden.

" Jag har gjort frukost", sade Ginny med ett leende."Vi åker om en timme."

Harry måste ha sett oförstående ut för Ginny lyfte på ena ögonbrynet och gav honom en menande blick. Den blicken kunde betyda allt möjligt.

" Vi ska ju till Diagongränden för att handla inför terminen", sade hon, fortfarande med ett leende, innan hon vände sig om och försvann nerför trappan.

Harry bytte snabbt om till en vit skjorta och ett par svarta byxor. Han skulle också hämta ett par papper inne på Trolldomsministeriet och ville därför inte se alltför vardagsklädd ut. Harry jobbade som auror på ministeriet, en slags elitstyrka som jagade onda trollkarlar och brottslingar. Sedan Voldemorts död hade det inte dykt upp några fler onda och maktlystna trollkarlar, men brottslingar fanns det fortfarande gott om.

När han kom ner i köket satt redan James, Albus och Lily vid frukostbordet och åt sin frukost som bestod av ägg, korv och rostat bröd. Ginny hade dukat fram en tallrik åt Harry och hon kom med stekpannan och lade upp två korvar och ett ägg på hans tallrik.

" Tack", sade han. " Ginny, jag måste till ministeriet och hämta ett par papper när vi anländer till London. Kan du ta med barnen och införskaffa klädnader och böcker under tiden?"

" Får jag följa med till ministeriet, pappa? " frågade hans äldste son James med munnen full av korv.

" Nej, det får du inte. Du följer med mig eftersom vi behöver dina mått till din klädnad", svarade Ginny och hällde på ännu mer korv på James tallrik. Det där hade hon fått efter sin mamma.

Harry mindes när han var liten och brukade på hos sin bäste vän Ron Weasley, Ginnys storebror, innan terminen på Hogwarts började. Rons mamma Molly Weasley brukade alltid ge honom mer mat än vad han egentligen orkade äta, men han tyckte fortfarande om henne väldigt mycket. Hon var fantastisk på att laga mat. Nu var det länge sedan han hade träffat resten av familjen Weasley, men Ginny hade lovat att de skulle göra det så snart som möjligt.

" Och så ska vi köpa en trollstav till mig!", sade Lily ivrigt. Det var hennes första år på Hogwarts och därför behövde hon både en trollstav och en uggla.

Efter frukosten gjorde de sig redo för sin resa till London. Ginny skrev ner vilka böcker som behövde införskaffas, nya kläder som behövdes och en hel del andra saker. Samtidigt satt Harry i vardagsrummet med James, Lily och Albus och berättade om hur det var första gången han besökte Diagongränden. Den historien hade han berättat tustentals gånger innan, men ingen tröttnade någonsin på historierna. De hade många frågor om hur det egentligen gick till när han besegrade Voldemort och hur det var att leva tillsammans med en sådan hemsk familj som familjen Dursley. Han tyckte om att berätta om sin tid på Hogwarts, även om en del saker han varit med om var rent utav hemska, som den gången då han vunnit Turneringen i Magisk Trekamp och hamnat på en kyrkogård där han sett sin vän Cedric Diggory mördas utav Voldemort. Han rös bara av själva tanken.

Ginny kom in i vardagsrummet med sin handväska i ena handen och trollstav i andra.

" Är ni klara att åka?" frågade hon.

" Ja!" ropade Albus och Lily i mun på varandra.

Harry reste sig upp från soffan och gick för att hämta burken med flampulver så att de skulle kunna använda flampulvernätverket. Man kastade in lite flampulver i en öppen brasa och sedan ställde man sig i brasan (utan att skada sig av elden såklart) och sa sedan klart och tydligt vart man skulle och så kom man dit. Svårare än så var det inte.

" Vem vill få äran att börja?" sade Harry när han kom tillbaka med burken i handen.

James sträckte ivrigt upp handen i luften, men Ginny hindrade honom, och han tittade trumpet ner i marken.

" Jag börjar", sade hon och tog en handfull av pulvret. Sedan kastade hon in det i elden. Genast blev elden grön och flammade upp. Ginny steg in i elden och sade "Diagongränden" så tydligt hon bara kunde och sekunden efter var hon försvunnen.

" Min tur!" ropade James. Han upprepade samma procedur som Ginny. Slutligen var det bara Harry kvar. Han kastade en blick över axeln innan han också ställde sig i elden och ropade "Diagongränden". Det sög till i magen och efter bara ett par sekunder var han i Diagongränden där resten av familjen väntade. Han hade aldrig riktigt vant sig vid att transporteras på det sättet, varken genom spöktransferens eller genom flampulvernätverket och det hade han inte gjort under sina många år som trollkarl. Det var en väldigt obehaglig känsla, som om organen i magen flög runt alldeles okontrollerat och om man inte var tillräckligt försiktig kunde man råka tappa en kroppsdel, så som Ron en gång hade gjort. Nu var han aningen yr, men det gick över efter ett par minuter.

" Jag skyndar mig till ministeriet så kan vi ses om en timme", sade Harry.

" Det blir bra. Kom nu, om vi får tid över kan vi kanske gå in på Weasleys Vassa Varor också. Vi kan ses där", sade Ginny vänd mot Harry.

Han nickade till svar och styrde sina steg mot ministeriet. 


Harry Potter och ÅterkomstenWhere stories live. Discover now