När Harry väl anlänt till Trolldomsministeriet stötte han på Arthur Weasley, Ginnys pappa, när han var på väg till hissen.
" Harry! Det var länge sedan!" utbrast Mr Weasley och skakade ivrigt hand med Harry. Hans hår var numera mer grått än orangefärgat och han såg mycket trött ut. Den senaste tiden hade de haft mycket att göra på Justitiedepartementet, där både Harry och Mr Weasley jobbade.
" Mr Weasley", sade Harry och log. " Hur står det till?"
" Bara bra Harry", svarade Mr Weasley. " Lite utsliten, förstår du, men det får man allt ta." Han skrattade lite.
De gick in i den tomma hissen och grindarna stängdes med en smäll. Båda två hann gripa tag i ett handtag innan de for iväg.
" Hur mår Ginny?" frågade Mr Weasley. " Och barnen förstås?"
" Bra", log Harry. " De är i Diagongränden och ska köpa klädnader, och så ska vi köpa en trollstav till Lily. Hon börjar första året, förstår du."
Mr Weasley nickade instämmande. Sekunden senare stannade hissen med ett ryck och en röst talade om att de befann sig på våning 2, Justitiedepartementet. De steg av och släppte på ett par aurorer som nickade åt Harry.
" Det hade varit trevligt om ni hade velat komma och fira jul med oss", sade Mr Weasley innan de skildes åt. " Molly ville hemskt gärna att jag skulle fråga."
" Absolut", sade Harry. " Det vill vi hemskt gärna."
Mr Weasley log mot honom. " Bra. Vi ses Harry!" Med de orden vände han sig om och försvann bort i den mörka korridoren. Harry slängde en snabb blick på sin klocka. Om drygt en halvtimme skulle han träffa de andra, så det var bäst att skynda sig så att han inte kom för sent. Han låste upp till sitt kontor och möttes av ett ostädat skrivbord där det låg mängder med papper i stora högar. Det till och med svävade papper i luften, så stökigt var det. Med en suck drog han sin trollstav och började sortera papper. Ett harklande ljud fick honom att se upp, samtidigt som papperssorteringen fortsatte. Vid dörröppningen stod Mafalda Hopkirk, en gammal häxa som också jobbade på samma avdelning.
" Mr Potter", hälsade hon kyligt. De två kollegorna var inte särskilt förtjusta i varandra, dels på grund av att Harry var nära på att bli relegerad två gånger under sin tid på Hogwarts på grund av henne. " Jag trodde inte du jobbade idag", fortsatte hon.
" Jag skulle bara hämta ett par papper, om det nu inte blivit olagligt", svarade Harry minst lika kyligt tillbaka.
Mafalda höjde på ena ögonbrynet, som om hon inte trodde honom.
" Mr Potter, vi har mycket att göra", sade hon. " Det vore bra om du kunde jobba, helst varje dag så vi slipper den här stressen. Inte sant? Och om jag var du skulle jag hålla ordning på mitt skrivbord så inget viktigt papper försvinner." Hon vände på klacken och gick.
Harry suckade djupt och fortsatte med sitt arbete. Han letade upp sina viktiga papper, ny information om vad som ansågs vara ett brott, då det för ett par veckor sen införts nya lagar om stöld inom trollkarlsvärlden. Ett par minuter senare var han klar, och då skyndade han sig iväg för att slippa träffa på någon mer som skulle klaga på honom.
Harry gick till Weasleys Vassa Varor, där resten av familjen väntade. Butiken ägdes av Ginnys storebror George och de sålde allt från skämtartiklar till kärleksdrycker och skolkgodis. Det var en mycket uppskattad butik bland barnen och ungdomarna och George tjänade bra på den. En dörrklocka plingade till när Harry steg in i butiken. George stod lite längre bort och sorterade upp nya pygmépuffar på hyllan. När han fick syn på Harry släppte han allt han hade i händerna och gav Harry en stor kram.
" Tjenare Harry! Jag undrade just när du skulle komma. Ginny och barnen är där borta." Han pekade med tummen över axeln en bit bort. Tillsammans med Ginny stod även Ron och Hermione, hans bästa vänner sedan hans första år på Hogwarts. Ron och Hermione var nu gifta och hade två barn tillsammans.
" Tack George", sade Harry och gav honom en klapp på axeln innan han styrde stegen mot Ron och Hermione. "Ron. Hermione", sade han. " Gissa vem som här är." Båda två gav honom varsin stor kram.
" Hur är det mig dig Harry?" frågade Ron." Det var länge sedan du hörde av dig, vi trodde nästan att Voldemort hade kommit tillbaka och tagit dig." Han skrattade åt sitt eget skämt.
" Ron! Harry har haft mycket att göra på kontoret", sade Hermione och gav honom en knuff så att han slutade skratta. " Åh, jag fattar inte hur jag står ut..." Både Harry och Ron började skratta, men Hermione bara skakade på huvudet med ett litet leende och gick sedan iväg för att se till så att deras son Hugo inte ställde till med något.
En plötslig smäll hördes och de vände sig om för att se vem som hade orsakat det hela. Det var Albus som hade råkat tappa en burk med kräkkola på golvet. Ginny armbågade sig fram till och honom och hotade med att han skulle ge bort alla sina siklar till George om han inte skärpte sig.
Hermione kom fram till dem med Rose och Hugo efter sig.
" Det var trevligt att träffas, men vi måste gå nu", sade hon. " Vi ses nog på perrongen. Adjö Harry." Hon och Ron gav honom varsin kram innan de försvann ut ur butiken.
Harry stod tyst en kort stund, men så knackade någon honom på axeln. Han vände sig om och fick syn på Lily som höll en tricktrollstav i handen. Hon riktade den mot honom och låtsades uttala en trollformel.
" Kom, vi går och köper en riktig trollstav till dig istället", sade han och log mot sin dotter. De talade om för Ginny vart de skulle och gick sedan iväg, lika förväntansfulla båda två.
Butiken hette Ollivanders och det var där Harry hade köpt sin trollstav när han var lika gammal som Lily. Han kom ihåg den där speciella känslan när han för första gången fick hålla sin trollstav och hur nöjd Mr Ollivander hade varit. Mr Ollivander var död sen flera år tillbaka och butiken ägdes nu av hans son Wineke Ollivander. Det plingade hemtrevligt i en klocka när de steg in i butiken och genast översköljdes Harry av de minnen han hade härifrån. Han mindes doften, det doftade starkt av trä och damm och han mindes alla hyllor som var alldeles överfulla med askar.
" Välkomna, välkomna." En röst avbröt Harry ur hans tankar och han tittade upp. Framför honom stod en man med långt blondt skägg och en lång lila mantel. Han var nästan likblek i ansiktet och hade lysande blå ögon.
" Harry Potter, minsann", sade han och lade huvudet på sned samtidigt som han granskade Harry. Sedan vände han sig mot Lily. " Och det här måste vara Lily Potter", fortsatte han. " Jag antar att du ska köpa en trollstav?" Lily nickade ivrigt och Wineke skrattade. " Följ med här så ska vi leta rätt på en trollstav till dig." Han vinkade åt henne att följa efter honom in bland hyllorna med trollstavarna.
Efter ett par minuter kom de tillbaka med fyra stycken askar. Lily öppnade den första asken och tog varsamt upp trollstaven.
"Elva tum och innehåller testralhår", sade Wineke förtjust. Lily svängde försiktigt med staven och genast hördes ett högt brak. Lite längre bort hade ett dussin askar fallit ner från hyllan. Wineke skakade på huvudet och Lily lade ner trollstaven i asken igen och provade nästa. Ytterligare ett dussin askar fick dem att hoppa högt. Tredje försöket resulterade i samma sak. Med en nästan besviken min tog Lily den fjärde trollstaven, som var tretton tum lång och bestod av draksträng, och svängde med den. En svagt ljus lyste upp trollstaven och Lily sken upp. Wineke klappade i händerna.
" Jag visste att den skulle passa dig!" utropade han. " Som min far alltid sa, 'det är trollstaven som väljer trollkarlen'." Han skrattade igen och det lyste i ögonen på honom.
" Tack så mycket Mr. Ollivander", sade Lily och gav honom 8 galleoner som betalning.
" Tack själv", sade Wineke och log mot dem när de gick ut ur butiken. Ginny, Albus och James stod utanför och väntade. Lily visade stolt upp sin trollstav för de andra.
"Nu åker vi hem", bestämde Harry. " Är det någon mer än jag som är sugen på pumpapaj?"
YOU ARE READING
Harry Potter och Återkomsten
Fanfiction(En fanfiction om Harry Potter) Efter 20 lugna år hotas trollkarlsvärlden återigen av en ond trollkarl, denna gång Voldemorts okände broder Brakdern som vill hämnas Voldemorts död på Harry Potter. Därför kidnappar han Harrys son Albus, och vill i ut...